خیابان شانزه لیزه؛ پاریس

به گزارش مجله خبری تیرول، اگر از میدان کنکورد به سمت میدان شارل دوگل حرکت کنید، شاهد یکی از زیباترین خیابان های دنیا خواهید بود. با خبرنگاران همراه باشید با مطلب؛ معرفی خیابان شانزه لیزه

خیابان شانزه لیزه؛ پاریس

تقریبا کمتر کسی پیدا می گردد که در هنگام صحبت از شهر پاریس نامی از خیابان شانزه لیزه بر زبان نیاورد. در این مطلب می خواهیم علت شهرت این خیابان را آنالیز کنیم و اطلاعات کاملی درباره خیابان شانزه لیزه به شما ارائه دهیم.

شانزه لیزه (به انگلیسی: champs elysees) یکی از خیابان های بسیار معروف و زیبای پاریس است. این خیابان اعیان نشین از معابر اصلی شهر پاریس می باشد که در منطقه 8 این شهر واقع شده است. اگر از خود فرانسوی ها بپرسید، آن را زیباترین خیابان جهان می نامند.

دلیل اصلی شهرت خیابان شانزه لیزه چیست؟

دلایل شهرت این خیابان را می توان وجود سه عامل زیبایی، مراکز خرید و تاریخ غنی در کنار هم دانست. خیابان شانزه لیزه به دو بخش تجاری و فضای سبز تقسیم شده است. بخش سبز از ساختمان های مهمی چون گراند پله و تئاتر مارینی آغاز می گردد و در قسمت تجاری، مغازه های بسیار شیک و جذابی را از برندهای معروف جهان خواهید دید. در ابتدای خیابان شانزه لیزه (از سمت میدان شارل دوگل) می توانید طاق پیروزی را مشاهده نمایید. از این بنای تاریخی به عنوان تاج خیابان شانزه لیزه یاد می گردد. همچنین در آن سوی خیابان شانزه لیزه (کمی پایین تر از میدان کنکورد) موزه لوور واقع شده است.

مطلب پیشنهادی : آثار ایرانی موجود در موزه لوور

جالب است بدانید؛ در افسانه های یونانی، شانزلیزه به مکانی در بهشت گفته می گردد که روح اساطیر و قهرمانان پس از مرگ به آنجا می فرایند.

همچنین دانستن این نکته جالب خواهد بود که کاخ الیزه (مکان رسمی رئیس جمهوری فرانسه) با این خیابان هم مرز است. البته جزئی از این خیابان بشمار نمی رود.

مهم نیست که در چه فصلی در شانزه لیزه قدم می گذارید؛ زیرا همیشه چیزی برای تماشا در آن وجود دارد:

  • آخرین مرحله تور دو فرانس در ماه جولای

  • جشنواره فیلم شانزه لیزه در ماه ژوئن

  • رژه های رسمی ارتش در 14 جولای، 11 نوامبر و 1 می

  • بازار کریسمس و تزئینات زیبای خیابان و مغازه ها در زمستان

تاریخ و نحوه ایجاد خیابان شانزه لیزه

خیابان شانزه لیزه تا سال 1616 چیزی شبیه به یک دشت بود که بازارهایی در آن قرار داشت. در این سال، همسر پادشاه فرانسه (Marie de Médécis) تصمیم به ایجاد بلواری با درختانی بلند در امتداد این خیابان گرفت. پس از آن نیز سایر پادشاهان و معمارها این کار را ادامه داده و عملیات ساخت این بلوار را کامل کردند.

در سال 1724، باغ تویلری (Tuileries) و خیابان با هم تلاقی نموده و وسعت خیابان تا کاخ IEtoile ادامه یافت. شانزه لیزه از سال 1820 شکل امروزی خود را یافت و در سال 1828 اندک اندک به یکی از سمبل های پاریس بدل شد. نخستین عابرگذرهای شهر نیز در سال 1828 در خیابان شانزلیزه ساخته شده اند. اوج جذابیت و تغییرهای این خیابان در دوران ناپلئون سوم به وقوع پیوست. در این دوران فواره ها، عابرگذرها و همچنین روشنایی شانزلیزه تجهیز شد. امروزه طول این بلوار 1910 متر و عرض آن 70 متر است.

کار ساخت بنای طاق پیروزی (طاق نصرت) نیز در سال 1836 به سرانجام رسید و تا به امروز به عنوان نماد این خیابان خودنمایی می نماید.

مطلب پیشنهادی : همه چیز راجع به طاق پیروزی

مراسم ها و اتفاقات مهم تاریخی

این خیابان در قرن هجدهم میلادی (سال 1709) نام گذاری شده است و امروزه به عنوان زیباترین خیابان جهان شناخته می گردد.

برای سالیان متمادی شانزه لیزه میزبان بزرگ ترین جشن های فرهنگی فرانسه مانند نمایشگاه جهانی در سال 1855 بوده است. البته از سال 1970، این خیابان بخشی از راستا تور دوچرخه سواری فرانسه است که دوچرخه سواران در سرانجام راستا در میان انبوه جمعیت از آنجا عبور می نمایند و مراسم سرانجامی را جشن می گیرند.

بزرگ ترین قصر خصوصی در این خیابان، کاخ الیزه بود که محل اقامت اشراف زادگان به شمار می رفت و در سومین سالگرد انقلاب فرانسه به مکان رسمی اقامت رئیس جمهوری فرانسه تبدیل شد.

بعد از سقوط ناپلئون و ترمیم کاخ های سلطنتی، درخت ها دوباره کاشته شدند زیرا که ارتش های روسیه، بریتانیا و پروسی در طی صد روز اقامت خود که در پارک چادر زده بودند، از درختان به عنوان هیزم استفاده می کردند.

همچنین هر ساله در تاریخ 14 ژوئیه مراسم رژه نظامی باشکوهی به مناسبت روز ملی فرانسه در این خیابان برگزار می گردد.

جالب است بدانید؛ شانزه لیزه از نظر ارزش املاک و مستغلات گران ترین خیابان اروپا بوده و در کل جهان نیز دومین رتبه را پس از خیابان شماره پنج نیویورک را در اختیار دارد.

چطور از خیابان شانزه لیزه دیدن کنیم؟

اگر می خواهید قدم زدن در این خیابان را با بازدید از طاق پیروزی آغاز کنید، می توانید از ایستگاه متروی شارل دوگل (واقع در خط 1 و 2 و 6 متروی پاریس) که با نام Charles de Gaulle - Étoile و با علامت M بزرگ (به رنگ آبی) بر روی نقشه تعیین است استفاده نمایید و در میدان شارل دوگل پیاده شوید.

همچنین می توانید از RER (خط A) برای رسیدن به این ایستگاه بهره ببرید.

اما اگر قصد دارید از سمت میدان کنکورد بازدید از خیابان را آغاز کنید. می توانید در ایستگاه متروی کنکورد (خط 1 و 8 و 12) که بر روی نقشه با نام Concorde تعیین است پیاده شوید.

باغ تویلری (Tuileries) و موزه لوور نیز هر کدام ایستگاه های متروی مخصوص به خود را دارند که می توانید بنا به اختیار از آنها استفاده نمایید و یا راستا میدان کنکورد تا موزه لوور را پیاده روی کنید.

ایستگاه متروی فرانکلین روزولت (Franklin D. Roosevelt) نیز شما را تقریبا در وسط خیابان شانزه لیزه قرار خواهد داد.

نقشه خیابان شانزه لیزه و ایستگاه های متروی موجود در این خیابان

منبع: آژانس مسافرتی آدراپانا
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 823

به "خیابان شانزه لیزه؛ پاریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیابان شانزه لیزه؛ پاریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید