چت جی پی تی؛ نویسنده نوظهور یا پدیده ترسناک دنیای نشر

به گزارش مجله خبری تیرول، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز و اینسایدهوک، به نظر می رسد پُرکارترین نویسندگان در آمازون افرادی هستند که مجوز نویسندگی ندارند و گاهی از اعتبار نویسندگان دیگر استفاده می نمایند؛ این افراد از مدل زبان ChatGPT برای نوشتن استفاده می نمایند. تا به امروز بیش از 200 عنوان کتاب سایت آمازون وجود دارد که این برنامه هوش مصنوعی را در لیست نویسندگان می داند.

چت جی پی تی؛ نویسنده نوظهور یا پدیده ترسناک دنیای نشر

خبرگزاری رویترز اخیرا تعیینات برت شیکلر، فروشنده ای در روچستر نیویورک را معرفی کرد که به ChatGPT دستور داده بود تا یک کتاب مصور 30 صفحه ای برای بچه ها به نام سنجاب کوچک خردمند بنویسد؛ این داستان درباره پس انداز و سرمایه گذاری بود و جالب اینجا است که این فرد پیش از این هرگز کتابی ننوشته بود!

او تخمین می زند که به وسیله فروش کتاب فقط 100 دلار به دست آورده است و این در حالی است که او ChatGPT را به عنوان دیگر نویسنده کتاب، نیاورده است.

شیکلر می گوید: افرادی را می دیدم که از این طریق به صورت حرفه ای کار می کردند، در برنامه خودانتشاری سایت آمازون عناوین متعددی کتاب به وسیله ChatGPT منتشر شده است. در واقع بسیاری از آن ها از هوش مصنوعی برای نوشتن درباره هوش مصنوعی استفاده می نمایند (مانند نحوه نوشتن و ایجاد محتوا با استفاده از ChatGPT). و حتی کتاب های بچه ها، راهنما و حتی مجموعه اشعار می نویسند. کتاب سنجاب کوچک خردمند در حال حاضر دارای امتیاز 1.9 از 5 ستاره از سوی مخاطبان است.

در ظاهر قضیه، مشکل چندانی نیست. کتاب ها فروش زیادی ندارند و چت جی پی تی حداقل در بعضی از کتاب ها به عنوان نویسنده تعیین شده است؛ بنابراین مردم اجازه دارند خودشان تصمیم بگیرند. این مسئله زمانی پیش می آید که خانه های ادبی بزرگ تصمیم بگیرند که هوش مصنوعی به نقطه ای برسد که جایگزین انسان ها گردد.

مری راسنبرگر، مدیر اجرایی گروه نویسندگان انجمن نویسندگان امریکا معتقد است: این موضوعی است که واقعا باید نگران آن باشیم، این کتاب ها بازار را پُر خواهند کرد و بسیاری از نویسندگان بیکار خواهند شد. باید از سوی نویسندگان و پلتفرم ها درباره نحوه خلق این کتاب ها شفافیت وجود داشته باشد، در غیر این صورت با کتاب های بی کیفیت زیادی روبه رو خواهیم شد.

این روزها آموزش های استفاده از ChatGPT برای انتشار کتاب در سایت های YouTube، Reddit و TikTok پُر شده، حتی فردی به نام فرانک وایت اخیرا ویدیویی منتشر نموده که در آن درباره اینکه چگونه توانسته است از هوش مصنوعی برای نوشتن یک رمان استفاده کند، شرح داده است. او این رمان به نام پیمپ کهکشانی را در سایت آمازون به قیمت 1 دلار آپلود نموده است.

بسیاری از نویسندگان، مانند وایت، ابایی از اعلام اینکه رمان بزرگ آمریکایی! آن ها به وسیله رایانه نوشته شده است، را ندارند؛ به این علت که سیاست های آمازون حساسیتی روی این موضوع ندارد.

از تصور تا انتشار کتاب فقط در چند ساعت

آمازون با اختلاف، بزرگترین فروشنده کتاب های فیزیکی و الکترونیکی است که بیش از نیمی از فروش را در ایالات متحده دارد. براساس بعضی تخمین ها بیش از 80 درصد از بازار کتاب الکترونیکی جهان را در اختیار دارد. در سرویس انتشار مستقیم آن به نام کیندل، بخشی برای انتشار مستقیم رمان وجود دارد.

آمازون، بخش Kindle Direct را سال 2007 ایجاد کرد تا به کاربران اجازه دهد، کتاب خود را بدون زحمت یا هزینه جستجوی عوامل ادبی یا موسسات انتشاراتی بفروشد و به بازار عرضه کند؛ به طور کلی، آمازون به نویسندگان این امکان را می دهد که بدون هیچ نظارتی کتاب های خود را منتشر نمایند و عایدی خود را با سایت تقسیم نمایند.

درحال حاضر، آمازون چندان نگران به نظر نمی رسد. لیندسی همیلتون، سخنگوی آمازون به رویترز گفت: همه کتاب های موجود در فروشگاه باید از دستورالعمل های محتوای ما، ازجمله رعایت حقوق مالکیت معنوی و سایر قوانین قابل اجرا، پیروی نمایند.

تا زمانی که این کتاب ها به عنوان بخش خودانتشاری سایت آمازون برچسب گذاری می شوند، به نظر پدیده ای نوظهور می آید و چت جی پی تی را می توان به عنوان یک ابزار تایید کرد، اما با توجه به اینکه این برنامه هنوز پُر از اشتباهات و خطاهای عجیب و غریب است، هنوز ضرورت حضور نویسندگان و ویراستاران انسانی ماهر حس می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 فروردین 1402 بروزرسانی: 24 فروردین 1402 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2292

به "چت جی پی تی؛ نویسنده نوظهور یا پدیده ترسناک دنیای نشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چت جی پی تی؛ نویسنده نوظهور یا پدیده ترسناک دنیای نشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید