از سیستم عامل iOS 15 اپل چه انتظاراتی داریم؟

به گزارش مجله خبری تیرول، تا رونمایی از سیستم عامل iOS 15 مدت زمان زیادی باقی مانده اما با این حال اخبار و شایعه هایی در رابطه با آن منتشر شده که طبیعی است؛ طی سال های اخیر، از مدت ها قبل از معرفی یک محصول یا سیستم عامل در رابطه با قابلیت های آن خبرهای مختلفی می شونیم. iOS 15 هم از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم نگاهی داشته باشیم به قابلیت های احتمالی و البته آنچه که انتظار داریم از سیستم عامل جدید اپل ببینیم.

از سیستم عامل iOS 15 اپل چه انتظاراتی داریم؟

سیستم عامل iOS یکی از مهم ترین عوامل موفقیت اپل در فروش آیفون ها به حساب می آید. چرا که هم از لحاظ سرعت و هم از لحاظ امکانات و کیفیت، یک سیستم عامل کاملا غنی و به بلوغ رسیده است. البته اپل تا عرضه نسخه سیزدهم iOS از لحاظ یک سری قابلیت های کلیدی و مهم پشت سر اندروید قرار داشت اما iOS 14 این فاصله را به حداقل رساند و اکنون می توان گفت چیز زیادی وجود ندارد که کاربران گوشی های اپل (به نسبت اندرویدی ها) به آن احتیاج جدی داشته باشند.

با این حال همواره برای بهتر شدن فضای کافی وجود دارد منتها نباید انتظار داشته باشیم iOS 15 تفاوت چشم گیری با نسخه کنونی داشته باشد. چرا که به نظر می رسد اپل هرآنچه که در توان داشت برای بهبود نسخه 14 صرف کرد تا یکی از بهترین سیستم عامل های این شرکت را ببینیم. با این حال همانطور که گفته شد، همواره فضا برای بهتر شدن وجود دارد و قطعا iOS 14 هم بدون مشکل نیست.

تصمیم گرفتیم به انتظارات خود از نسخه بعدی سیستم عامل اپل یعنی iOS 15 بپردازیم تا ببینیم چه تغییرات مهم دیگری را باید در بخش نرم افزاری گوشی های اپل ببینیم. ابتدا به خبرها و شایعه های اخیر پیرامون این سیستم عامل می پردازیم. این مقاله با انتشار خبرهای بیشتر پیرامون iOS 15 به روزرسانی خواهد شد.

تاریخ انتشار iOS 15

اپل معمولا سیستم عامل جدید خود را در ماه سپتامبر رونمایی می نماید. البته طی سال های اخیر شاهد این بودیم که رونمایی از سیستم عامل جدید با معرفی آیفون ها هم زمان می شد. اما سال جاری رونمایی از آیفون ها در همان تاریخ همیشگی اتفاق نیفتاد و با یک ماه تأخیر، در ماه اکتبر شاهد آیفون 12 و برادران بزرگترش بودیم. با این حال iOS 14 در همان تاریخ همیشگی خود و در ماه سپتامبر معرفی گردید. بنابراین می توانیم با کمی قطعیت بگوییم iOS 15 هم در همان ماه سپتامبر رونمایی خواهد شد. اما اینکه در چه روزی شاهد این اتفاق خواهیم بود تعیین نیست.

اما این تاریخ برای نسخه نهایی سیستم عامل یاد شده است. یعنی همان نسخه رسمی که برای گوشی های این شرکت عرضه می گردد. در واقع نسخه اولیه iOS معمولا در ماه ژوئن و در طول کنفرانس توسعه دهندگان اپل رونمایی می گردد تا توسعه دهندگان با قابلیت ها و پتانسیل سیستم عامل جدید آشنا شوند و در نتیجه بتوانند برنامه های دلخواه خود را برای آن طراحی نمایند. در رابطه با سیستم عامل iPadOS 15 هم همین شرایط صدق می نماید.

معمولا کاربران اواخر ماه جولای (اوایل مرداد ماه) می توانند به نسخه بتای iOS دسترسی داشته باشند. البته این نکته را هم باید به خاطر بسپارید که نصب نسخه بتای هر سیستم عامل یعنی باید با باگ های ریز و درشت احتمالی دست و پنجه نرم کنید تا زمانی که نسخه نهایی عرضه گردد و این موضوع در رابطه با iOS هم صدق می نماید.

خبرها و شایعه های اخیر پیرامون iOS 15

در حال حاضر خبر مهمی در رابطه با این سیستم عامل منتشر نشده جز یک خبر که مدعی شده بود iOS 15 برای گوشی های سری آیفون 7 و بالاتر در دسترس خواهد بود. این یعنی بین گوشی هایی که iOS 14 را دریافت کردند، آیفون 6S، آیفون S6 پلاس و آیفون SE (نسخه اولیه) به سیستم عامل جدید پشتیبانی نخواهند شد که کاملا قابل انتظار بود؛ چون آیفون 6S با iOS 9 راهی بازار شده بود و طبق سیاست اپل، 5 سال به روزرسانی خود را کاملا دریافت کرد.

البته منبعی که چنین ادعایی را مطرح نموده بود، سابقه خیلی درخشانی در افشای اطلاعات درست ندارد اما با در نظر دریافت شواهد و سیاستی که اپل در رابطه با به روزرسانی گوشی های خود دارد، به نظر می رسد ادعای این منبع، قابل انتظار و باور است. بهرحال سری آیفون 6 به اندازه کافی به روزرسانی دریافت کردند و بعید به نظر می رسد اپل باز هم این گوشی ها را پشتیبانی کند.

  • iOS 14.2 قابلیت FaceTime با کیفیت 1080P را به آیفون های 8 به بعد افزود

از iOS 15 چه انتظاراتی داریم؟

اکنون می پردازیم به انتظاراتی که از سیستم عامل جدید اپل داریم. در این بخش شایعه ها و خبرها را کنار می گذاریم و تمرکزمان روی قابلیت ها و امکاناتی است که دوست داریم در iOS 15 ببینیم. همان طور که اشاره شد، iOS 14 سیستم عامل کامل و فوق العاده ای است که شاید اگر از کاربران اپل بپرسیم به چه قابلیت دیگری احتیاج دارند نتوانند به راحتی به این پرسش پاسخ دهند. با این حال هنوز چیزهایی هست که بهتر است به شکل بهتری به نسبت نسخه 14 در سیستم عامل جدید بکار بروند.

به روزرسانی تمام گوشی هایی که iOS 14 را دریافت کردند

اولین انتظاری که داریم، در واقع از اپل است و نه سیستم عامل آن. شرکت کوپرتینویی معمولا گوشی های خود را تا مدت زمان بسیار طولانی به روزرسانی می نماید. طوری که وقتی پشتیبانی از یک گوشی آیفون به اتمام می رسد، هیچ کاربری نمی تواند به اپل خرده بگیرد. با این حال هنوز هستند بسیاری از کاربرانی که تمایل دارند این به روزرسانی ها بیشتر از 5 سال دوام داشته باشد.

این یعنی دوست داریم گوشی های سری آیفون 6S و آیفون SE (نسخه اولیه) که در لیست توقف پشتیبانی اپل قرار دارند هم به روزرسانی یاد شده را دریافت نمایند. البته کمی بعید به نظر می رسد این اتفاق رخ دهد اما بعد از مدت ها، یک سورپرایز در این بخش (مدت به روزرسانی) می تواند خبر بسیار خوبی برای کاربران و علاقه مندان به اپل باشد. هرچند اگر این اتفاق رخ ندهد، باز هم اعتراضی به اپل وارد نیست.

دستیار صوتی هوشمندتر

سیری با هر به روزرسانی سیستم عامل بهتر و بهتر می گردد و قابلیت های بسیار زیادی را دریافت می نماید. در حال حاضر سیری یک دستیار صوتی بسیار قدرتمند به حساب می آید اما در مقایسه با بهترین دستیار صوتی دنیا یعنی گوگل اسیستنت، فاصله نسبتا محسوسی دارد. پیشرفتی که انتظار داریم از سیری ببینیم، درک بهتر فرامین کاربران و پاسخ های درست و کاربردی به پرسش هاست. در واقع بهتر است بگوییم انتظار داریم سیری کمتر به جست و جو در اینترنت برای پاسخ به پرسش ها وابسته باشد و در عوض تعامل گفتاری بیشتری با کاربران داشته باشد.

پشتیبانی نقشه اپل از کشورهای بیشتر

نقشه اپل (Apple Maps) به نسبت نسخه های قبل پیشرفت بسیار خوب و محسوسی داشته است. یکی از عوامل بهبود این نقشه هم اضافه شدن راستایابی در حالت دوچرخه سواری است. این قابلیت هیجان انگیز حتی با نمایش پستی و بلندی های راستا، به کاربر یاری می نماید تا بهترین راستا ممکن را برای دوچرخه سواری انتخاب کند. قابلیت بعدی هم راهنماست (Guides) و مناطق زیبا و جالبی را به کاربر پیشنهاد می نماید.

با این حال این قابلیت ها در هر کشوری در دسترس نیست و مختص به مناطقی خاص است. در حالی که گوشی های اپل تقریبا در تمام نقاط دنیا به فروش می رسند و این یعنی نقشه اپل برای همه کاربران، همان نقشه عالی و پرکاربرد نیست. بنابراین انتظار داریم اپل در نسخه بعدی سیستم عامل خود، مناطق تحت پوشش این قابلیت ها را بیشتر توسعه دهد تا حداقل کاربران نیمی از مناطقی که آیفون ها در آن جا در دسترس قرار دارند، بتوانند از آن استفاده نمایند.

  • اندروید بهتر است یا iOS؛ تنوع بالا در مقابل به روزرسانی طولانی

اضافه شدن لیست علاقه مندی ها به اپ استور

لیست علاقه مندی ها یا همان Wish List یکی از بهترین قابلیت های یک فروشگاه است. چرا که کاربران می توانند برنامه های دلخواه خود را در آنجا ذخیره نموده و هر زمان که شرایط نصب آن ها فراهم شد، به نصب آن ها بپردازند. این قابلیت به خصوص برای برنامه های پولی بسیار مناسب است. چرا که گاهی کاربر نمی خواهد پولی برای برنامه بپردازد اما از طرفی نمی خواهد آن را فراموش کند.

این لیست قبلا در اپ استور در دسترس قرار داشت اما تعیین نیست چرا اپل آن را سال ها پیش حذف کرد. بنابراین یکی دیگر از انتظارات ما از iOS 15 این است که قابلیتی ساده نظیر لیست علاقه مندی ها را به اپ استور برگرداند.

پشتیبانی از زبان های بیشتر در برنامه Translate

در iOS 14، اپلیکیشن جدیدی تحت عنوان Translate یا ترجمه اضافه شده تا کاربران بتوانند به راحتی متون را به زبان های دیگر ترجمه نمایند. با این حال زمانی که از این اپلیکیشن رونمایی شد، تنها 12 زبان برای ترجمه در دسترس قرار داشت که بسیار کمتر از اپلیکیشن مترجم گوگل (گوگل ترنسلیت) و دیگر اپلیکیشن ها و سرویس های مشابه است.

البته از آنجایی که این قابلیت در ابتدای راستا قرار گرفته است، انتظار نداریم در همان یکی دو سال ابتدایی تمام زبان ها در آن پشتیبانی شوند اما منطقی است اگر بخواهیم تعداد این زبان ها سال بعد حداقل دو برابر گردد. چون اکنون ابزارهای مختلفی برای پیشرفت سریع تر در بخش های ابتدایی نظیر ترجمه متون وجود دارد و به نظر می رسد آن قدرها سخت نباشد که اپل بخواهد زبان های دیگری را به اپلیکیشن مترجم خود اضافه کند. به نظر می رسد این شرکت در حال کار روی این موضوع باشد چون به خوبی می داند برای رقابت با بهترین های موجود، برنامه ای در این سطح اصلا مناسب نیست.

این طور که به نظر می رسد، انتظاراتی که از اپل داریم، حداقل تا اینجای کار آن قدر زیاد و غیر ممکن نیستند و تحقق آن ها کار سختی نخواهد بود. البته می دانیم این شرکت قابلیت های جذابی را به سیستم عامل iOS 15 اضافه خواهد نمود اما فعلا خبر زیادی در این رابطه منتشر نشده است.

اگر از کاربران گوشی های اپل هستید و از iOS 14 استفاده می کنید، فکر می کنید چه قابلیت های دیگری باید به نسخه بعدی این سیستم عامل محبوب اضافه گردد؟

  • اندروید 11 در مقابل iOS 14؛ سیستم عامل موبایل برتر 2020 کدام است؟

منبع: TechRadar

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1418

به "از سیستم عامل iOS 15 اپل چه انتظاراتی داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سیستم عامل iOS 15 اپل چه انتظاراتی داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید