استقلال خوزستان، یک قدم تا انحلال؟

به گزارش مجله خبری تیرول، سمیرا شیرمردی، اگر به تیم های سقوط نموده در فصل های اخیر لیگ برتر نگاه کنیم متوجه می شویم که همه آنها در چند مورد شباهت زیادی به هم داشتند. مهمترین دلایل این سقوط، مسائل اقتصادی و البته تغییرات زیاد در کادرفنی تیم بوده. این مساله در استقلال خوزستان هم این فصل به وجود آمد. آبی های اهوازی به خاطر تغییرات زیاد و البته مسائل دیگر، اصلی ترین گزینه سقوط هستند؛ اما این سقوط شاید متفاوت باشد. در واقع شرایط استقلال خوزستان این روزها شباهت زیادی به سیاه جامگان مشهد در فصل قبل دارد. آن تیم بعد از سقوط و رفتن به لیگ دسته پایین تر منحل شد که به نظر می رسد چنین سونوشت تلخی هم در انتظار آبی های اهوازی است. چراکه حقوق کارگران گروه ملی، در اولویت است (که تصمیم درستی به نظر می رسد) و دیگر انگیزه ای برای فعالیت استقلال خوزستان نمی ماند.

استقلال خوزستان، یک قدم تا انحلال؟

استقلال خوزستان این روزها شباهت زیادی به سیاه جامگان مشهد پیدا نموده، به تیمی که به لیگ یک سقوط کرد و سرنوشت تلخی داشت. آبی های اهوازی با بودجه کم کار خود را آغاز کردند و اتفاقا در هفته های ابتدایی نتایج نسبتا خوبی هم دریافتد اما بعد از آن همه چیز تغییر کرد. این تیم با سرمربیگری داریوش یزدی، باخت های پیاپی زیادی آورد که همین مساله و البته کسر 6 امتیاز از تیم که شرایط را سخت نموده بود، باشگاه را بر آن داشت تا دست به تغییر کادرفنی بزند و به تیم شوک وارد کند.

این تغییر با حواشی زیادی همراه بود. تعدادی از اعضای هیات مدیره مخالف رفتن یزدی بودند و تعدادی هم موافق. در نهایت یزدی رفت و برای جانشین او هم اتفاقات عجیبی افتاد. بعد از رفتن یزدی قرار بود سیروس پورموسوی سرمربی استقلال خوزستان گردد و او هم معارفه شد اما چند ساعتی از این مساله نگذشته بود که یک درگیری در محل اقامت استقلال خوزستان قبل از بازی حساس مقابل استقلال تهران، همه چیز را تغییر داد. به این صورت پورموسوی اردوی آبی های اهوازی را ترک کرد و رفت تا دست استقلال خوزستان در پوست گردو بماند. این دومین تغییر در کادرفنی استقلال خوزستان بود. بعد از آن، نوبت به کریم بوستانی رسید. کریم بوستانی که به ناصر الجوهر معروف شده، هر وقت تیم های ایرانی به هر دلیلی سرمربی نداشتند، به یاری این تیم ها می آمد و بدون در نظر دریافت شرایط، راهنمایی آنها را به عهده گرفت.

بوستانی در این موقعیت شاید تنها سرمربی بود که می توانست دست به چنین ریسک بزرگی بزند و سرمربیگری تیم بحران زده استقلال خوزستان را بپذیرد. بوستانی قرار بود سرمربی موقت باشد تا سرمربی جدید انتخاب گردد اما انگار هیچ سرمربی دست به چنین ریسکی نمی زد که راهنمایی تیم قعر جدولی و بحران زده ای که با پنجره بسته نقل و انتقالاتی هم روبرو است و البته مشکل اقتصادی دارد، را بپذیرد. با این شرایط، حکم سرمربیگری بوستانی زده شد تا او دیگر موقت نباشد. بوستانی که در آغاز کار از ایمان مبعلی به عنوان دستیار بهره می برد، بعد از حکم جدیدش، کریم قنبری، محمد علوی و... را به عنوان دستیار انتخاب کرد تا با آنها پیش بروند. البته در این برهه، ایمان مبعلی هم راهی فولاد خوزستان شد، آن هم با یاری دکتر غفوری.

در ادامه بوستانی هم نتوانست کاری پیش ببرد تا کنار بکشد و برود. با این استعفا که خیلی زود هم مورد موافقت باشگاه نهاده شد، کریم قنبری سرمربی جدید استقلال خوزستان شد. قنبری در اولین گام سپیدرود رشت را شکست داد تا همه امیدوار به ماندن استقلال خوزستان شوند اما بعد از آن دیگر خبری از برد نبود. شاید یکی از دلایل این ناکامی، تغییرات زیاد کادرفنی باشد. به هر حال بازیکنان تا می آمدند با تفکرات یک سرمربی آشنا می شدند و خود را با آن وفق می دادند نوبت به سرمربی بعدی می رسید و تفکرات جدید. این روند دقیقا فصل گذشته برای سیاه جامگان مشهد تکرار شد. در تیمی که فصل هفدهم را با اکبر میثاقیان آغاز کرد اما بعد از آن شاهد حضور علیرضا مرزبان، رضا عنایتی و داود مهابادی بودیم. این تغییرات، سیاه جامگان را روز به روز به سقوط نزدیک تر می کرد چراکه سرمربی جدید با شرایط سختی روبرو می شد و وقتی می دید نمی تواند نتیجه بگیرد، اینکه تیم با تفکرات بسته نشده و یا بازیکنان خوبی به خدمت نگرفته را بهانه می کرد. این مسائل باعث شد سیاه جامگان بالاخره به لیگ یک سقوط کند.

وقتی سیاه جامگان به لیگ یک سقوط کرد، با کسر 3 امتیاز هم روبرو شد تا فصل جدید را با این اتفاق تلخ در نیم فصل دوم آغاز کند. شرایط سیاه جامگان به صورتی شد که مالک باشگاه ترجیح داد آن را واگذار کند. با این تصمیم، خداداد عزیزی به عنوان یکی از اعضای کمیته انتقالی، مدیریت سیاه جامگان را به عهده گرفت اما شرایط این تیم بدتر از آن بود که بگردد آن را حل کرد. بدهی ها باعث شد هیچ سرمایه گذاری به سراغ تیم نرود و در نهایت سیاه جامگان مشهد منحل گردد.

حالا استقلال خوزستان تقریبا در شرایط مشابهی به سر می برد. این تیم بعد از تغییرات زیاد در کادرفنی و مدیریت باشگاه، به سقوط نزدیک تر شده. آبی های اهوازی دیگر امیدی به ماندن در لیگ برتر ندارند و هر روز خود را به سقوط نزدیک تر می بیینند. با توجه به اینکه این فصل استقلال خوزستان هم با مسائل اقتصادی زیادی روبرو شده و گروه ملی به عنوان مالک باشگاه، ترجیح می دهد پیش از هر چیزی به کارگران کارخانه رسیدگی کند، به نظر می رسد این تیم هم سرنوشت جالبی نخواهد داشت. در واقع اگرچه استقلال خوزستان بدهی چندانی ندارد اما به خاطر اینکه هم از نظر مالکان و هم استاندار خوزستان، اولویت با کارگران کارخانه گروه ملی است، بعید به نظر می رسد این تیم در صورت سقوط به دسته پایین تر بتواند فعالیتش را ادامه دهد. با این شرایط احتمالا یک انحلال دیگر پیش رو خواهیم داشت، آن هم برای تیمی که فصل پانزدهم قهرمان لیگ برتر ایران شد. انحلال نزدیک است، مگر اینکه تیم در لیگ برتر بماند که شانس آن پایین است یا اینکه واگذار گردد که آن هم بعید به نظر می رسد.

9-1

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 7 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 178

به "استقلال خوزستان، یک قدم تا انحلال؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقلال خوزستان، یک قدم تا انحلال؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید