کدام خودروی چینی بهتر است؟ جک J4 یا فاو بسترن B30؟

به گزارش مجله خبری تیرول، وبسایت جوان خودرو: جک J4 زمستان سال 96 در نمایشگاه کرمان رونمایی و معرفی گردید و حالا در راستای تکمیل سبد محصولات جک در ایران، کرمان موتور این سدان جمع و جور را در بازار ایران عرضه نموده و در طرح های فروش اولیه استقبال قابل توجهی از این سدان چینی به عمل آمده است.

کدام خودروی چینی بهتر است؟ جک J4 یا فاو بسترن B30؟

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

در اینجا می خواهیم ببینیم جک J4 به عنوان سدانی مالی در مقابل نزدیک ترین رقیب اش در بازار ایران، یعنی بسترن B30 در بازار ایران چه چیز در چنته دارد. بسترن B30 در آن سوی میدان، خودرویی با سابقه تر از J4 در بازار ایران به شمار می رود. مشخصات قابل قبولی دارد، اما در بحث خدمات پس از فروش و تامین قطعات ایرادهایی به آن وارد است.

هر 2 از سدان های جمع و جور بازار ایران به شمار می روند. کلاسی که در سال های اخیر بسیار متنوع شده و انتخاب را سخت نموده است. J4 و B30 هر 2 با تکیه بر سابقه برادران بزرگ تر خود، یعنی جک J5 و بسترن B50 به بازار ایران آمده اند. پیشینه ای که باعث می گردد ادامه کار برای شان راحت تر از رقبا باشد.

جک J4

جک از سال 2010 در جمع 10 خودروساز برتر چین قرار گرفته و محصولات اش میان خودروهای چینی همیشه به کیفیت مناسب و مشخصات فنی قابل قبول شهرت دارند. تنوع محصولات جک در ایران در حالی رو به گسترش است که با افزایش قیمت خودروهای وارداتی و کاهش قدرت خرید مردم، تمرکز روی خودروهای زیر 100 میلیون تومان بیشتر شده است. سگمنت سدان های جمع و جور و متوسط مالی نیز در ایران متنوع شده و باید دید J4 نسبت به دیگر رقبایش چه مزایای رقابتی دارد.

J4 در سال 2012 با نام HEYUE در گوانگژو چین رونمایی شد. این خودرو با نام A30 نیز شناخته می گردد. این سدان کوچک ابعاد جمع و جورتری نسبت به جک J5 دارد و با طول 4435 میلی متر، عرض 1725 میلی متر و ارتفاع 1505 میلی متر می توان آن را با خودروهایی مثل جیلی GC6، بسترن B30، برلیانس H330 و دنا پلاس مقایسه کرد. از نظر طراحی، J4 در جمع رقبایش خودرویی به روز به شمار می رود.

بدنه J4 همچون برادر بزرگ ترش J5 در ایتالیا طراحی شده و با نگاهی به چهره آن باید گفت ظاهر هماهنگی دارد و طرح آن نسبتا به خودروهای هم سگمنت وطنی با ظاهر تکراری متفاوت تر و جذاب تر است.

پلت فرم J4 شباهت فراوانی با پلت فرم S3 و در ساخت بدنه آن از فولاد با مقاومت بالا استفاده شده و از نظر ایمنی، J4 توانسته در تست های موسسه C-NCAP 5 ستاره در کارنامه خود ثبت کند. بسترن و برلیانس هم در تست های تصادف موسسه چینی امتیازی مشابه با J4 دارند.

از طرفی تمام سیستم های ایمنی این خودرو تحت لیسانس بوش آلمان فراوری می شوند و از باید گفت J4 از نظر ایمنی وضعیت مناسبی میان دیگر هم وطنان خود دارد.

مشخصات فنی جک J4

جک J4 یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری را زیر کاپوت خود جای داده که با استاندارد یورو 5 فراوری می گردد. این پیشرانه در دور 6000، 103 اسب بخار قدرت فراوری می نماید و گشتاور 146 نیوتن متری اش نیز به چرخ های جلو منتقل می گردد. برای J4 می توانید میان گیرباکس های 5 سرعته دستی یا CVT یکی را انتخاب کنید. اما این طور که پیداست، کرمان موتور برای بازار ایران نسخه مجهز به گیرباکس CVT را انتخاب نموده که با توجه به گرایش روز افزون خریداران به خودروهای اتوماتیک، از این مدل جک استقبال مناسبی به عمل آمده. این در حالی است که رقیب هم کلاس J4 تنها با گیرباکس دستی عرضه می گردد.

همچنین برای گیرباکس جک حالت های رانندگی در برف و رانندگی اسپرت در نظر گرفته شده که می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. که از این نظر تا حدی دست راننده را در انتخاب حال و هوای رانندگی باز می گذارد. این در حالیست که گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک برلیانس از چنین امکانی بی بهره است.

به لطف فاصله محوری 2560 میلی متری، J4 کابین نسبتا جاداری دارد و فضای کابین آن در مقایسه با رقبایش مناسب و کاربردی به نظر می رسد. یعنی با سدانی طرف هستیم که ابعاد جمع و جورش خیال راننده را برای جای پارک و مانور دادن در خیابان های پرترافیک راحت می نماید و از طرفی فضای مناسبی داخل کابین دارد که در سفرهای چند نفره می توانید روی آن حساب کنید. به علاوه اینکه جک J4 به فرمان برقی مجهز شده که باعث می گردد آسایش رانندگی بالاتر رود و نظر خانم های راننده را نیز به خود جلب کند. این در حالی است که دنا پلاس به عنوان یکی از رقبای اصلی J4 از فرمان برقی بی بهره است وقطعا مانور دادن با آن به راحتی جک نیست.

ترکیب کابین جک J4 نیز متناسب و به روز است و در برخی قسمت ها شباهت هایی با دیگر محصولات جک دارد. در نسخه فول آپشن، جک J4 از امکانات مناسبی برخوردار است و با تکیه بر این ویژگی می توان جایگاه مناسبی در بازار ایران داشته باشد. جک J4 از امکانات متنوعی برخوردار است و به ویژگی های بصری کابین آن اهمیت ویژه ای داده شده. به طور مثال در این خودرو بر خلاف برلیانس H330 و دنا پلاس از روکش چرمی برای جایگاه ها استفاده شده که حس بهتری منتقل می نماید.

از دیگر رجحان های جک J4 نسبت به رقبایش می توان به فضای جادار صندوق بار اشاره نمود. صندوق بار سدان جمع و جور جک 550 لیتر حجم دارد که از این نظر از صندوق بار 500 لیتری دنا پلاس و صندوق بار 480 لیتری بسترن B30 جادارتر است. نکته دیگر عرضه جک J4 توسط شرکتی خوش نام در خدمات پس از فروش است. کرمان موتور در چند سال گذشته نشان داده مشتریانش می توانند روی تامین قطعات و خدمات پس از فروش اش حساب باز نمایند.

بسترن B30

بسترن B30 به عنوان یک سدان جمع وجور بر پایه پلت فرم فولکس واگن (BORA) شکل گرفته و جالب است بدانید این پلت فرم در ساخت سدان محبوب فولکس واگن یعنی جتا نیز مورد به کاررفته است. B30 در نمایشگاه خودرو مشهد سال 96 رونمایی شد و از همان ابتدا به عنوان خودرویی پرطرفدار در این سگمنت عرضه اندام نموده است. همین مورد باعث شده اختلاف قیمت کارخانه و بازار این سدان چینی بالا رود. همچنین در سال جدید گروه بهمن قیمت B30 را افزایش داده است.

مشخصات فنی بسترن B30

این سدان چینی از یک پیشرانه 1.6 لیتری برخوردار است که سقف توان اش به 107 اسب بخار و گشتاورش به 155 نیوتن متر می رسد. در این پیشرانه به جای تسمه تایم از زنجیر موتور استفاده شده که باعث کاهش صدای موتور و استهلاک می گردد و دیگر لازم نیست این قطعه مصرفی را هر چند هزار کیلومتر یک بار تعویض کنید. اما گیرباکس B30 با آسا مشترک است و همان 6 سرعته اتوماتیک ساخته آیسین ژاپن با کد F21 با پیشرانه سری 4GB فاو جفت می گردد. البته این گیرباکس نسبت به قبل تغییراتی نموده و به روزتر از گیرباکس آسا شده که در نهایت باعث عملکرد سریع تر و کاهش 17 میلی ثانیه ای زمان تعویض دنده شده است

B30 با طول 4625 و فاصله محوری 2630 میلی متر، نسبت به رقبایی نظیر برلیانس سری 300 و جیلی GC6 بزرگ تر است و فضای کابین جادارتری را در اختیار سرنشینان می گذارد. B30 از سال 2015 وارد بازار چین و با سبک جدید طراحی محصولات کمپانی فاو طراحی شده است. B30 نسبت به سایر هم قیمت های خود، امکانات متنوعی دارد و نظر خریدار را به خود جلب می نماید. همچنین این خودرو در ارزشیابی های کیفی توانسته 4 ستاره کیفیت در کارنامه خود ثبت کند و به عنوان یکی از با کیفیت ترین خودروهای چینی مطرح گردد.

تعلیق B30 در جلو از نوع مک فرسون مستقل و در عقب از نوع میل پیچشی نیمه مستقل است که با تکیه بر ساختار متراکم؛ ابعاد کوچک و وزن سبک، پاسخگویی سریع؛ ظرفیت ضربه گیری بالا، تغییرات کوچک نسبت به موقعیت چرخ های جلو و میل موجگیر دوسره با اثربخشی بیش تر، پایداری مناسبی در رانندگی به ارمغان می آورد. هم چنین B30 به فرمان الکتریکی EPS ساخت شرکت آلمانی مجهز شده که در سرعت های بالا ایمنی بیش تر و در سرعت های پایین راحتی بهتری را به ارمغان می آورد. از دیگر سیستم های کنترل حرکتی B30 می توان به کنترل پایداری ESC، ترمز کمکی BA، کنترل کشش TCS و کنترل حرکت در سربالایی HHC اشاره نمود. هم چنین شاسی B30 با فولاد مقاوم تقویت شده و این سدان پیروز شده 5 ستاره ایمنی موسسه C-NCAP را در کارنامه خود ثبت کند و یکی از ایمن ترین خودروهای ساخت داخل بین رقبای خود لقب بگیرد.

به منظور اطمینان و افزایش ایمنی سرنشینان، خودرو B30 از شاسی تقویت شده ساخته شده. استفاده از فولادهای با استحکام بسیار بالا (Ultra High Strength Steel) و بالا (High Strength Steel) روی ساختمان 3H تقویت شده؛ به خصوص در ستون A، ستون B، تیرهای پایه ای درب ها، کف قسمت جلو و درب ها ایمنی خودرو را افزایش داده است. از فولاد با استحکام بسیار بالا در ابعاد وسیعی در بدنه خودرو استفاده شده که بدنه مستحکمی را ایجاد نموده است. ساختار 3H در بدنه، مرکز اصلی جذب انرژی ناشی از ضربه است؛ به طوری که می تواند انرژی جنبشی بزرگ ناشی از ضربه را توسط قسمت های مختلف بدنه جذب کند. بنابراین ضربه به طور قابل توجهی جذب شده و از تغییر شکل و فرم قطعات جلوگیری و ایمنی سرنشینان را به طور کامل تامین می نماید.

پیشنهاد ما

بازار هدف سدان های جمع و جور و مالی، خانواده های کوچکی هستند که در کنار ویژگی های شهری مناسب از جمله ابعاد جع و جور، مصرف سوخت پایین و گیرباکس اتوماتیک، ویژگی های جاده ای و مسافرتی خودرو نیز برایشان در اولویت است. جزییاتی مثل راحتی سواری، امکانات متنوع و کابین و صندوق بار جادار که در 2 سدان مورد آنالیز به چشم می خورند. هستند خودروهای وطنی و ارزان قیمت تر از J4 و B30. اما این 2 سدان چینی در برحه پیشرفت چینی ها در طراحی و تکنولوژی ساخته شده اند و همین ویژگی باعث شده تا نسبت به دیگر رقبا، امکاناتی کاربردی، پیشرانه هایی راضی نماینده و به صرفه و طراحی ظاهری به روز و دوست داشتنی داشته باشند.

منبع: برترین ها
انتشار: 10 مرداد 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 241

به "کدام خودروی چینی بهتر است؟ جک J4 یا فاو بسترن B30؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام خودروی چینی بهتر است؟ جک J4 یا فاو بسترن B30؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید