چیز هایی که بازدهی کارهایمان را کاهش می دهد

خبرنگاران - ترجمه از محمد کاملان: حتماً شما هم شنیده اید که می گویند کار جوهر مرد است و راه پیشرفت و موفقیت از میان سخت کوشی و کوشش می گذرد. از طرف دیگر شرایط زندگی امروزی باعث شده تا در کنار مردان، خانم ها نیز آستین بالا بزنند و دوشادوش آقایان، چرخ زندگی را بچرخانند. به این ترتیب کسی را سراغ نداریم که با کارکردن غربیه باشد.

چیز هایی که بازدهی کارهایمان را کاهش می دهد

اما کار کردن هم رسم و رسوم خاص خودش را دارد و باید تاجایی که می توانیم بازدهی کارهایمان را بیشتر کنیم. در این بین افرادی نیز وجود دارند که قاشق را دور سر خود می چرخانند و به جای اینکه با سرعت بیشتری کار نمایند، دائم بازدهی کاری خود را کاهش می دهند. برخی ها نیز واقعاً دوست دارند کاری که می نمایند بازدهی بیشتری داشته باشد اما راه و روش درست اینکار را نمی دانند یا با موانعی که جلوی افزایش بازدهی را در کارها می گیرد آشنا نیستند.

به همین دلیل قصد داریم در ادامه برای شما از چیزهایی بگوییم که بازدهی را در کارها کاهش می دهند.

زمان از دست شما فرار می نماید

حتماً برای شما هم پیش آمده پس از خاتمه یک روز شلوغ کاری، با نگاهی بکه کارهایی از صبح انجام داده اید متوجه می شوید روز پرتلاشی را پشت سر گذاشته اید اما بازدهی خوب و مطلوبی نداشته اید.

برای نمونه در انتهای ساعت کار، فرصتی برای نگارش گزارشی که باید دیروز نوشته می شد را ندارید. یا اینکه زمانی برای مرتب کردن میز کار باقی نمانده است. این موارد باعث می گردد به رغم اینکه ساعت کار به خاتمه رسیده است تا دیر وقت در محل کار باقی بمانید و کارهای عقب مانده را انجام دهید.

راهکار این مشکل ساده است و برای اینکه اجازه ندهید زمان از دست شما فرار کند، باید حدود زمانی که کارها قرار است تمام گردد را تخمین بزنید و به هر کاری زمان خاص خودش را اختصاص دهید. با زیرنظر دریافت زمان انجام کارها می توانید زمان بندی دقیق تری داشته باشید و اجازه ندهید زمان از دست شما در برود.

بهتر است زمان بندی انجام کارها را یادداشت کنید تا با دقت بیشتری مدت زمان لازم را برای هر کار اختصاص دهید و جلوی کارهای غیرضروری که باعث اتلاف وقت می گردد را بگیرید. برای نمونه کاری که به صورت میانگین در عرض 15 دقیقه انجام می گردد ممکن است با مراجعه همکاران و پرسش های بی مورد، چیزی بیشتر از نیم ساعت به طول بیانجامد.

به مدت چند هفته تمامی کارهایی که در محل کار انجام می دهید را یادداشت کنید و با شناسایی تمامی مواردی که وقت را تلف می نمایند در هفته های بعد با سرعت بیشتری کار کنید و اجازه ندهید زمان از دست شما فرار کند. در نگارش مدت زمان انجام کارها، وسواس زیادی به خرج دهید و تمامی کارها را با جزئیات دقیق بنویسید.

نظم و انضباط

بدون شک شما هم این جمله امیر المؤمنین (ع) را شنیده اید که مسلمانان را به تقوا و نظم توصیه نموده اند. با این حساب مطمئن باشید اگر نظم را در محل کار خود رعایت نکنید بدون شک زمان را از دست خواهید داد و بازدهی شما کمتر می گردد.

میز کار، محیط اطراف آن و هرچیزی که مرتب نیست را همواره در حالتی منظم و جمع و جور نگه دارید. از آنجایی که این روزها بیشتر کارها با کامپیوتر انجام می گردد، پیشنهاد می کنیم فایل های داخل هارد کامپیوتر خود را نیز منظم کنید تا سریع تر به این فایل ها دسترسی داشته باشید.

به شما حق می دهیم اگر به سرعت نتوانید شلوغی های اطراف خود را سر و سامان دهید، با این حساب بهتر است به خودتان چند هفته فرصت دهید تا به شلوغی ها و بی نظمی ها، نظم و ترتیب بدهید. مطمئن باشید کار کردن در یک محیط منظم، نه تنها بازدهی کار شما را افزایش می دهد بلکه استرس های بی جا را نیز از بین می برد و اعتماد به نفس شما را نیز بیشتر می نماید. نظم و انضباط تأثیر مستقیمی در افزایش اعتماد به نفس نیز دارد.

کارها را اولویت بندی کنید

حتماً برای شما هم پیش آمده به یکی از همکاران در انجام کارهایش یاری نموده باشید و همین امر باعث شد تا گزارش مهمی که باید سر موعد تحویل می دادید را با تأخیر آماده کنید. یاری کردن به همکاران هیچ اشکالی ندارد اما باید هر چیزی در جای خودش انجام گردد.

به این ترتیب پس از اینکه زمان بندی مناسبی برای کارها تعیین کردید و نظم و انضباط خوبی هم به محیط کار دادید، وقت اولویت بندی کارها فرار می رسد. اولین کارها را تشخیص دهید و ببینید انجام چه کارهایی شما را به پول و درآمد نزدیک تر می نماید. کارهایی که انجام سریع آنها، افزایش حقوق یا تشویقی های خاصی را به دنبال دارد نیز از اولویت بیشتری برخوردار هستند.

این امر در مورد مشتری ها نیز صدق می نماید و بهتر است کار مشتریان خوش حساب را ابتدا انجام دهید و بعد از آن سراغ کارهای مشتری های بدحسابی بروید که تأخیر زیادی در پرداخت دستمزد دارند.

جلوی دوباره کاری ها را بگیرید

شغل ها با هم تفاوت دارند اما روند انجام کارها باید در هر شغلی دائم در حال بهینه تر شدن باشد. به عبارت دیگر باید فرآیند نحوه انجام کارها را آنالیز کنید و همواره به دنبال روش هایی باشید تا جلوی دوباره کاری ها گرفته گردد.

فرآیند انجام کارها باید تا جای ممکن ساده سازی گردد و اگر احساس می کنید کاری را دو یا سه بار در روز انجام می دهید بدانید این کار را می گردد با برنامه ریزی و سازمان دهی، بهینه تر کرد و جلوی دوباره کاری ها را گرفت.

آموزش و آگاهی حرف اول را در هر کاری می زند

شما بهتر از ما می دانید حتی اگر علامه دهر هم باشید، باز هم دانش و آگاهی وجود دارد که از آن بی خبر باشید و به همین دلیل هم هست که می گویند از گهواره تا گور دانش بجو. مطمئن باشید دانشی که بدست می آورید، سرعت انجام کارها را بیشتر خواهد نمود.

برای نمونه یاددریافت تایپ ده انگشتی با تایپ دو انگشتی که بیشتر افراد از آن استفاده می نمایند تفاوت زیادی در سرعت کار با کامپیوتر دارد. آگاهی داشتن از وسایل و چیزهایی که سرعت کار را افزایش می دهند نیز یکی دیگر از روش هایی است که تأثیر غیرمستقیمی در سرعت کارکردن شما خواهد داشت. برای نمونه وسایل و ابزاری که نجارهای امروزی استفاده می نمایند با وسایل نجارهای صد سال پیش فرق دارد و این وسایل در کنار راحت تر کردن نجاری، این کار را سریع تر نیز می نمایند.

با این حساب به هر شغلی که مشغول هستید همواره به دنبال یادگیری و آگاهی بیشتر باشید و جدیدترین و ساده ترین روش های انجام کار را پیدا کنید. در این زمینه خوشبختانه اینترنت به یاری انسان ها آمده و بعید می دانیم به دنبال آموزش کار و حرفه ای باشید و این آموزش را در اینترنت پیدا نکنید. از خرید کتاب و ویدئوهای آموزشی نیز غافل نشوید. ممکن است در نگاه اول هزینه ای را برای خرید کتاب پرداخت کنید اما مطمئن باشید آموزش هایی که این کتاب در اختیار شما قرار می دهد باعث افزایش سرعت انجام کارها می گردد و درآمدتان را بیشتر می نماید.

از آنجایی که مطمئن هستیم شما در حرفه خود روش های جالبی را برای افزایش بازدهی استفاده می کنید، خواهشمندیم در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را در جریان این روش های مفید قرار دهید.

منبع: برترین ها
انتشار: بروزرسانی: 14 مرداد 1398 شناسه مطلب: 248

به "چیز هایی که بازدهی کارهایمان را کاهش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیز هایی که بازدهی کارهایمان را کاهش می دهد"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید