معبد آناهیتا در بیشاپور عایق بندی شد

به گزارش مجله خبری تیرول، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارش های منتشر شده، معبد آناهیتا در بیشاپور عایق بندی شد.

معبد آناهیتا در بیشاپور عایق بندی شد

محمد صالح پور اظهار کرد: معبد آناهیتا بیشاپور که یکی از آثار منحصر بفرد به جامانده از اوایل حکومت ساسانیان است، به منظور جلوگیری از نفوذ آب به سقف دالان های آن عایق بندی شد.

مدیر داخلی مجموعه بیشاپور ادامه داد: عایق بندی سقف بنا زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با نظارت مستقیم کارشناسان مربوطه با شیب بندی و مصالح گل و آهک در مدت زمان سه هفته انجام شد.

محمدجواد جوکاری، مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون گفت: این بنا بصورت مکعبی است که هر یک از اضلاع آن قریب 14 متر است و از سنگهایی حجاری شده با ابعاد مختلف و بدون ملاط به صورت دوجداره ساخته شده که از طریق بست های آهنی به یکدیگر قفل و بند شده اند.

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون بیان نمود: معبد آناهیتا فاقد سقف مسطح بوده است. این معبد را در عمق 6 متری از زمینهای اطراف خود ساخته اند تا آب رودخانه شاپور به درون آن سرازیر گردد معبد بیشاپور سمبل یک پرستشگاه آب است و میتوان آن را جایگاه نوازش آب دانست یعنی تنها عنصری از عناصر چهارگانه که به الهه ناهید منسوب است.

او اضافه کرد: سمبل حیوانی این رب النوع به شکل گاوی است که در اطراف معبد، به صورت قرینه یکدیگر قرار گرفته اند. این معبد نه تنها از نظر معماری بلکه از نظر رعایت دستگاه های تنظیم و تقسیم و کنترل آب نیز فوق العاده زیبا و شگفت انگیز است.

منبع: همگردی
انتشار: 24 بهمن 1400 بروزرسانی: 24 بهمن 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2017

به "معبد آناهیتا در بیشاپور عایق بندی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معبد آناهیتا در بیشاپور عایق بندی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید