مشاهده یک یوز ماده با چهار توله تازه اش

به گزارش مجله خبری تیرول، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رئیس و محیط بانان پارک ملی توران عصر پنجشنبه (20 مرداد) در سمت شمال جاده ترانزیت تهران به مشهد پیروز به مشاهده یک قلاده یوزپلنگ ماده و چهار توله امسالی شدند.

مشاهده یک یوز ماده با چهار توله تازه اش

به گزارش ایسنا، حسن اکبری گفت: محیط بانان مشغول گشت و کنترل در حاشیه جاده برای پایش و مشاهده یوز ماده و توله مشاهده شده چند روز قبل بودند، ولی با توجه به گزارش های قبلی، دامنه گشت و کنترل را به سمت منطقه ها آزاد گسترده تر کردند و پیروز به ثبت حضور این یوزپلنگ مادر به همراه چهار توله شدند.

وی ادامه داد: کارشناسان انجمن یوز ایرانی و همکاران استان سمنان در حال شناسایی یوز مادر از روی عکس هستند و به زودی اخبار تکمیلی در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد.

بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، اکبری افزود: مجموعه توران و پناهگاه حیات وحش میاندشت، به همراه زیستگاه های آزاد بین آنها، مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران و قاره آسیا است که با وجود منطقه دشتی و تپه ماهورها و وجود طعمه، مکانی برای زیست این گونۀ ارزشمند است.

اکبری در ادامه گفت: با تلاش همکاران محیط زیست استان سمنان و انجمن یوزپلنگ ایرانی بر اساس بانک اطلاعاتی شناسایی یوزهای منطقه توران، مشخص شد ماده یوز شناسایی شده هلیا نام دارد و یوز ماده ای است که سال گذشته از مادرش هَرب جدا شد و امسال پیروز شد چهار توله به دنیا بیاورد.

وی گفت: امیدواریم به لطف خداوند و با یاری همدیگر به ویژه توجه و همکاری رانندگانی که در جهت این جاده تردد می کنند و دامداران و جامعه محلی و با حفاظت از منطقه ها زیستگاهی این گونه با ارزش، بتوانیم در راستای احیای این گونه ارزشمند قدم مثبتی برداریم.

منبع: فرارو
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2179

به "مشاهده یک یوز ماده با چهار توله تازه اش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاهده یک یوز ماده با چهار توله تازه اش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید