کفش مناسب پیاده روی در سفر ، پاهایتان در چه کفشی راحت هستند؟

به گزارش مجله خبری تیرول، با سفر کردن می توان روح خود را جلا داد. دیدن مناظر طبیعی بکر و بناهای تاریخی و با شکوه می تواند لحظاتی ناب در زندگی انسان پدید آورد. برای اینکه به یک جای دیدنی و با صفا یا یک مکان تاریخی و باستانی سفر کنیم، شیوه های مختلفی وجود دارند. بنابراین با توجه به شرایط و علایقمان می توانیم یکی از آن ها را انتخاب کنیم. همانطور که می دانید اکثر اوقات پیش می آید که در طول جهت نمی توان از خودرو و وسایل نقلیه استفاده کرد و باید مسافتی را با پای پیاده طی نمود. در این گونه سفرها که اغلب مجبور هستیم جهت زیادی را با پای پیاده طی کنیم و پیاده روی در سفر را تجربه کنیم، یکی از چیزهایی که دارای اهمیت و ارزش زیادی بوده، کفش ها هستند. اگر کفش نامناسبی پوشیده باشیم، چه بسا ممکن است دچار مسائل زیادی در طول جهت شویم و نه تنها لذت نبریم، بلکه خاطره ای تلخ هم برای ما به وجود آید، بنابراین برای اینکه از این مسائل در امان باشیم، ما آماده ایم که در مطلب ویژگی های کفش مناسب پیاده روی، شما را با نکاتی که در انتخاب کفش مناسب ضروری است بدانید، آشنا نماییم. پس اگر به طبیعتگردی علاقه دارید و به جاهایی می روید که بیشتر جهتشان احتیاج به پیاده روی دارند، باید با نکات لازم جهت انتخاب از میان انواع کفش های پیاده روی آشنا شوید. اینکه یک کفش مناسب را برای این کار انتخاب کنیم، کار بسیار سخت و مسئله ای است. دلیلش هم این بوده که تنوع کفش ها در بازار سبب می شوند تا اگر اطلاع کافی نداشته باشیم، نتوانیم کفشی که بیشتر از همه به کار می آید را انتخاب نماییم و در انتخاب خود دچار اشتباه شویم. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر ادامه متن را تا آخر بخوانید.

کفش مناسب پیاده روی در سفر ، پاهایتان در چه کفشی راحت هستند؟

آنالیز انواع کفش های پیاده روی

کفش پیاده روی آزاد

به دلیل اینکه در این کفش ها از لایه های مقاوم استفاده شده، شما خیالتان از بابت زمین خوردن یا پیچ خوردگی در مچ پایتان راحت خواهد بود، زیرا که فصای مناسبی در این کفش برای ثابت نگه داشتن پا در نظر گرفته شده است. اگر راستا شما به گونه ای باشد که مجبور شوید از میان آب رودخانه و یا باتلاقی عبور کنید، در این صورت می توانید از شکل ضد آب این نوع از انواع کفش های پیاده روی استفاده نمایید. یکی از نکاتی که در مورد این نوع از انواع کفش های پیاده روی خوب است بدانید این است که به هیچ وجه اگر قصد کوهنوردی دارید و کفش مخصوص کوهنوردی دم دست شما نیست، از این کفش ها برای کوهنوردی استفاده نکنید. شاید شما فکر کنید که با استفاده از این کفش می توانید از وزن لباس های خود بکاهید، اما متوجه این موضوع نیستید که این نوع کفش ها دارای مقاومت لازم نیستند و نمی توانند برای کوهنوردی به کار گرفته شوند، بنابراین برای کوهپیمایی های سبک فقط می توان از آن ها استفاده کرد.

کفش پیاده روی سبک

یکی از کفش های مناسب برای سفر، کفش های پیاده روی سبک هستند. این گونه کفش ها وزن کمی دارند، بنابراین می توانید با سرعت بیشتری راه بروید. توصیه می گردد که آن ها را در جاهایی بپوشید که دارای راستا یکنواختی هستند و راستا شما از شن یا ماسه و تپه های کم شیب تشکیل شده باشد. این کفش ها را نباید در جاهایی که از سنگ و کلوخ و مانند این ها پوشیده شده، بهره ببرید. کفش های سبک دارای فضای مناسبی برای پاهای شما هستند، چون که از ساختاری نیمه سخت و نیمه سفت تشکیل شده اند. اگر در سطح زمین هایی که از خاک فشرده تشکیل شده اند از کفش های پیاده روی سبک بهره ببرید، باعث می گردد که به دلیل کم بودن عمق کفی در قسمت گودی، شما دچار انقباض ماهیچه ای شدیدی در طول راستا شوید. کفش سبک برای پیاده روی در انواع دور پهن و ضخیم و یا جمع و جور و سبک تر در بازار موجود هستند. انتخاب کفش های جمع و جور و سبک برای پیاده روی در سطح ناهموار توصیه نمی گردد، زیرا سبب می گردد ناهمواری زمین را بیشتر حس کنید. اما نوع ضخیم و دور پهن سبب می گردد که پاهای شما راحتی بیشتری در این نوع از انواع کفش های پیاده روی داشته باشند.

  • کفش پیاده روی سخت

  • در مکان ها و راستاهایی که موانع زیادی وجود دارند و با سطح ناهموار در طول راستا روبه رو هستید، پیشنهاد ما به شما این است که از کفش پیاده روی سخت بهره ببرید. از ویژگی های کفش مناسب پیاده روی این بوده که دارای لایه های پوششی مقاومی هستند و در سمت جلو و زیر کفش لایه ای محافظ دارند که سبب می گردد زمانی که پای شما با جسمی سخت تماس پیدا می نماید، به خوبی از آن ها محافظت کند. در سطح شیب دار اگر بخواهید پیاده روی کنید، استفاده از این گونه کفش ها توصیه می گردد. کفش پیاده روی سخت دارای لایه میانی ارتجاعی بوده و باعث می گردد احساس راحتی بیشتری داشته باشید. از دیگر ویژگی آن ها این است که از سر خوردن شما تا حد زیادی جلوگیری می نمایند، زیرا این نوع از کفش ها در سطح زیرین خود دارای برجستگی هستند. همچنین در مواقعی که سرعت شما در سطح شیب دار زیاد باشد، می توانید به راحتی توقف کنید. بعضی از این کفش ها دارای اسکلت درونی نیز هستند که سبب افزایش مقاومت در آن ها می گردد. زمانی که در حال پیاده روی در خاک های نرم و گل و لای هستید، به سبب اینکه این کفش ها دارای برجستگی هایی در جهت های مختلف در زیر خود هستند، باعث می شوند شما بدون اینکه نگران انباشته شدن گل و لای در زیر کفش های خود باشید، به راحتی در این سطوح راه بروید. گل و لایی که در زیر کفش شما جمع می گردد، می تواند با یک تکان کوچک ریخته گردد. هر کدام از این انواع کفش ها دارای مزایایی هستند و برای مثال کفه نرم و لاستیکی باعث می گردد تا وقتی از روی چوب و یا سنگ خیس و مرطوب حرکت می کنید، کمتر دچار لغزندگی و سرخوردن شوید. مطمئنا برای شما هم رخ داده است. اما اگر کفه سخت با میزان لاستیک کمتر را انتخاب کنید، علاوه بر اینکه باعث می گردد از لغزندگی و سرخوردن جلوگیری کند، می تواند طول عمر بیشتری نیز داشته باشد.
  • انتخاب کفش مناسب و راحت برای پیاده روی

منظور از اینکه کفش پیاده روی راحت و مناسب باشد، این نیست که کفشی را که هر روز آن را می پوشید و با آن احساس خوبی دارید، کفش مناسبی برای پیاده روی در سفر است، زیرا این کفش ها که معمولا برای پیاده روی تا سر کار یا مدرسه استفاده می شوند، بر روی سطح صاف، پیاده رو و همچنین خیابان می توانند پاهای شما را راحت نگه دارند؛ ولی در سفر فرق می نماید شما باید در میان کوه و جنگل و صخره و برآمدگی های زمین پیاده روی کنید، بنابراین در این مکان ها استفاده از کفش مخصوص این کار لازم و لازم است. کفشی برای پیاده روی در سفر مناسب و راحت است که بتواند در راستاهای ناهموار و در زمین هایی که از سنگ و خار و خاشاک پوشانده شده اند، پای شما را در کمال راحتی نگه دارد. کفشی مناسب پیاده روی در سفر است که بتواند از پاهای شما در برابر شن، سنگ، ماسه، گل، چوب و ... که در طبیعت یافت می گردد مواظبت نموده و در صورت استفاده از آن کمترین خطری در این خصوص متوجه پاهای شما نگردد. همانطور که می دانید پا به عنوان قلب دوم انسان شناخته می گردد و مراقبت و محافظت از آن برای سلامتی از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است. کفشی که برای این کار انتخاب می کنید، باید به گونه ای باشد که وقتی در سطوح ناهموار و پر از سنگ و سنگلاخ در دل طبیعت زیبا و بکر قدم می زنید، خیال شما از بابت پیچ خوردگی پا و سر خوردن و لیز خوردن راحت باشد.

ارتفاع پاشنه تا انگشت در کفش پیاده روی

با توجه به ارتفاع کفی در پاشنه و ارتفاع کفی در قسمت جلویی کفش می توان ارتفاع پاشنه تا انگشت را حساب کرد. در واقع این ارتفاع به زیرسازی کفش ها بستگی دارد و می تواند بین 0 تا 12 میلی متر متغیر باشد. این ارتفاع در کفش های با زیرسازی متوسط و زیاد از 4 تا 12 میلی متر و در کفش های با زیرسازی کم از 0 تا 4 میلی متر و در کفش های بدون زیرسازی 0 میلی متر برآورد می گردد. این مورد را در بین ویژگی های کفش مناسب پیاده روی لحاظ نموده و آنالیز کنید.

زیرسازی کفش چه اهمیتی دارد؟

از موارد دیگر در مورد انتخاب کفش مناسب پیاده روی برای سفر، توجه به زیرسازی کفش است. ضخامت کفی و ارتفاع بالشتک پشت آن باید مورد توجه قرار گیرد. کفش ها را اگر بخواهیم بر این اساس دسته بندی کنیم، به موارد زیر تقسیم می شوند:

بدون زیر سازی: کفش هایی که دارای ضخامت کمی در زیر کفی خود هستند، به کفش های بدون زیرسازی معروفند. موقعی که شما این کفش ها را می پوشید، این احساس به شما دست می دهد که انگار پابرهنه هستید، بنابراین استفاده از این کفش ها در سطوح ناهموار به هیچ وجه توصیه نمی گردد و قابلیت استفاده کمی دارند.

زیر سازی کم: کسانی که دوست دارند وزن کم نمایند، می توانند از این نوع استفاده نمایند. این کفش ها در قسمت کفی خود دارای ضخامت اندکی بوده و ارتفاع پشت آن نیز بسیار کم است.

زیر سازی متوسط: اگر در سطحی که قرار است پیاده روی کنید میزان سنگ و موانع کمتری وجود دارد، می توانید از این نوع از کفش ها استفاده نمایید. در واقع به آن ها کفش های سنتی پیاده روی نیز می گویند.

زیر سازی زیاد: کفش هایی از این دست به عنوان کفش های مناسب و راحت شناخته می شوند و ارتفاع پشتی و ضخامت کف آن ها دارای حداکثر میزان زیرسازی است. کسانی که این نوع را می پوشند، احساس راحتی بیشتری می نمایند، چون که مفاصل در حالت خوبی در کفش قرار می گیرند.

اندازه کفش برای پیاده روی در سفر

یک کفش هرچه قدر هم خوب باشد، تنها وقتی بهترین گزینه برای شماست که اندازه پای شما باشد. این اندازه صرفا به طول و عرض پا مربوط نمی گردد و تمامی ویژگی های پا از جمله قوس روی پا، گودی کف پا، شکل پنجه پا و ... را در بر می گیرد. حال که در مورد ویژگی های کفش مناسب پیاده روی نکاتی را خدمت شما دوستان گرامی عرض کردیم، خوب است به این نکته اشاره کنیم که هر چقدر این نکات را مدنظر قرار دهید، اما اگر کفشی انتخاب کنید که اندازه پای شما نباشد، مطمنا با مشکل روبه رو خواهید شد. باید توجه کنید که در خرید یک کفش فقط به اندازه آن توجه نکنید، چونکه هر شرکت فراوری نماینده کفش از قالب خاصی برای اندازه کفش هایش استفاده می نماید، بنابراین باید حتما کفش را بپوشید و امتحان کنید و تنها به سایز و شماره زیر کفش اطمینان نداشته باشید. اینکه برای خرید یک کفش چقدر زمان می گذارید، مهم نیست زیرا باید با اطمینان خاطر برای پای شما که قلب دومتان است، کفشی مناسب و راحت انتخاب کنید. بهترین زمان خرید برای کفش ساعات پایانی روز بوده که پای شما در منبسط ترین حالت خود قرار می گیرد و حتما کفشی را که انتخاب کردید، بپوشید و مقداری با آن راه بروید و ببینید که در پای شما راحت است یا نه، بعد اقدام به خرید کنید.

توصیه ها و نکات پایانی

اگرچه در مورد پیاده روی در سفر انتخاب کفش مناسب می تواند به شما یاری زیادی کند؛ اما توجه داشته باشید که باید برای راستاهای زیاد که قصد پیاده روی را دارید، حتما از شرایط آمادگی جسمانی خوبی برخوردار باشید. اگر کفشی انتخاب کنید که گران ترین قیمت را در بازار دارد، دلیل نمی گردد که مناسب ترین کفش برای پیاده روی باشد، بنابراین تمام ویژگی های کفش مناسب پیاده روی را مدنظر قرار دهید. افرادی که به میزان زیادی پیاده روی انجام می دهند، توصیه می گردد که هر 4 یا 6 ماه کفش خود را تعویض نمایند. اگر کفشی را که مدتی است از آن استفاده نموده و راضی هستید و دیگر فرسوده شده، توصیه می کنیم که برای خرید کفشی مانند نمونه قبلی باز هم حواستان باشد که کفش جدید را امتحان کنید، زیرا ممکن است ویژگی ها و تغییراتی در آن کفش توسط فراوری نماینده اضافه شده باشند.

منبع: همگردی
انتشار: 27 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 609

به "کفش مناسب پیاده روی در سفر ، پاهایتان در چه کفشی راحت هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کفش مناسب پیاده روی در سفر ، پاهایتان در چه کفشی راحت هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید