معرفی ساده ترین و برترین روش های درست کردن کد QR

به گزارش مجله خبری تیرول، اگر بنا به دلایلی، بارها کوشش نموده اید تا کد QR بسازید یا حتی آن را بخوانید اما ابزار مناسبی برای این کار در دسترس نبود، این مطلب را از دست ندهید چرا که قصد داریم در آن به صورت کلی به معرفی کد QR و آموزش درست کردن آن بپردازیم.

معرفی ساده ترین و برترین روش های درست کردن کد QR

کد QR یکی از رایج ترین کدهایی است که بین افراد مختلف برای انجام کارهای گوناگون شناخته می شود. به طور ویژه، آن دسته از کاربرانی که کارشان در حوزه کدنویسی و یا فعالیت دیجیتال است، شناخت بیشتری با این نوع کدها دارند. به صورت کلی دنیای دیجیتالی اطراف ما را فقط کدها تشکیل می دهند و در نتیجه در طول روز، با نمونه های زیادی از این کدها سر و کار داریم.

کدی که در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم، کد QR و نحوه درست کردن آن است. اما قبل از آن تصمیم گرفتیم یک سری اطلاعات هم از چیستی این کد و تاریخچه آن به شما بدهیم که با شناخت کامل، به درست کردن و حتی خواندن این کدها بپردازید.

کد QR چیست؟

کد QR یا همان رمزینه ماتریسی که مخفف عبارت Quick Response به معنای پاسخ سریع است، شباهت بسیار زیادی به بارکد دارد اما با شکل معمول بارکد تفاوت دارد. به این صورت که شما وقتی با استفاده از یک گوشی هوشمند آن کد را اسکن می کنید، یک سری اطلاعات را برایتان به نمایش در می آورد. حال این اطلاعات می تواند عددی باشد، علائم نگارشی باشد، لینک دانلود یک اپلیکیشن از فروشگاهی خاص باشد و بسیاری موارد مختلف دیگر.

فرایند قرارگیری این اطلاعات درون کد QR هم به شکل رمزنگاری شده است. به این صورت که رمزنگاری به شکل الگویی از پیکسل ها طراحی می شود که اسکنرها بتوانند به راحتی آن را بخوانند. اگر دقت نموده باشید، احتمالا می بینید که بعضی از کدهای QR پیچیده تر و شلوغ تر از یک سری دیگر هستند. شاید با خود بگویید تفاوت QRها با هم طبیعی است اما اینکه یکی بسیار شلوغ تر از دیگری باشد چه دلیلی دارد؟ کدهای QR هم مثل هر کد دیگری، یک سری محدودیت برای وارد کردن اعداد و ارقام دارند. مثلا شما در حال حاضر می توانید 7089 داده عددی و 4269 داده به صورت کاراکتر را درون آن وارد کنید. هرچه تعداد داده های شما بیشتر باشد، کد QR شلوغ تر و پیچیده تر به نظر می رسد و مقدار آن هم بزرگ تر می شود.

کد QR از کجا آمد؟

شاید برایتان کاربرد خاصی نداشته باشد اما جالب است بدانید کد QR اصلا از کجا آمده است؟ نخستین فرمت کد QR در سال 1994 و به وسیله یک شرکت ژاپنی که به عنوان زیرمجموعه ای از شرکت خودروسازی مطرح دنیا یعنی تویوتا فعالیت می کرد اختراع شد. از آن موقع به بعد، استفاده از این کد در زمینه های مختلف بیشتر و بیشتر شد و اکنون این کد به یک استاندارد تبدیل شده است.

جالب است بدانید از همان ابتدا هم یک سری محدودیت هایی برای کد QR در نظر گرفته شده بود. مثلا مقدار آن نباید از 21 × 21 کوچک تر و از 177 × 177 پیکسل بزرگ تر می بود. هر مقدار هم برای خود یک نام دارد که از آن به عنوان نسخه یاد می شود. برای مثال بزرگ ترین کد QR موجود، نسخه 40 نام دارد.

تفاوت کد QR با بارکد

در بالا اشاره شد که کد QR در واقع بسیار شبیه به بارکد است اما تا حدودی با آن تفاوت هم دارد. QR یک بارکد با حالت دو بعدی است که از لحاظ کاربرد، فرق خاصی با بارکد ندارد. هر دوی آن ها برای نمایش یک سری داده به کار می فرایند که برای مشاهده داده های آن هم باید از یک اسکنر استفاده کرد. اما دقیقا نحوه خواندن و نحوه ذخیره سازی داده هاست که باعث می شود این دو از یکدیگر متمایز شوند.

نخستین تفاوت بین این دو کد، کاملا از شکل ظاهری آن ها پیداست. برای مثال وقتی شما یک بارکد را اسکن می کنید، این اسکن به صورت افقی و یک بعدی صورت می گیرد. اما اسکن کد QR به صورت دو بعدی و بالا و پایین انجام می شود. اما این تمام ماجرا نیست. تفاوت بین بارکد و کد QR در موارد بیشتری نیز وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می شود:

اطلاعاتی که درون این کدها قرار می گیرد فرق دارد

یکی از تفاوت های اصلی بارکد و کد QR این است که اطلاعات متفاوتی را در اختیار کاربران قرار می دهند. برای مثال کدهای QR را می توان برای نمایش آدرس های اینترنتی، صفحات دانلود اپلیکیشن ها، صفحات پرداخت و… استفاده کرد در حالی که بارکد فقط می تواند داده هایی را راجع به نام، نوع و قیمت یک کالا برای کاربر به نمایش بگذارد.

حجم داده ها

یکی دیگر از تفاوت های بارکد با کد QR به حجم داده هایی بر می شود که می شود در آن ها ذخیره کرد. مقدار بزرگ تر و شکل دوبعدی این کدها به آن ها این امکان را می دهد تا اطلاعات بیشتر و حجیم تری را در خود ذخیره نمایند در حالی که ظرفیت بارکدها بسیار محدود است. بنابراین یک عامل تفاوت بین این دو، ظاهر آن هاست که کاملا آن ها را از هم متمایز می نماید.

کارکرد کد QR چگونه است؟

کد QR وقتی اسکن می شود، یک سری فرامین خاص را انجام می دهد. مثال های متعددی از این مورد را در بالا بیان کردیم اما به صورت دقیق تر باید بگوییم یک کد QR می تواند شامل فرامین زیر هم باشد اما به آن محدود نمی شود:

  • SMS: با اسکن کدی حاوی این فرمان، یک پیامک از شماره ای به شماره دیگر ارسال خواهد شد (این شماره ها از پیش معین شده و به QR معرفی گردیده هستند).
  • TEXT: با اسکن کد حاوی این فرمان، یک فایل متنی برای کاربر به نمایش در می آید.
  • Email: با اسکن کد حاوی این فرمان، یک ایمیل به مقصدی که قبلا در QR تعریف شده ارسال می شود.
  • Location: با اسکن کد حاوی این فرمان، آدرس یک محل خاص به نقشه شما ارسال می شود و می توانید آن را مسیریابی کنید.
  • Image: با اسکن کد حاوی این فرمان، یک یا چند تصویر برایتان به نمایش در می آید.
  • VCard: با اسکن کد حاوی این فرمان، یک شماره در گوشی هوشمند شما ذخیره می شود.

از جمله سایر فرامینی که می توان درون کد QR قرار داد می توان به وای فای (برای نمایش اطلاعات مربوط به یک شبکه جهت اتصال به آن)، ویدیو (جهت نمایش یک ویدیو)، تلفن (جهت ارسال یک شماره به شماره گیر گوشی)، URL (برای راهنمایی شدن به صفحه خاصی از وب سایت) و… اشاره نمود.

آموزش درست کردن کد QR

برای درست کردن کد QR روش های زیادی وجود دارد اما قصد داریم در این مطلب، برترین وب سایت ها یا اپلیکیشن ها را برای این منظور به شما معرفی کنیم تا بدون دردسر بتوانید به هدفی که دارید دست پیدا کنید.

kaywa

وب سایت kaywa اگرچه برترین وب سایت برای ساخت کد QR نیست اما قطعا می تواند احتیاج بسیاری از کاربران را برآورده کند. نخست اینکه رابط کاربری ساده ای دارد و اصلا در آن گم نمی شوید، دوم اینکه از 7 فرمان مختلف کد QR هم پشتیبانی می نماید که شامل آدرس وب سایت، اطلاعات مخاطب، کوپن، متن، تلفن، شماره یک شخص و پیامک می شود. این وب سایت اگرچه رایگان است اما برای ساخت کد QR دینامیکی باید پول بدهید. در غیر این صورت سایر قابلیت های آن کاملا رایگان در اختیار شما قرار گرفته است.

qrfy

می رسیم به وب سایت qrfy که به شخصه آن را پیشنهاد می کنم چون به جرئت می توان بگویم اگر کامل ترین و جامع ترین وب سایت برای ساخت کد QR نباشد، قطعا یکی از آن هاست. در این وب سایت شما نه تنها می توانید 7 موردی را که در بالا اشاره نمودیم به صورت QR در بیاورید بلکه امکان ساخت 5 کد دیگر هم وجود دارد تا بدین ترتیب مجموع فرامین پشتیبانی شده به وسیله آن به 12 برسد. فرایند ساخت کد QR در این وب سایت هم فوق العاده ساده است. یکی از خوبی های این وب سایت این است که نه تنها امکان درست کردن کد QR بلکه امکان شخصی سازی آن به صورت حرفه ای هم به شما داده می شود تا یک کد زیبا، مجذوب کننده و حرفه ای داشته باشید. نباید فراموش کنید برای اینکه بتوانید کد خود را دریافت کنید حتما باید در این وب سایت ثبت نام کنید.

goqr

یکی از وب سایت هایی که خیلی در زمینه ایجاد کد QR غنی نیست اما به خاطر ساده بودن رابط کاربری و آسان بودن کار با آن، در این فهرست قرار گرفته goqr نام دارد. وب سایتی که به شما اجازه می دهد 9 فرمان مختلف را به صورت کد QR در بیاورید و کاملا هم رایگان است. این وب سایت یکی از ساده ترین وب سایت ها برای درست کردن کد QR است در نتیجه خیلی به شما در زمینه های مختلف نظیر شخصی سازی و زیباتر کردن کد یادشده ابزار نمی دهد.

qrstuff

qrstuff را شاید بتوان جامع ترین و کامل ترین وب سایت برای درست کردن کد QR دانست. این وب سایت بیش از 20 فرمان مختلف را پشتیبانی می نماید تا از این حیث، کامل ترین وب سایت فهرست لقب بگیرد. هم سرعت کار با این وب سایت بالاست، هم تنوع فرامین آن زیاد است و هم اینکه امکانات حرفه ای زیادی را در اختیارتان قرار می دهد. اگر بخواهیم یک نقضه ضعف برای ما ایرانی ها به این اپلیکیشن وارد کنیم، آن هم پولی بودن یک سری از قابلیت های آن است که متأسفانه منظور از این قابلیت ها در واقع همان یک سری از فرامین هستند که برای تبدیل آن ها به کد QR باید هزینه کنید. از جمله این موارد می توان به ایجاد یک کد برای فایل PDF اشاره نمود.

qr-code-generator

می رسیم به آخرین وب سایت این فهرست یعنی qr-code-generator که در زمینه درست کردن کد QR غنی است اما برترین نیست. در مجموع می شود 13 فرمان مختلف را به وسیله این وب سایت به کد QR تبدیل کرد اما امکان شخصی سازی آن ها فراهم نیست. یعنی تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که یک کد خیلی ساده ایجاد کنید، بدون رنگ و لعاب، لوگو و… اما با این حال باز هم می شود به هدفی که داریم دست پیدا کنیم.

گفتنی است یک اپلیکیشن اندرویدی هم دقیقا با همین نام در دسترس قرار گرفته است که می توانید به لطف آن به بیش از 20 فرمان مختلف دسترسی داشته باشید. این اپلیکیشن فوق العاده عالی، ساده و کاربردی است که حتی امکان شخصی سازی کدهای QR را هم به شما می دهد اما یک سری از این امکانات پولی هستند و نمی شود آن ها را به صورت رایگان استفاده کرد. خوشبختانه این اپلیکیشن هم برای اندروید و هم iOS در دسترس قرار گرفته است.

اپلیکیشن Barcode Generator

اگر تمایلی به استفاده از وب سایت ندارید، می توانید از اپلیکیشن هم بهره ببرید. اپلیکیشنی خوب و کامل برای دو پلتفرم اندروید و iOS که در بالا معرفی گردید اما برای ویندوز، یک اپلیکیشن عالی با نام Barcode Generator در دسترس قرار گرفته است که می توانید به وسیله فروشگاه خود مایکروسافت هم آن را دانلود کنید. همانطور که در تصویر بالا می بینید، نه تنها امکان ساخت کد QR بلکه امکان درست کردن دیتاماتریکس و بارکد هم به شما داده می شود. برای کد QR هم به 12 فرمان مختلف دسترسی خواهید داشت که باعث می شود Barcode Generator یک اپلیکیشن عالی و کارراه انداز برای وقت تنگ باشد.

خواندن کد QR

توجه داشته باشید برای اینکه بتوانید کد QR را بخوانید، علاوه بر یک سری اپلیکیشن، دو وب سایت عالی هم وجود دارند که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

  • اپلیکیشن QR & Barcode Scanner: یک اپلیکیشن موبایل بسیار کارآمد، سریع و حرفه ای که به سرعت کد QR فراوری شده به وسیله وب سایت یا اپلیکیشن را خوانده و فرمان مورد نظر را در اختیارتان قرار می دهد.
  • وب سایت و که در هر دو در ابتدا باید تصویری از بارکد را بارگذاری نموده و اجازه دهید وب سایت آن ها را رمزگشایی کند. (وب سایت دوم امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد).

امیدواریم این آموزش برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که روش های مفیدتر و بهتری را برای درست کردن و یا خواندن کد QR می دانید لطفاً آن ها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 مرداد 1401 بروزرسانی: 26 مرداد 1401 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2182

به "معرفی ساده ترین و برترین روش های درست کردن کد QR" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی ساده ترین و برترین روش های درست کردن کد QR"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید