طرز تهیه کیک ساده اسفنجی با پف زیاد و بافت عالی

به گزارش مجله خبری تیرول، ایرانی ها همیشه در مهمان نوازی و پذیرایی زبان زد بوده اند و یکی از پایه های اصلی سفره های پذیرایی ایرانی ها انواع کیک و شیرینی های مخصوص است. یکی از کیک هایی که زنان کدبانوی ایرانی همیشه آن را تهیه می کنند کیک پرتقالی است که نوعی از کیک اسفنجی به شمار می رود. اگر دلتان می خواهد وارد دنیای خوشمزه کیک ها شوید، با ما همراه باشید تا طرز تهیه کیک ساده ای را برایتان بگوییم که با زرده و سفیده تخم مرغ جدا تهیه می شود. در ادامه طرز تهیه کیک ساده اسفنجی را برایتان خواهیم گفت تا آن را برای میهمانی هایتان سرو کنید. همراه ما باشید.

طرز تهیه کیک ساده اسفنجی با پف زیاد و بافت عالی

مواد لازم برای تهیه کیک ساده اسفنجی

  • آرد کیک دو فنجان
  • شکر یک فنجان
  • بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
  • نمک نصف قاشق چای خوری
  • تخم مرغ زرده و سفیده جدا شده 12 عدد
  • روغن نباتی نصف فنجان
  • عسل چهار قاشق چای خوری
  • عصاره وانیل یک قاشق چای خوری

طرز تهیه کیک ساده اسفنجی

1. سفیده تخم مرغ را بزنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک ساده اسفنجی، 12 عدد تخم مرغ را با احتیاط طوری بشکنید که در کاسه هایی جداگانه سفیده و زرده آن ها را از هم جدا کنید. سفیده های تخم مرغ را با کمک هم زن آن قدر بزنید تا کف کند. در ادامه آرام آرام نصف فنجان شکر را به سفیده اضافه کنید و با دور تند بزنید. فرقی ندارد از هم زن دستی استفاده می کنید یا هم زن برقی، مخلوط را باید آنقدر هم بزنید که مخلوط به راحتی از هم زن جدا شود.

بعد از آن که ظرف سفیده تخم مرغ را کنار گذاشتید، به سراغ فر رفته و آن را با دمای 180 درجه سانتی گراد 350 درجه فارنهایت روشن کنید تا برای پخت کیک آماده باشد.

2. زرده تخم مرغ را مخلوط کنید

بعد از آماده کردن سفیده تخم مرغ، نوبت به آماده کردن زرده تخم مرغ ها می رسد. نمک، عسل، آب و به جای مانده شکر را به کاسه زرده تخم مرغ ها اضافه کرده و خوب با هم زن بزنید. باید آن قدر به هم زدن ادامه دهید که مخلوط به رنگ کرمی دربیاید. اگر مخلوط تان سه تا چهار ثانیه روی هم زن بماند، به این معنا است که مواد خوب با یکدیگر مخلوط شده اند.

حال که زرده و سفیده تخم مرغ جدا جدا زده شده و آماده هستند، نیمی از سفیده تخم مرغ را داخل ظرف زرده تخم مرغ اضافه ریخته و آرام هم بزنید.

3. مواد خشک و روغن را اضافه کنید

آرد و بیکینگ پودر را به مخلوط زرده تخم مرغ اضافه کنید، به آرامی مخلوط را هم بزنید. حالا نوبت اضافه کردن روغن نباتی است تا به پف بهتر کیک کمک کند. در ادامه طرز تهیه کیک ساده اسفنجی، به جای مانده سفیده تخم مرغ را به خمیر اضافه کنید و با کمک لیسک به آرامی هم بزنید. مراقب باشید با هم زدن زیاد کیک تان را خمیری نکنید.

4. قالب را آماده و کیک را در فر بگذارید

حال که مایه کیک اسفنجی تان آماده است باید به سراغ قالب کیک بروید. بهتر است برای این کیک قالب گرد 21 سانتی متری را انتخاب کنید. با کمی روغن داخل آن را چرب کنید و کاغذ روغنی را داخل آن بیاندازید. برای آن که هنگام بیرون آوردن کیک از قالب اذیت نشوید، کمی کاغذ روغنی را زیاد گرفته تا از اطراف قالب آویزان باشد.

مایه کیک را داخل قالب بریزید و دوبار به زمین بکوبید تا هوای اضافه داخل آن گرفته شود. قالب کیک را به مدت 27 تا 30 دقیقه در فر از قبل گرم شده با دمای 180 درجه سانتی گراد بگذارید تا به خوبی پخته شود.

5. کیک را از فر بیرون بیاورید

هنگام پخت کیک، در فر را باز نکنید تا کیک تان خام نماند. بعد از گذشت 30 دقیقه، در فر را باز کنید و با یک سیخ چوبی یا خلال دندان از پخت آن مطمئن شوید. اگر سیخ چوبی را داخل کیک فرو کردید و تمیز بیرون آمد، کیک شما آماده است، در غیر این صورت چند دقیقه دیگر اجازه دهید با همان دما در فر بماند.

اگر کیک پخته بود فر را خاموش کنید اما قالب کیک را بیرون نیاورید تا همان جا خنک شود. هفت تا 10 دقیقه زمان مناسبی است که کیک پخته شده در فر بماند. حال قالب را خارج کنید تا با کمک کاغذ روغنی، کیک را بیرون بیاورید. کاغذ روغنی دور کیک را برداشته و کیک را روی توری خنک کننده بگذارید تا خوب خنک و آماده تزئین شود.

با تهیه کیک ساده اسفنجی به آسانی از مهمان هایتان در تولدها و مجالس پذیرایی کنید.

نکات تکمیلی سرآشپز برای پخت کیک ساده اسفنجی

کیک ساده اسفنجی با بافت پنبه ای و پف زیادش جزو کیک های بسیار پرطرفدار است که طرز تهیه آن را کامل برایتان توضیح دادیم. در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که نه تنها پخت این کیک را برایتان آسان می کند، بلکه تهیه این کیک را در منزل برایتان لذت بخش تر هم خواهد کرد.

کیک اسفنجی چیست؟

کیک اسفنجی یک کیک سبک و پف کرده است که از تخم مرغ های زده شده به جای مخمر استفاده می کند. تخم مرغ های زده شده در این کیک نه تنها نقش حجم دهی به کیک را دارند، بلکه بافت نرم و سبکی هم به آن می دهد. مدل های مختلفی از این کیک وجود دارد که به آسانی می توانید هر کدام را خواستید امتحان کنید: کیک شیفون، کیک اسفنجی ویکتوریا وکیک اسفنجی وگان بدون لبنیات.

برای تهیه این کیک اسفنجی باید از چه آردی استفاده کرد؟

بهترین آرد برای تهیه این کیک، آرد کیک یا همان آرد ساده است، به این خاطر که نسبت به آرد همه منظوره بافت سبک تری به کیک اسفنجی تان می دهد.

چرا در تهیه کیک ساده اسفنجی باید از روغن نباتی استفاده کرد؟

استفاده از روغن نباتی در کیک ساده اسفنجی، به رطوبت و بافت روغنی آن کمک می کند.

برای حجم بیشتر کیک چه باید کرد؟

مهم ترین دلیل حجم و پف کیک اسفنجی، تخم مرغ و بیکینگ پودر است. دقت داشته باشید که سفیده تخم مرغ را خوب و به میزان با هم زن بزنید تا کیک تان بهتر پف کند. با این حال حواستان باشد خیلی هم نزنید که کیک گلوله ای می شود و حباب های هوا درون آن شکل می گیرد. از سویی دیگر بیکینگ پودر هم به حجم گرفتن کیک و بالا آمدن آن کمک می کند.

چرا کیک ساده اسفنجی سفت و خشک می شود؟

یکی از دلایلی که برای سفت شدن کیک اسفنجی می توان اعلام نمود، مخلوط کردن اشتباه سفیده تخم مرغ با زرده تخم مرغ است. هنگامی که این دو را با یکدیگر مخلوط می کنید حواستان باشد که زیاد مخلوط نشود ضمناً از با سرعت هم زدن مواد هم جدا خودداری کنید. دلیل دیگری که می توان برای خشکی کیک اسفنجی آورد، زمان بیش از حد پخت است چون اگر کیک مدت زمان زیادی در کیک بماند، دمای فر، رطوبت آن را می گیرد و کیک را خشک می کند.

کیک اسفنجی را تنها با فر می توان آماده کرد؟

یکی از مهم ترین دلایلی که این کیک طرفداران بسکمک دارد، طرز تهیه آن با روش های مختلف است. در صورت نداشتن فر، این کیک را می توانید هم با توستر و هم درون قابلمه تهیه کنید. کتاب کاله با زبانی ساده طرز تهیه کیک اسفنجی در توسترو طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه را توضیح داده است، حتما امتحان کنید.

نحوه تزئین و سرو این کیک به چه صورت است؟

تزئین و سرو کیک به خلاقیت تان بستگی دارد. تزئین کیک با برش های میوه و پودر قند شاید ساده ترین راه باشد. اگر خواستید روی کیک را کمی متفاوت تر از قبل تزئین کنید، می توانید از سس شکلاتی یا گاناش شکلاتی استفاده کنید. اگر نمی دانید آن ها را چگونه در منزل آماده کنید، تنها کافی است طرز تهیه سس شکلاتی برای روی کیک و طرز تهیه گاناش شکلاتی را در کتاب کاله بخوانید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 4 فروردین 1402 بروزرسانی: 4 فروردین 1402 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2284

به "طرز تهیه کیک ساده اسفنجی با پف زیاد و بافت عالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک ساده اسفنجی با پف زیاد و بافت عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید