پچینه؛ فرهنگ کشاورزان اردکانی در فصل برداشت پسته

به گزارش مجله خبری تیرول، کشاورزان اردکانی با شروع فصل برداشت پسته در این شهرستان ماحصل یک سال کوشش خود را در کنار گروهی از کارگرانی فصلی برداشت می نمایند و در پس آن یادآور سنت و فرهنگ های گذشته ای می شوند که گذر به آن، یادآور سنت حسنه صدقه است.

پچینه؛ فرهنگ کشاورزان اردکانی در فصل برداشت پسته

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، همواره تابستان که از راه می رسد و همان ابتدای تیرماه که می گردد، آغاز فصل برداشت پسته یا به قول اهالی محلی پسته چینی اول در اردکان آغاز می گردد.

این برداشت گاهی تا مهرماه نیز به طول می کشد ولی در این رهگذر سعی داریم به ماجرای پسته چینی بعد از برداشت اصلی بپردازیم!

مردم اردکان در سالیانی نه چندان دور همزمان با نزدیک شدن به سرانجام برداشت پسته در اقدامی خداپسندانه و به رسم مهمان نوازی و کمک رسانی به دیگر همنوعان، خوشه های پسته بالا و کناره های درختان را نمی چیدند.

آنان که با هدف صدقه و برکت سال بعد این قدام را انجام می دادند، بر آن بودند تا سال بعد برکت اقدام خود را در برداشتی بیشتر ببینند.

نادر پیری اردکانی پژوهشگر و محقق اردکانی درباره این رسم در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران - منطقه یزد، می گوید: پچینه یا پرت چینی، نوعی صدقه در گذشته به حساب می آمده که کشاورزان برای ثواب و کار خیر به انجام آن تلاش می کردند.

وی ادامه می دهد: هدف از جا گذاشتن پسته روی شاخ و برگ های بالا و کناره های درختان پسته این بوده که بخشی از محصول نصیب پرندگان و افراد مستحق و کسانی که تمکن اقتصادی نداشتند، گردد.

پیری می افزاید: آنها برکت سال بعد را نیز در جا گذاشتن بخشی از محصول اندک خود روی شاخه ها می دانستند که به یکی از فرهنگ های عامه این شهرستان تبدیل شده بود.

وی می گوید: کشاورزان بنا بر اعتقاد خود، خوشه های بالا را برای پرندگان و خوشه های اطراف را برای مردم جا می گذاشتند و باور داشتند که حس خوشحالی و شادی مردم و کسانی که باغ پسته نداشتند یا نیازمند بودند، برکت سال بعد آنها را تضمین می نموده است.

پیری با اشاره به این که مشابه این عمل در تاریخ کشور به خوشه چینی معروف است، اظهار می نماید: این فرهنگ گذشتگان و تاریخی در اردکان متشابه عمل خوشه چینی است که در گذشته اردکان نیز انجام می شد.

وی در ابن باره از داستان سووشون بانو دانشور در صفحه 54 کتاب ادبیات فارسی سال دوم که به خوشه چینان یاد می نماید و می گوید: نگارنده در این داستان آورده است؛ زری به کنار مزرعه آخری می رسد. مردها هنوز در حال درو کردن هستند و زن های خوشه چین، به قطار کنار مزرعه نشسته اند و سرشان به طرف مزرعه است. همه شان چارقد سیاه بر سر دارند. می دانند که یوسف همواره به مردها می گوید: شلخته درو کنید تا چیزی گیر خوشه چین ها بیاید. و به همین جهت است که زن های خوشه چین دو تا جوال با خود می آورند.

مدیر موزه فرهنگ اردکان در سرانجام خاطرنشان می نماید: مسلماً هر فرهنگی برآمده از تاریخ و تمدن یک قوم است و این پرت چینی یا همان پچینه اردکانی ها برآمده از فرهنگ خیرخواهی و نیکوکاری صدقه در بین آنهاست که برای برتری برکت توسط مردم کشاورز اردکان انجام می گرفته و چیزی مشابه همان خوشه چینی است که آن نیز در رسومات اردکان ذکر شده است.

یادآور می گردد: فصل برداشت پسته اردکان در شش هزار و 500 هکتار از زمین های بارور این محصول انجام می گردد که تا سال آینده به هفت هزار و 500 هکتار خواهد رسید.

پسته های اردکان از ارقام حاج عبدالهی، بادامی، اکبری و احمد آقایی است که به گفته رییس جهادکشاورزی اردکان، سال جاری بیش از 7500 تن پسته از آنها برداشت خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 360

به "پچینه؛ فرهنگ کشاورزان اردکانی در فصل برداشت پسته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پچینه؛ فرهنگ کشاورزان اردکانی در فصل برداشت پسته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید