بهره برداری مالی از ذخایر ژنتیکی چند گونه جانوری

به گزارش مجله خبری تیرول، کارگروه زیست بانک و ذخایر ژنتیکی ستاد توسعه زیست فناوری برنامه ای برای حفظ و اصلاح 7 گونه گیاهی و جانوری را با همکاری بخش خصوصی در پیش گرفته است.

بهره برداری مالی از ذخایر ژنتیکی چند گونه جانوری

به گزارش خبرگزاری مالی ایران،دکتر محمد جعفرآقایی رئیس کارگروه زیست بانک و ذخایر ژنتیکی ستاد توسعه زیست فناوری امروز در وبینار زیست فناوری کشور گفت: ایجاد هماهنگی میان بانک های ژن و زیست بانک های موجود در کشور برای جلوگیری از موازی کاری امری واجب است که باید برنامه ریزی هایی برای تشکیل شبکه بانک های ژن کشور ایجاد گردد.

وی با بیان اینکه برای تحقق این برنامه، قرار بود نقشه راهی برای شبکه بانک های ژن کشور تدوین و در قالب پورتالی راه اندازی گردد، گفت: بدین واسطه اطلاعات همه بانک های ژن کشور در این پورتال نگهداری و با استفاده از آن بانک های ژن مدیریت می شوند.

جعفرآقایی اضافه نمود: مدیریت این بانک ها ماموریتی بود که از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی به ستاد زیست فناوری واگذار شده بود.

وی خاطر نشان کرد: این شبکه راه اندازی و بخشی از اطلاعات این بانک ها جمع آوری شده اما به دلیل تغییر رویکردی در قانون، این طرح متوقف شده است. بر اساس این ماموریت به میزان 61750 میلیون ریال از زیست بانک ها از سال 84 تا 96 حمایت شد.

رئیس گروه زیست بانک و ذخایر ژنتیکی ستاد توسعه زیست فناوری در مورد این تغییرات گفت: در سال 97 قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور به تصویب مجلس رسید و ابلاغ شد.

رئیس گروه زیست بانک و ذخایر ژنتیکی ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: طی این تغییرات وظایف هماهنگی میان بانک های ژن و جمع آوری اطلاعات آنها از ما در ستاد گرفته شد و به 3 دستگاه اجرایی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان محیط زیست محول شد.

جعفرآقایی با بیان اینکه در حال حاضر این 3 دستگاه اقدام به تدوین آیین نامه های مربوطه کردند که اکنون در دست تصویب است، گفت: تصویب این آیین نامه مراحل نهایی را می گذراند و پیش بینی شده است که سامانه جامعی تهیه گردد تا مسئولیت حفاظت از اطلاعات و هماهنگی میان بانک های زیستی را بر عهده بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه در این راستا در صدد اجرای برنامه هایی در راستای بهره برداری مالی از ذخایر ژنتیکی هستیم، گفت: به همین دلیل اکنون به بهره برداری مالی از ذخایر ژنتیکی مرغ بومی، گاندو، اسب کاسپین، کدو آجیلی، نوغان؛لارو کرم ابریشم، گردو ارقام چالدران، الوند، کاسپین و پرشیا و بز مرخز تمرکز داریم.

وی گفت: برای بهره برداری مالی از اسب کاسپین با یکی از شرکت های سوارکاری مذاکره نموده ایم تا یک لاین برای اسب سواری این نوع اسب راه اندازی گردد، گفت: همچنین تا سال 1396 علاوه بر فراوری لارو کرم ابریشم در کشور، آن را به کشورهای همسایه صادر می کردیم؛ اما از آن به بعد کاملا وارد کننده آن بودیم به گونه ای که سال گذشته از 49 هزار جعبه تخم نوغان که در کشور توزیع شده است، تنها 5 هزار جعبه آن فراوری داخل بوده و 45 هزار جعبه آن وارداتی از چین بوده است.

جعفر اقایی اضافه نمود: از این رو باعث می گردد که با چنین برنامه ای نمونه های ایرانی جایگزین نمونه های خارجی گردد.

وی درباره بز مرخز گفت: این نژاد بز در معرض خطر انقراض است ما در حال اجرا مطالعاتی برای بازاریابی این نژاد هستیم تا نژادهای اصلاح شده ای از این بز عرضه گردد.

جعفر آقایی اضافه نمود: در این راستا با یکی از شرکت ها مذاکراتی داشته ایم که در حال ارزیابی است.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1320

به "بهره برداری مالی از ذخایر ژنتیکی چند گونه جانوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره برداری مالی از ذخایر ژنتیکی چند گونه جانوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید