همه چیز درباره پارک ملی ژانگی دانکسیا چین

به گزارش مجله خبری تیرول، اغلب کسانی که نام کشور چین را می شنوند بی اختیار یاد ساختمان عظیم و کارخانه های متعدد می افتند و غافل از این که چه حجم وسیعی از جاذبه های طبیعی در این کشور وجود دارد. از کوه ها و صخره های رنگارنگ گرفته تا دهکده های متروکه در دل جنگل ها و جزیره ها، همه جاذبه های طبیعی چین، این کشور را به بهشتی برای گردشگران تبدیل نموده است. ما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره یکی از جذاب ترین جاذبه های طبیعی این کشور که کوهستانی رنگارنگ است صحبت کنیم. این کوهستان رنگارنگ پارک ملی ژانگی دانکسیا نام دارد و اگر اهل طبیعت گردی باشید می تواند برایتان بهترین گزینه برای تفریح و سرگرمی باشد. جالب است بدانید که سالانه هزاران نفر برای بازدید از این کوهستان رنگارگ راهی تور چین می شوند. با ما در ادامه همراهب باشید تا بیشتر و کاملتر با پارک ملی ژانگی دانکسیا آشنا شوید.

همه چیز درباره پارک ملی ژانگی دانکسیا چین

پارک ملی ژانگی دانکسیا که به کوهستان رنگارنگ در چین معروف است کوهی است معمولی با قله های نوک تیر و تپه های گرد که زمانی که شما از دور آن را مشاهده می کنید گویی جعبه مدادرنگی با هزاران رنگ را خواهید دید. مجموعه ای از رنگ های سرد و گرم در کنار هم لذت قدم زدن بر روی آن ها هزاران هزار بار دلپذیرتر می نماید.

گفتنی است که بگوییم در سال 2010 این کوهستان رنگی با نام پارک ملی ژانگی دانکسیا معروف است به عنوان یک سایت میراث جهانی در یونسکو نام گذاری شد و عکس هایی از آن ها در مجامع بین الملل منتشر شد و همین خود دلیلی بر معروفیت این کوهستان بود. هر ساله گردشگران زیادی به این جا می آیند، تا از این پدیده های طبیعی دیدن نمایند.

همانطور که می دانید کوه های رنگین کمانی چین در پارک ملی ژانگی دانکسیا یک نوع پدیده زمین شناسی محسوب می گردد و به دلیل رنگ های متنوعی که در خود دارند بسیار در سطح جهان شناخته شده می باشند، عده از زمین شناسان آن را به رنگین کمان تشبیه نموده اند. اما سوالی که در این مورد بوجود می آید این است که چه اتفاقی برای این کوه ها افتاده که اینقدر رنگی و زیبا شده اند؟ در ادامه به فرآیندی که باعث فراوری رنگ های قرمز، سبز، زرد و آبی شده است می پردازیم.

کوهستان رنگین کمان

جالب است بدانید که این منطقه تا سال های دور مورد توجه افراد بسیار کمی بود و کمتر کسی قصد سفر به سمت پارک ملی ژانگی دانکسیا را پیدا می کرد. اما پس از اینکه سازمان جهانی یونسکو اقدام به ثبت جهانی این کوه های مرتفع نمود آوازه آن در سراسر جهان پیچید و در حال حاضر هزاران نفر سالانه برای بازدید از این منطقه به کشور چین سفر می نمایند. بازدید نمایندگان همگی، محو جادوی این مکان می شوند، رنگ ها را دیده و حتی لمس می نمایند. گفتنی است که بگوییم ما نمونه ای این کوه هایی به آلا داغ لار در شهر زنجان داریم.

کوه های رنگی ژانگی دانکسیا چطور به وجود آمدند؟

کوه های رنگین کمان، ماسه سنگ های کرتاسه و لای سنگ (سیلتستون) هستند که در چین قبل از تشکیل کوه های هیمالیا شکل گرفته اند. ماسه و گل و لای با آهن و مواد معدنی ترکیب شده اند که باعث به وجود آمدن عنصری شده اند که رنگی که در امروز دیده می گردد، در آمده است. این کوه ها که زمانی لایه های افقی و تخت بودند توسط صفحات زمین ساختی هند که به صفحات زمین ساختی اوراسیا تقریبا 55 میلیون سال برخورد نموده اند، از حالت افقی درآمده اند.

این قضیه بسیار شبیه به زمانی است که دو اتومبیل با هم از روبرو تصادف می نمایند و در نتیجه آن سپرهای آن ها جمع شده و کمی برآمده می گردد. این فرآیند باعث بالا آمدن کوه هایی شده که اگر اتفاق نمی افتاد در زیر سطح زمین باقی می ماندند. تاثیرات آب و هوایی و فرسایش، لایه های سنگی قاره ای و سازه های زیرزمینی را از بین می برد و لایه های زیرین را در معرض کانی ها و مواد شیمیایی متفاوت قرار می دهد. این جریان باعث تغییرات قابل توجهی می شوند که کوه های رنگین کمان چین را تشکیل داده اند.

علت به وجود آمدن رنگ های این کوه چه بود؟

پس حالا که با طرز به وجود آمدن شکل کوه ها آشنا شدید، در خصوص اینکه رنگ ها به چه صورت به وجود آمده اند شرح می دهیم. آب های زیرزمینی رسوب نموده در میان دانه های ماسه سنگ ها حرکت می نمایند و مواد معدنی را در میان دانه ها ذخیره می نمایند. این رسوب شیمیایی می تواند تا نقطه ای ایجاد کند که دیگر فضای حفره ای بین دانه ها وجود نداشته باشد و به مرور آنها را مثل سیمان می نمایند.

تاثیرات هوایی، همراه با آب و اکسیژن، باعث اکسیده شدن عنصر آهن می شوند که دلیل قرمز رنگ شدن خاک است. کوه های رنگین کمان به طور عمده توسط این اکسید آهن رنگ آمیزی می شوند که باعث به وجود آمدن یک زیبایی بصری فوق العاده می گردند.

رنگ اصلی، ماسه های قرمز پر رنگ است که مانند تشکل های فواره ای در فلت آیرونز (پنسیلوانیا)، پارک صخره های قرمز و باغ خدایان (کلرادو) می ماند. رنگ قرمز به علت پوشش اکسید آهن است، همچنین به عنوان هماتیت، بین دانه های ماسه سنگ شناخته می گردد. این روند دقیقا مشابه زمانی است که که یک قطعه فلزی در زیر باران رها می گردد و بیرون آن یک لایه قرمز به خاطر زنگ زدگی به وجود می آید. این پدیده باعث قرمز شدن رنگ کوه های رنگین کمان چین می گردد.

بیشتر وقت ها اکسید آهن به صورت قرمز تیره دیده می گردد، البته زمان هایی نیز هستند که این مواد به رنگ ها دیگری تبدیل می شوند. برای مثال اکسیده شدن لیمونیت یا گوتیت رنگ ها قهوه ای و یا زرد فراوری می نمایند. همچنین مگنتیت می تواند رنگی سیاه مانند به کوه های رنگین کمان چین بدهد. اگر سولفید آهن موجود باشد، شما یک رنگ زرد فلزی توسط گوگرد به دست خواهید آورد. در عین حال، رنگ سبز اغلب به علت کلریت یا سیلیکات آهن ساخته می گردد. این ها تنها نمونه های کوچکی از چگونگی تغییر رنگ شن ها در این پدیده زیبا می باشند.

مختصری از تاریخ کوه های رنگی ژانگی دانکسیا

اگر بخواهیم کمی درباره تاریخ کوه های رنگی ژانگی دانکسیا گذشته است بگوییم، اینطور بیان می گردد که نزدیک به 100 سال پیش این منطقه دریاچه ای بزرگ بوده است، رودهایی که به این دریاچه ریخته می شدند بر رسوب هایی رنگی را از دور دست ها با خود به یادگار می آورند که همه آن ها در کف دریاچه ته نشین می شدند. پس از ان که این دریاچه خشک شد، لایه هایی از ماسه های سنگ قرمز، میان توده هایی از ذخایر مواد معدنی بر روی یکدیگر انباشته شدند تا این که نزدیک به 25 میلیون سال قبل، نیروی عظیمی که ناشی از حرکات صفحه های تکنوتیک زمین بود سبب شد تا این کوهستان به وجود بیاید.

بعد از این که این ماجرا به خاتمه رسید، بادها و باران ها نیز از راه رسیدند تا زیبایی کوهستان را تضمین نمایند. طی میلیون ها سال در نتیجه وزش باد و بارش باران، لایه های سنگی، با توجه به چگالی و سختیشان، در معرض فرسایش قرار گرفتند. در حقیقت همین تفاوت در مقاومتشان سبب شد تا قله ای نوک تیز و بلند به وجود بیاید و تپه ای صیقل خورده و کوتاه را ما مشاهده کنیم.

بازدید از پارک ملی ژانگی دانکسیا

برای بازدید از این کوهستان رنگی در پارک ملی ژانگی دانکسیا یک راه چوبی در نظر گرفته شده است. این راه چوبی بازدیدنمایندگان را به میان دره ها و بلندی های این منطقه می برد و یک دل سیر می توانید خودتان را در طبیعت بی نظیر چین بین کوه های غول پیکر محصور سازید. قطعا راه رفتن در این منطقه تنها از روی همین مسیرها ممکن است و خارج شدن ار آن ها امری غیر ممکن و ممنوع می باشد. شما زمانی که بر روی این راه چوبی هستید نمایی 360 درجه پیش روی چشمانتان خواهد بود و همچنین 666 پله پیش رویتان است که تقریبا سی دقیقه ای بالا رفتن از آن ها وقتتان را می گیرد. پیشنهاد می کنیم که همراه خودتان کمی مواد انرژی زا مانند شکلات یا بیسکوییت به همراه آب داشته باشید چرا که انرژی زیادی را برای بازدید از این کوه ها از دست خواهید داد.

بهترین زمان برای بازدید از پارک ملی ژانگی دانکسیا

همانطور که می دانید برای بازدید از هر جاذبه ای لازم تا در فصلی مناسب سفر کنید تا بتوانید وجه از آن منطقه را مشاهده کنید. به منظور بازدید از پارک ملی ژانگی دانکسیا بهتر است که بین ماه های ژوئن تا سپتامبر اقدام به سفر به چین بنمایید. چرا که به دلیل بارش های کوتاهی که در این فصل رخ می دهد زمین تا حدی خیس است و تابش نور خورشید بر روی زمین سبب می گردد که در آسمان تفاوتی بین لایه های سنگی بیشتر نمایان گردد. در دیگر فصل های سال هم شرایط برای تماشای کوه های رنگی زانگی دانکسیا وجود دارد اما به دلیل سرد بودن هوا آنچنان رفتن به سمت آن پیشنهاد نمی گردد.

ساعت بازدید در تابستان از ساعت 5 صبح تا 8 بعد از ظهر و در زمستان از 8 صبح تا 6 بعد از ظهر می باشد.

قیمت بلیط برای بازدید نیز60 یوان است.

دسترسی به پارک ملی زمین شناسی ژانگی دانکسیا

به منظور دسترسی به پارک ملی زمین شناسی ژانگی دانکسیا در استان گانسو چین با توجه به این که پارک در خارج از شهر واقع شده است شما می بایست حتما از وسایل نقلیه عمومی بهره ببرید. این پارک در استان گانسو که در غرب چین است و نزدیکی شهر ژانگیه واقع است. شما می توانید با استفاده از ماشین هایی که به طور اختصاصی به سمت این پارک می روند بهره ببرید که کمی هزینه آنها بالاست ما پیشنهاد می کنیم که از اتوبوس های توریستی که به مجاز به رفت و آمد در این مناطق هستند بهره ببرید. این اتوبوس ها با هزینه بسیار کمتری شما را به سمت پارک ملی زمین شناسی ژانگی دانکسیا می برند.

آدرس: Zhangye, Gansu, China

جاذبه اطراف کوهستان رنگی چین

  • پارک ملی وتلند

پارک ملی وتلند در غرب شهر هانگزو در نزدکی پارک ملی ژانگی دانکسیا قرار گرفته است و دارای مساحتی برابر با 1150 هکتار می باشد. این پارک 6 جریان اصلی آب دارد و درون آن حوضچه ها، دریاچه ها و باتلاق های مختلفی وجود دارد که می تواند به عنوان یک مقصد طبیعت گردی و ماجراجویانه تلقی گردد. این تالاب دارای بیش از 1800 سال قدمت بوده و محل برگزاری اپرای چین در جنوب کشور محسوب می گردد. در این پارک جشنواره قایق های اژدها سالانه برگزار می گردد و این بخشی از زندگی پر جنب و جوشی در این منطقه از کشور چین وجود دارد.

هتل های نزدیک به پارک ملی ژانگی دانکسیا

در نزدکی پارک ملی ژانگی دانکسیا که به کوهستان رنگارنگ چین معروف است هتل هایی برای اقامت مسافران در نظر گرفته شده است که بتوانند پس از بازدید از این منطقه به سمت آن ها بروند.

  • Zhangye Holiday Inn Express

آدرس: No. 184 Huancheng West Road, Ganzhou District, Zhangye 734000, China

  • Kaoshan Daying Leisure Mountain Vill

آدرس: Nijiaying, 600M West Gate of Danxia Geological Park, Linze County, China

  • Danxia Xinyuan Farmhouse

آدرس: 2 She Nantai Village, Nijiaying Township, Linze County, Zhangye, China

رستوران های نزدیک به پارک ملی ژانگی دانکسیا

  • رستوران Xiao LaJiao

آدرس: GanZhou District XianFu Street, Jia Heng Hotel 2 Floor, Zhangye, China

  • رستوران Liang Mao Restaurant

آدرس: GanZhou District East Avenue Intersection, Zhangye, China

منبع: الی گشت
انتشار: 19 خرداد 1398 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 153

به "همه چیز درباره پارک ملی ژانگی دانکسیا چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره پارک ملی ژانگی دانکسیا چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید