ابتدایی ها نباید دروس کلاس را تکرار و رونویسی نمایند

به گزارش مجله خبری تیرول، مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به پایلوت طرح جایگزینی مشق شب با تکالیف مهارت محور گفت: در این طرح تاکید بر این است که دانش آموز مجبور به بازنویسی و تکرار یک متن نشود. پژوهش های فراوانی در مورد ناکارآمدی این نوع مشق ها و تکالیف صورت گرفته که نشان می دهد نه تنها فرصت یادگیری را فراهم نمی نمایند بلکه نوعی تنبیه نیز تلقی می شوند.

ابتدایی ها نباید دروس کلاس را تکرار و رونویسی نمایند

به گزارش خبرنگاران، مرتضی شکوهی، مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: سالیان سال است که آموزش و پرورش با پدیده بیزاری و خستگی بچه ها از انجام مشق های تکراری که یاریی به یادگیری آنها نمی نماید روبرو است؛ به همین جهت همواره به دنبال راهکارهایی بوده تا ضمن اینکه فعالیت ها و تمرین ها به قوت خود باقی بماند از خستگی و ملال آور بودن آن بکاهد.

وی اضافه نمود: تکلیف و مشق در دوران ابتدایی حذف نمی گردد، اما آنچه که مطرح شده تغییر رویکرد در ارائه تکالیف است. دانش آموزان ابتدایی خارج از مدرسه نباید همان درس های کلاس را تکرار و رونویسی نمایند. بلکه باید مهارت هایی را در منزل تمرین نمایند که مربوط به سبک و آداب زندگی بوده و به ایفای نقش واقعی آنها در این دوره سنی به عنوان فرزند و دانش آموز یاری کند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا در مراجع بالاتر از مدارس و خانواده برنامه های فرهنگ سازی وجود دارد؟ اظهار کرد: آموزش و پرورش یک نهاد فرا دستگاهی است. بنابراین نباید انتظار داشت که جز آموزش و پرورش دستگاه بالاتری به این موضوع با اهمیت که فرصت و شرایط برای آموختن مهارت های تحصیلی و زندگی را فراهم می نماید بپردازد.

شکوهی اضافه نمود: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سیاست گذار کلان در امور فرهنگ کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تصویب کرد که بر رویکرد فرهنگی تاکید دارد. عمده کارکرد مدرسه در هر دوره تحصیلی یاری به تربیت فرزندان و کسب مهارت های زندگی و تحصیلی است.

وی درباره راهکارهای اجرای طرح سبک زندگی ایرانی اسلامی در مشق شب دانش آموزان بیان کرد: اهداف دوره های تحصیلی از جمله مقطع ابتدایی را در دوره اول و دوم مصوب و برنامه درسی این مقطع بازبینی شده است. همچنین کتاب های درسی را متناسب با انتظارات اسناد بالادستی تالیف کردیم و دو تقسیم بندی برای تکالیف در نظر گرفته ایم.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش اضافه نمود: دسته اول تکالیفی است که دانش آموز باید با حضور معلم و مشارکت دانش آموزان در کلاس انجام دهد و دسته دوم یادگیری مهارت هایی است که با واقعیت های زندگی پیوند خورده و دانش آموز باید در خانه آموزش ببیند و تمرین کند.

شکوهی با بیان اینکه در این طرح تاکید بر این است که دانش آموز مجبور به بازنویسی و تکرار یک متن نگردد گفت: پژوهش های فراوانی در مورد ناکارآمدی این نوع مشق ها و تکالیف صورت گرفته که نشان می دهد نه تنها فرصت یادگیری را فراهم نمی نماید بلکه نوعی تنبیه نیز تلقی می گردد.

وی همچنین درباره تمهیدات آموزش و پرورش برای آموزش معلمان بیان کرد: یکی از اقداماتی که می توان در راستای تحقق هدف سند تحول بنیادین مبنی بر توسعه مهارت های زندگی انجام داد توجه به تکالیف مهارت محور است. برای اجرای این طرح دستورالعمل تعیین تدوین کردیم و در اختیار استان ها قرار دادیم. علاوه براین، اجرای دوره های آموزشی را برای معلمان و مدیران پیش بینی نموده ایم.

قاسم جعفری، عضو سابق کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز درباره تغییر در ارائه تکالیف درسی مقطع ابتدایی گفت: بهترین زمان جشن دریافت، زمان دانش آموختن است. متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم مهرماه و شروع سال تحصیلی را به یک جشن بزرگ تبدیل کنیم.

وی اضافه نمود: اگر بزرگ ترین هنر، زندگی کردن است بنابراین هنر ناب یعنی تجلی زندگی اسلامی ایرانی در عرصه اجتماعی این سرزمین کهن و تمدن دیرین. سبک زندگی، اکتسابی و یاددریافتی است و جایی بهتر و شایسته تر از مدرسه برای آموزش سبک زندگی وجود ندارد.

عضو سابق کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلی ترین مکان آموزش سبک زندگی، آموزش و پرورش آن هم در مقطع ابتدایی است گفت: اگر قرار است زندگی را به فرزندان خود آموزش دهیم باید از همین نقطه شروع کنیم. مشق به معنای تمهیداتی است که به منظور پیوستگی روحیه دانش آموزی و تثبیت نسبی آموخته های فرد توسط معلم به دانش آموز تکلیف می گردد.

جعفری درباره راهکارهای سرمشق قرار دادن سبک زندگی ایرانی اسلامی در دانش آموزان اظهار کرد: در اسناد بالادستی بهترین راهکارها ارائه شده است. اما متاسفانه امروز برای اجرا و پیاده سازی سبک زندگی ایرانی اسلامی و اهداف اسناد بالادستی دچار مسائل متعددی هستیم. ما باید در آموزش و پرورش یاد بگیریم که چگونه در مقابل این سونامی خودمان باشیم و ریشه خود را حفظ کنیم.

وی که در برنامه ای رادیویی صحبت می کرد اضافه نمود: احتیاج داریم به معلمان هویت بخشی کنیم، اگر معلم هویت نداشته باشد آموزش و پرورش به مسیر اصلی خود راهنمایی نخواهد شد. امروز مهم ترین مسئله تاثیرگذار بر دانش آموز اسوه پذیری است و معلم مهم ترین اسوه او بعد از خانواده است. بنابراین معلم باید انواع روش های آموزشی را در ایجاد انگیزه برای یادگیری مهارت های زندگی به سبک ایرانی اسلامی پیاده کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 91

به "ابتدایی ها نباید دروس کلاس را تکرار و رونویسی نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتدایی ها نباید دروس کلاس را تکرار و رونویسی نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید