کسب و کارهای گردشگری در حوزه روستایی آذربایجان غربی در سال جهش فراوری

به گزارش مجله خبری تیرول، نام گذاری سال 99 با موضوع اقتصاد با عنوان جهش فراوری در ادامه سال رونق فراوری می تواند در سیاست گذاری و ایجاد معیشت جایگزین در روستاها نقش آفرین بوده و حرکت در این جهت بدون شک باید جهادی، دقیق و با تکیه بر توان داخلی باشد تا به نقطه مطلوب برسد.

کسب و کارهای گردشگری در حوزه روستایی آذربایجان غربی در سال جهش فراوری

استان آذربایجان غربی به دلیل تنوع اقوام و ادیان، مناطق طبیعی و روستایی، جاذبه های منحصربه فرد طبیعی و جمعیت روستایی که یک سوم جمعیت استان را تشکیل می دهد، نقش ویژه ای در فراوری و ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و مناطق عشایری ایفا نموده و با ایجاد اقامتگاه های بوم گردی، سفره خانه های سنتی، ایجاد بازارچه های فروش محصولات محلی، ایجاد بازارچه های صنایع دستی و ... می توان در راستای تحقق شعار سال با عنوان جهش فراوری گام های مهم و اساسی برداشت، همچنین کسب وکارهای خانگی کوچک از ظرفیت های مهمی هستند که در رونق فراوری و توسعه اقتصاد کلان، نقش مهمی را ایفا می نمایند.

تعداد پرشماری از محصولات این دست کسب وکارها، دارای ارزش بازار فراگیر جهانی هستند و می توانند به سایر کشورها مناطق صادر شوند، صنایع دستی، انواع پوشاک، لوازم تزئینی، غذاها و شیرینی های محلی و بومی، داروهای گیاهی منطقه، محصولات محلی و ... برای بسیاری از مصرف نمایندگان در کشورهای مختلف، علاوه بر تازگی و جذابیت، دارای ارزش فراوانی بوده و گردشگران برای استفاده و تجربه کردن آن ها حاضر به پرداخت مبالغ زیادی هستند.

از طرف دیگر نظر به اینکه درآمد بیشتر روستاییان این استان وابسته به کشاورزی بوده و عده معدودی به وسیله دامداری امرارمعاش می نمایند، ایجاد و توسعه صنعت گردشگری در این مناطق ازجمله حمایت از ایجاد اقامتگاه های بوم گردی و فعالیت های جانبی آن در توسعه روستاها و افزایش رفاه اجتماعی ساکنان روستاها مثمرالثمر بوده و گامی در راستای جهش فراوری و ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق را به همراه خواهد داشت.

در این میان توجه مسئولان به ایجاد زیرساخت ها و حمایت های مادی و معنوی مانند پرداخت تسهیلات، معافیت های مالیاتی، بیمه ای و ... می تواند در سرعت بخشیدن به این فرایند مفید واقع گردد.

و سخن آخر اینکه صنعت گردشگری با ضریب اشتغال بالا با توجه به جنس خدماتی بودن آن دارای ارزش افزوده فراوانی نسبت به سایر صنایع بوده به این دلیل با برنامه ریزی و ایجاد راهکارهای مناسب می توان در راستای فراوری و ایجاد درآمد مستمر و افزایش فراوری ناخالص داخلی (GDP) گام های مؤثری برداشت.

* کارشناس ارشد اکوتوریسم و مسئول اقامتگاه های بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی

منبع: میراث آریا
انتشار: 6 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 970

به "کسب و کارهای گردشگری در حوزه روستایی آذربایجان غربی در سال جهش فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسب و کارهای گردشگری در حوزه روستایی آذربایجان غربی در سال جهش فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید