تشکل ها متکی بر دانش روز و با رعایت عدالت حرکت کنند

به گزارش مجله خبری تیرول، معاون استان ها و تشکل های اتاق ایران با اعضای هیات مدیره جامعه ممیزی و بازرسی ایران ملاقات کرد. در این ملاقات ضمن تشریح فعالیت هایی که تا به امروز از سوی جامعه مذکور اجرا شده، مهم ترین اصل در تشکل گرایی، دفاع از حقیقت و حمایت از منافع ملی در بالاترین سطح و به دنبال آن حمایت از منافع صنفی عنوان شد.

تشکل ها متکی بر دانش روز و با رعایت عدالت حرکت کنند

تشکیل کمیته های فنی با هدف افزایش مشارکت و هم افزایی اعضای جامعه، ارتقای سطح دانش و اطلاعات ذی نفعان به کمک برگزاری دوره های آموزشی، انجام پروژه های تحقیقاتی و مطالعاتی به منظور شناخت بهتر تجربه های جهانی در حوزه ممیزی و بازرسی و ایجاد کمیته انضباطی در دل جامعه ممیزی و بازرسی ایران با این هدف که شناسایی و مقابله با رفتارهای نادرست از داخل جامعه آغاز شود، مهم ترین اقداماتی بودند که در این نشست از سوی اعضای هیات مدیره مورد توجه قرار گرفت.

در این نشست اسماعیل احمدی، رئیس هیات مدیره، پیمان شاه اویسی، نایب رئیس، سید مهدی تولیت، عضو هیات مدیره، شهرام فرخی پور، عضو هیات مدیره و مرتضی طباطبایی، عضو دیگر هیات مدیره حضور داشتند.

بر اساس آنچه در این نشست مطرح شد، هیات مدیره جامعه ممیزی و بازرسی ایران به دنبال آن هستند تا این تشکل را عضو نهاد بین المللی متناظر جامعه ممیزی و بازرسی کرده و کنندگی این نهاد را در ایران به عهده بگیرند؛ عضویت در این نهاد بین المللی موجب بالا رفتن سطح اعتبار شرکت های ممیزی می شود.

اعضای هیات مدیره همچنین با توجه به ظرفیت های موجود خواستار حمایت اتاق ایران از واگذاری بخشی از فعالیت های تصدی گرایانه سازمان استاندارد به جامعه ممیزی و بازرسی ایران شدند؛ از جمله رسیدگی به تخلفات، مهیا کردن مقدمات ارزیابی شرکت ها و اموری از این دست.

در ادامه این نشست مظفر علیخانی، معاون استان ها و تشکل های اتاق ایران به نقش کلیدی و ویژه تشکل ها در محیط کسب وکار اشاره و تأکید کرد: بدون شک آسیب شناسی مسائل داخلی و خارجی، ارائه راهکارهای حرفه ای و توجه به مسئولیت های اجتماعی نقش تشکل ها را پررنگ تر خواهد کرد.

بر اساس اظهارات او امروز هم اتاق ایران و هم قوای سه گانه و نهادهای حاکمیتی به این جمع بندی رسیدند که لازم است نقطه نظرات فعالان اقتصادی را از تشکل ها دریافت کنند؛ صدای تشکل ها شنیده می شود هرچند از نظر تشکل گرایی با آنچه در سایر کشورهای مختلف وجود دارد فاصله زیادی داریم اما در مقایسه با گذشته فرایند رو به رشدی را پشت سر گذاشتیم.

وی پیگیری مسائل و دغدغه های تشکل ها و انجمن های زیرمجموعه اتاق ایران که امروز به بیش از 500 مورد رسیده است را از وظایف مجلس بخش خصوصی کشور دانست و گفت: اتاق ایران طبق قانون و بر اساس مأموریتی که دارد باید مطالبات تشکل ها و دیگر اعضای خود را پیگیری کند. به همین دلیل با وجود نبود انگیزه لازم در سازمان ملی استاندارد، پیگیری های اتاق ایران جواب داد و در آیین نامه تأیید صلاحیت شرکت های بازرسی، جامعه ممیزی و بازرسی ایران نیز دیده شد. در حقیقت حمایت از تشکل ها جزو وظایف اتاق است و از این منظر اقدامات خوبی اجرا شده است.

علیخانی رشد تفکر تشکلی در کشور را از رویکردهای مهم اتاق ایران برشمرد و شرح داد: اتاق ایران از توسعه تفکر تشکلی در کشور استقبال کرده و برای تحقق این هدف تلاش می کند. در این بین تشکل های عضو اتاق نیز باید برای ارتقای جایگاه خود در محیط کسب وکار متکی به تخصص روز و ابزارهای موردنیاز باشند تا بتوانند از منافع ملی حمایت کنند و این مهم ترین اصل در تشکل گرایی است. تشکل ها باید در راستا حرکت خود عدالت را حفظ کنند و اگر این گونه باشد دیگران نیز رأی و حرف آنها را قبول خواهند کرد.

معاون استان ها و تشکل های اتاق ایران با بیان این مطلب که گاهی در دستگاه های دولتی نگاه کارشناسی لازم وجود ندارد، گفت: نبود نگاه های کارشناسی باعث می شود که تصمیمات غیرکارشناسی اتخاذ شود، بنابراین تشکل ها موظف هستند از منظر کارشناسی، اطلاعات و دانش لازم را در اختیار دستگاه های تصمیم گیرنده قرار دهند؛ تشکل ها در اتخاذ تصمیمات سازنده دولت نقش بسزایی دارند.

وی در ادامه از این نگاه جامعه ممیزی و بازرسی ایران مبنی بر واگذاری بخشی از تصدی گری های سازمان ملی استاندارد به این جامعه استقبال کرد و اضافه نمود: جامعه ممیزی و بازرسی ایران باید تحولات بین المللی را در این حوزه بشناسد و مطالعات به روزی در این رابطه داشته باشد. آموزش و پژوهش را جدی بگیرد. تشکل ها در واقع بازوهای حرکتی اتاق ایران هستند و باید بتوانند در حوزه تخصصی خود اتاق را تغذیه کنند. بدین ترتیب اتاق می تواند به موقع و هدفمند از حقوق بخش خصوصی و فعالان اقتصادی حمایت به جا کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 2 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1205

به "تشکل ها متکی بر دانش روز و با رعایت عدالت حرکت کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکل ها متکی بر دانش روز و با رعایت عدالت حرکت کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید