هابل تصویری تماشایی از یک طبقه بندی خاص ابرهای کیهانی منتشر کرد

به گزارش مجله خبری تیرول، تلسکوپ فضایی هابل با انتشار عکسی یک کلاس ویژه از سحابی ها را با کیفیتی بالا به نمایش گذاشت که می توانند محل شکل گیری ستارگان باشند.

هابل تصویری تماشایی از یک طبقه بندی خاص ابرهای کیهانی منتشر کرد

این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا و سازمان فضایی اروپا تهیه شده، یک طبقه بندی ویژه از سحابی ها را نشان می دهد که با نام گوی های گازی تبخیری شناور آزاد (Free-floating Evaporating Gaseous Globules) یا به اختصار frEGG شناخته می شوند.

نام رسمی این جرم آسمانی تصویربرداری شده که در کهکشان راه شیری واقع شده است، J025157.5+600606 است و در صورت فلکی ذات الکرسی (Cassiopeia) دیده می گردد.

هنگامی که یک ستاره جدید و عظیم در حالی که هنوز درون ابر مولکولی سردی است که از آن تشکیل شده، می درخشد، تابش انرژی آن می تواند هیدروژن ابر مولکولی را یونیزه نموده و یک حباب گرم و عظیم از گاز یونیزه شده ایجاد کند.

به طرز شگفت انگیزی در این حباب داغ در اطراف ستاره عظیم مجاور، frEGG ها قرار دارند که گوی های تیره و فشرده شده گردوغبار و گاز هستند و بعضی از آن ها باعث زایش ستاره های کم جرم می شوند.

مرز بین frEGG خنک تشکیل شده از گردوغبار با حباب گاز داغ، به صورت لبه های بنفش و آبی در این عکس چشم نوار هابل دیده می گردد. هابل این تصویر را در نور مرئی گرفته است که برای دیدن اندازه کامل آن با قابلیت زوم می توانید بر روی عکس زیر کلیک کنید.

در جولای سال جاری نیز تلسکوپ فضایی هابل تصویری از یک frEGG دیگر با نام J025027.7+600849 منتشر نموده بود.

  • تصاویر رنگارنگ تلسکوپ فضایی هابل چگونه ثبت می شوند؟

عکس کاور: عکس هابل از J025157.5600606-1

Credit: ESA/Hubble & NASA, R. Sahai

منبع: SciTechDaily

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1311

به "هابل تصویری تماشایی از یک طبقه بندی خاص ابرهای کیهانی منتشر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هابل تصویری تماشایی از یک طبقه بندی خاص ابرهای کیهانی منتشر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید