فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو دیزل فقط تا 3 هفته آینده به روز است
به گزارش مجله خبری تیرول، فوتون تونلند G7 اتوماتیک از سوی ایران خودرو دیزل به بازار خودرو ایران معرفی گردید. پس از معرفی این خودرو معین شد که این خودروساز داخلی نسخه به روز G7 را برای بازار ایران انتخاب نکرده است. مدل تازه و نیوفیس فوتون G7 از سه هفته آینده وارد بازار خودرو چین می گردد و این بدان معناست که استراتژی چینی ها برای عرضه خودروهای قدیمی در ایران همچنان ادامه دارد.
خبرنگاران - محمد فتح اللهی - خودرویی که از سوی ایران خودرو دیزل معرفی گردید، دیگر در بازار خودرو چین وجود نخواهد داشت. این پیکاپ نام های مختلفی در بازارهای مختلف دارد. برای نمونه در برخی از کشورها با نام Foton General F9 شناخته می گردد و در برخی از کشورها با نام Foton Tunland Yutu در خیابان ها تردد می نماید.
این پیکاپ فوتون از سال 2019 در خط فراوری فوتون فراوری می شد. Yutu یا G7 واریانت های مختلفی داشت و در کشورهای مختلف با نام Yutu 8 و Yutu 9 هم فروخته می شد.
اما فوتون برای سال 2023 تغییرات بسیاری در ظاهر این پیکاپ اعمال کرد که از هم اکنون چینی ها می توانند برای خرید آن اقدام نمایند. اما خودرویی که به وسیله ایران خودرو دیزل در روز گذشته رونمایی شد، فقط تا سه هفته دیگر می توان آن را به روز و تازه شمرد.
تفاوت های نسخه فیس لیفت برای سال 2023 با نمونه ایران خودرو دیزلی
فوتون تونلند G7 ایران خودرو دیزل در کنار نسخه به روز و کاملاً تازه آن
با مشاهده نسخه به روز فوتون تونلند G7، گویی با یک خودرو کاملاً تازه رو به رو هستیم. در نمای جلو این پیکاپ چینی FOTON تمام کوشش خود را کرد تا این خودرو را به ظاهر تویوتا هایلوکس نزدیک کند.
تونلند G7 فیس لیفت در نمای رو به رو آنقدر به خودروهای امروزی شبیه است که نمونه ایران خودرو دیزلی در برابر آن یک پیکاپ از مد افتاده است.
فوتون تونلند G7 ایران خودرو دیزل در کنار نسخه به روز و کاملاً تازه آن
این شرایط در نمای عقب تونلند G7 فیس لیفت کم رنگ تر از نمای جلوی این پیکاپ است. اما تغییر ظاهر سپر عقب، حذف نوشته برجسته FOTON بر روی درب بار و استفاده از قاب های گلگیر به ظاهر پرچی نمای نسخه فیس لیفت را جسورتر و به روز تر نموده است.
قیمت فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو دیزل
گرانترین تیپ پیکاپ فوتون تولند G7 اتوماتیک مدل 2023 با موتور 2 لیتری 238 اسب بخاری در بازار خودرو چین، 151.800 یوان قیمت دارد. این رقم براساس نرخ تبدیل ارز امروز برابر است با 795/432/000 میلیون تومان. مقرون به صرفهترین تیپ این خودرو نیز 134.800 یوان قیمت خورد که معادل 706/352/000 میلیون تومان است.
اما از آنجایی که با مدل تازه و فیس لیفت این پیکاپ در بازار خودرو ایران رو به رو نخواهیم شد، بهتر است قیمت های مدل های قدیمی این خودرو را آنالیز کنیم.
گرانترین مدل 2022 این خودرو با موتور دو لیتری بنزینی در بازار چین، 119.800 یوان است. این مبلغ معادل 627/752/000 میلیون تومان است. مقرون به صرفهترین نسخه این مدل هم با ویژگی های فنی مدل ایران خودرو دیزلی 103.800 یوان یا 570/112/000 میلیون تومان از سوی چینی ها قابل خرید است.
معینات فنی فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو دیزل
موتور 4G20T15
فوتون تونلند G7 ایران خودرو دیزل مجهز به موتوری به حجم دقیق 1981 سی سی است. این قوای محرکه که با کد 4G20T15 شناخته می گردد محصول کمپانی میتسوبیشی است.
این قوای محرکه در بازار خودرو ایران تازه نیست و پیش تر آن را بر روی فوتون ساوانا بزرگ خودرو مشاهده نموده بودیم. البته این موتور با برخی از به روز رسانی ها اکنون به جای 214 اسب بخار، 238 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه نیرو فراوری می نماید.
گشتاور موتور فوتون تونلند G7 نیز 360 نیوتن متر است که در میان دورهای 1750 تا 4000 در دسترس راننده قرار گرفته است. تمامی نیروی موتور به وسیله گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ZF به صورت پارت تایم به تمامی چرخ ها منتقل می گردد.
اکتان استاندارد و مورد استفاده برای بنزین این موتور 92 است و براساس اعلام فوتون، این قوای محرکه استاندارد National 6 را در کشور چین دریافت نموده است.
سیستم تعلیق تونلند G7 در محور جلو از نوع جناغی مستقل دوبل و در محور عقب از فنر تخت و فنر هیدرولیکی بهره می برد.
امکانات رفاهی فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو
نمای داخلی فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو
در بخش ایمنی این خودرو باید ذکر کرد که تمامی مدل های تونلند G7 در بازار خودرو چین از دیسک های فلزی برای ترمز در تمامی چرخ ها استفاده می نمایند. بعلاوه تمامی مدل های مقرون به صرفه و گران این پیکاپ نیز با رینگ های 18 اینچی به دست مشتریان می رسند.
ترمزهای ABS و EBD، ترمز کمکی BA و سامانه های کنترل کشش و پایداری (در برخی از مدل ها) در این خودرو وجود دارند. هشدار نبستن کمربند ایمنی تنها بر روی صندلی راننده فعال است و سامانه کنترل فشار باد تایرها هم به صورت آپشنال در فوتون تونلند G7 دیده می گردد.
ایربگ راننده و سرنشین کناری در تمامی مدل های این پیکاپ استاندارد هستند. اما ایربگ های جانبی و پرده ای فقط در گران ترین مدل های دنده ای و اتوماتیک G7 وجود دارند.
در بخش تجهیزات دستیار راننده فوتون تونلند G7 به دوربین دید عقب مجهز است. البته در مدل های فول و گران قیمت دوربین دید 360 درجه هم در این خودرو وجود دارد.
کروز کنترل در تمامی مدل های دستی و اتوماتیک وجود دارد، اما امکان انتخاب حالات رانندگی فقط در برخی از مدل های گران قیمت مشاهده می گردد.
سامانه های هشدار نقاط کور، کنترل حرکت خودرو در بین خطوط و هشدار برخورد از جلو هم مختص مدل های فول دستی و اتوماتیک است.
اگر خریدار مایل باشد می تواند به صورت آپشنال سانروف را هم برای پیکاپ خود سفارش دهد. استارت دکمه ای در تمامی تیپ ها وجود دارد، اما ورود بدون کلید فقط برای مدل های فول است.
امکانات داخلی خودرو
نمای داخلی فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو از دید راننده
تنظیم فرمان به صورت دستی انجام می گردد و نمایشگر کلاستر پشت فرمان بر اساس تیپ و معینات خودرو از 3.5 اینچ تا 7 اینچ متغییر است. طبیعتاً نمایشگر 3.5 اینچی برای کلاسترهای آنالوگ و 7 اینچی برای کلاسترهای دیجیتال است.
دوربین ثبت وقایع، گرمکن صندلی راننده و تنظیم برقی برای آن هم در این خودرو وجود دارد، اما مشتریان مدل های فول می توانند از آن بهره ببرند.
مدل های فول G7 به مانیتور لمسی 10.25 اینچی تجهیز شدند و این مانیتور برای مدل های پایه 8 اینچی است. تمامی مدل های گران و مقرون به صرفه این پیکاپ از چراغ های هالوژن استفاده می نمایند، اما چراغ روشنایی روز در تمام مدل ها وجود دارد.
آیینه های جانبی این پیکاپ برقی است و گرمکن نیز برای آنها پیش بینی شده است. مدل های فول و گران تر سنسور باران دارند اما تمامی مدل ها از ایرکاندیشن تک نقطه ای بهره مندند که در مدل های مقرون به صرفه این تهویه بصورت دستی تنظیم می گردد. مدل های فول و گرانتر که ایرکاندیشن اتوماتیک دارند مجهز به فیلتر PM2.5 نیز برای داخل کابین هستند.
رقبای فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو دیزل
رقبای فوتون تونلند G7 اتوماتیک ایران خودرو دیزل
پیکاپ های بسیاری در بازار خودرو ایران وجود دارند. اما همه آنها مجهز به گیربکس اتوماتیک نیستند. پیکاپ های اتوماتیک بازار ایران تنها آمیکو آسنا توربو اتوماتیک و مکث موتور کلوت اتوماتیک هستند. G7 اتوماتیک ایران خودرو دیزل از لحاظ معینات فنی از آسنا اتوماتیک و کلوت مکث موتور قدرتمندتر است.
دو پیکاپ تازه وارد پاردا تاگا و بهمن G9 هم قرار است به زودی وارد بازار ایران شوند. نکته قابل توجه این است که G7 ایران خودرو دیزل از پیکاپ های تازه وارد بازار هم قوی تر خواهد بود.
هنوز معین نیست که ایران خودرو دیزل چه قیمتی را برای این محصول خود در نظر گرفته است. اما با توجه به معینات فنی این خودرو اگر ظاهر آن هم برای بازار کشورمان بر اساس مدل 2023 بود می توانستیم اعلام کنیم که حالا حالاها پیکاپ چینی دیگری نمی تواند جایگاه آن را متزلزل کند.
اما متأسفانه باز هم استراتژی انتخاب محصول قدیمی برای بازار ایران از سوی چینی ها برای بازار خودرو ایران تکرار شد تا دوباره خودرویی که در چین در حال از مد افتادن است در کشورمان به عنوان خودرویی تازه معرفی گردد.
شروع فراوری پیکاپ اتوماتیک فوتون ایران خودرودیزل + معینات خودرو
خودروهای وارداتی تازه تا 2 هفته آینده وارد گمرکات ایران خواهند شد
FMC T5 با ضعیف ترین موتور 1/5 لیتری توربو دانگ فنگ در ایران به فروش می رسد
خودروهای پرفروش چقدر گران شده اند؟ / کدام خودروهای چینی مشتری ندارند؟
منبع: بیت ران