12درمان خانگی برای از بین بردن سوء هاضمه

به گزارش مجله خبری تیرول، تقریبا هر کسی ممکنه در بعضی از مواقع دچار سوءهاضمه بشه، این مشکل میتونه احساس ناراحتی زیادی برای شما داشته باشه. سوءهاضمه به احساس ناراحتی ناشناخته در ناحیه شکم یا قفسه سینه گفته میشه که در طی اون معده، مری و روده کوچک درگیر میشه. سوء هاضمه شدید می تونه اسید معده رو به دهان منتقل کنه، بنابراین طعم تلخ و اسیدی رو در دهانتون حس میکنین. سوءهاضمه نشونه ای از یه مشکل اساسی در سلامته مثل زخم معده، بیماری ریفلاکس گوارشی، مسائل کیسه صفرا و… . سوء هاضمه میتونه به دلایل دیگری مثل استرس زیاد، عادات غذایی نامنظم و عادات بد خواب و یک سبک زندگی نامناسب و عوارض جانبی مصرف بعضی از داروها باشه. موارد زیر درمان های خانگی ساده و سریع برای سوءهاضمه هستن که میتونن برای کاهش و درمان سوء هاضمه استفاده بشن.

12درمان خانگی برای از بین بردن سوء هاضمه

1.لیمو و زنجبیل

این ترکیب یکی از ساده ترین درمان ها و یکی از خوشمزه ترین اونها در این لیسته. 2 قاشق آب لیمو و آب زنجبیل رو در 1 لیوان آب گرم مخلوط کنین. آب زنجبیل با ریز رنده کردن زنجبیل و فشرده کردن اون به دست میاد. میتونین یک قاشق کوچک عسل رو به این مخلوط اضافه کنین و قبل یا بعد از یک وعده غذایی سنگین اون رو مصرف کنین.

2.رازیانه برای کاهش نفخ

این یکی از بهترین داروها برای درمان سوءهاضمه هست و مخصوصا موقعی که سوءهاضمه ناشی از مصرف غذای ادویه دار باشه. رازیانه ترکیباتی داره که نه تنها باعث کاهش حالت تهوع میشه، بلکه یاری میکنه نفخ شکم هم کم بشه. دانه های رازیانه رو میتونین به صورت خام بجویین و یا دانه ها رو به صورت خشک سرخ کنین و اونها رو آسیاب کنین تا پودر بشن و این پودر رو با یک لیوان آب روزانه دو بار مصرف کنین. برای نتیجه بهتر میتونین پودر رازیانه رو با آب گرم مصرف کنین.

3.مصرف آناناس برای تنظیم اسید معده

مصرف یک لیوان آب آناناس بعد از یک وعده غذایی یکی دیگه از بهترین راه ها برای درمان سوءهاضمه هست. آنزیم برملائین موجود در آناناس مقدار اسید معده رو تنظیم میکنه و اثر آرام بخش داره.

4.چای بابونه

خوردن یک فنجان گرم چای بابونه، ماهیچه های شکم رو آرام میکنه و یاری میکنه تا احساس نفخ و پریشانی ناشی از سوءهاضمه از بین بره. بابونه همچنین حالت تهوع که معمولا با این وضعیت اتفاق می افته رو تسکین میده.

5.زیره برای درمان بیماری های گوارشی

زیره سبز برای خواص هضم کننده سالم خود شناخته شدست. یک قاشق چایخوری زیره سرخ شده که به خوبی پودر شده رو به یک لیوان آب اضافه کنین و اونو مصرف کنین، همچنین میتونین مقداری دانه زیره رو به آب داغ اضافه کنین و اجازه بدین به جوش بیاد. این محلول رو برای درمان سریع سوءهاضمه و سایر بیماری های گوارشی به صورت گرم بنوشین.

6.لیمو و کاهش حالت تهوع

لیمو برای کاهش حالت تهوع و احساس نفخی که با سوءهاضمه همراهه، یه درمان عالیه. یک قاشق چایخوری آب لیمو رو با کمی عرق نعناع و عسل مخلوط نموده و مصرف کنین.

7.هویج برای افزایش هضم غذا

هویج آنزیم های مختلفی داره که باعث تحریک فراوری بزاق و سایر مایعات گوارشی میشه و در نتیجه باعث افزایش روند هضم میشه. هویج رو میتونین به صورت خام یا از آب آن استفاده کنین.

8.سرکه سیب

سرکه سیب برای مبارزه با انواع بیماری ها، از جمله سوءهاضمه کاربرد داره. سرکه سیب باعث افزایش هضم میشه و تأثیری آرام بخش بر دستگاه گوارش داره. سرکه سیب رو با آب مخلوط کنین و دو بار در روز از اون بخورین، همچنین میتونین سرکه سیب رو با یک قاشق چای خوری عسل در یک لیوان آب مخلوط کنین و دو یا سه بار در روز برای تسکین سوء هاضمه مصرف کنین.

9.پرتقال

پرتقال حاوی اسید سیتریکه و یه درمان خانگی عالی برای سوء هاضمه هست. قبل از غذا، برای جلوگیری از سوء هاضمه میتونین یک لیوان آب پرتقال یا یک پرتقال خام بخورین. این باعث میشه مقدار اسید معده زیاد بشه، و در نتیجه روند گوارش افزایش پیدا میکنه.

10.دارچین برای درمان گرفتگی شکم

این ادویه فوق العاده نه تنها به غذاهای مختلف طعم خوبی میده، بلکه یک درمان عالی برای سوءهاضمه هست. ترکیبات موجود در دارچین به سرعت باعث رهایی از نفخ و گرفتگی شکم میشن. یه مخلوط از دارچین و آب گرم درست کنین و مقدار کمی از اونو بعد از وعده های غذایی بخورین تا سوءهاضمه رو کاهش بده.

11.نعناع برای درمان سوزش ناشی از سوء هاضمه

از زمان بسیار قدیم، نعناع به عنوان یه درمان طبیعی برای بیماری های مختلف به خصوص بیماری های گوارشی مورد استفاده قرار میگرفته. نعناع گرفتگی عضلات روده رو آروم میکنه، گوارش رو تحریک میکنه و احساس سوزش معمولی در سوءهاضمه را تسکین میده. نعناع رو میتونین به صورت چای، کپسول یا آب نبات مصرف کنین.

12.آلوورا و تحریک گوارش

مصرف مقدار کمی آب آلوورا یاری میکنه تا سوء هاضمه کم بشه. آلوورا خاصیت ملین داره که گوارش رو تحریک میکنه، همچنین اسید معده رو خنثی میکنه و از احساس سوزش ناشی از سوءهاضمه جلوگیری میکنه.

با این داروهای خانگی، احتیاجی نیست ناراحتی سوءهاضمه رو تحمل کنین. با یاری این راهکارهای آسان میتونین خیلی از درمان های مورد احتیاج رو سریع دریافت کنین. در صورتی که سوء هاضمه بیش از حد براتون اتفاق میفته یا سوءهاضمه مزمن دارین، توصیه میشه که برای آنالیز علت به پزشک متخصص مراجعه کنین.

منبع: مجله الکترونیک دونفره
انتشار: 28 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 108

به "12درمان خانگی برای از بین بردن سوء هاضمه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12درمان خانگی برای از بین بردن سوء هاضمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید