سفر هوایی خارجی گران ماند
به گزارش مجله خبری تیرول، با وجود آن که سازمان هواپیمایی مالیات بر ارزش افزوده را مشمول پرواز های خارجی ندانسته، اما رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می گوید: همچنان این مالیات در پرواز های خارجی از مردم گرفته می گردد و عامل گرانی و دست مایه شکایت شده است.
به گزارش ایسنا؛ حرمت الله رفیعی که سوم اسفندماه در نامه ای به رییس سازمان هواپیمایی به تخلفاتی که به وسیله برخی از شرکت های هواپیمایی درباره مالیات بر ارزش افزوده اتفاق افتاده است، اشاره نموده و از این سازمان درخواست نموده دستور ابطال دریافت مالیات بر ارزش افزوده از پرواز های بین المللی را بدهد، اینک می گوید: پس از گذشت چند روز از ارسال آن نامه به رییس سازمان هواپیمایی و با وجود آن که قبلا همین سازمان در اطلاعیه ای پرواز های خارجی را مشمول مالیات بر ارزش افزوده نداسته بود، اما همچنان این مالیات از مردم گرفته می گردد و در صورت ابطال بلیت، مبلغ آن به مردم هم برگردانده نمی گردد.
انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در آستانه فرارسیدن فصل سفر های نوروزی و فروش تور های خارجی، در نامه ای به رییس سازمان هواپیمایی و معاون وزارت راه و شهرسازی که به محسن رضایی ـ معاون مالی رییس جمهورـ، رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ، خاندوزی ـ وزیر اقتصاد ـ، پورابراهیمی ـ رییس کمیسیون اقتصاد مجلس ـ و رضائی کوچی ـ رییس کمیسیون عمران مجلس ـ رونوشت شده، اعلام نموده است: متاسفانه با وجود پاسخ صریح و روشن آن سازمان مبنی بر دریافت نکردن مالیات بر ارزش افزوده در پرواز های بین المللی، بعضا شرکت های هواپیمایی همچنان نسبت به دریافت این مالیات اقدام می نمایند؛ لذا تقاضا دارد به استنادِ:
الف ـ اطلاعیه انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی یاتا مندرج در سند 8622 سازمان بین المللی ایکائو و استانداردسازی آن موسوم به پیمان شیکاگو که دولت ایران نیز رسما عضو و متعهد به اجرای این پیمان است با هدف تجارت بین المللی و برابری، سیاست خود مبتنی بر عدم تعلق مالیات بر ارزش افزوده به خدمات ارائه شده در صنعت حمل و نقل هوایی که صراحتا به علت پرداخت وجه مربوطه نمی تواند منحصرا تابع قوانین مالیات بر ارزش افزوده حاکم بر کشور مبدا باشد.
ب ـ ماده 1 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب مجلس شورای اسلامی ایران عرضه کالا ها و ارائه خدمات در ایران را مشمول مالیات بر ارزش افزوده دانسته است، لذا در مورد حمل و نقل عمومی مسافر و بار به وسیله خطوط هواپیمایی بین المللی که از مبدأ ایران به مقاصدی خارج از کشور ایران است متناقض با اهداف تنظیم این قانون بوده.
ج ـ خطوط هوایی بین المللی از تبعیت قوانین سایر کشور ها مشمول قانون بر ارزش افزوده در زمینه دریافت مالیات بر ارزش افزوده به جز در محدوده کشور خود منع شده اند.
در ضمن در صورت لزوم این انجمن آمادگی دارد ادله و مستندات بیشتر را در جلسات حضوری به استحضار برساند.
بعلاوه یادآور می گردد که در همین مدت کوتاه مقدار شکایات واصله به این انجمن نشان از آشفتگی کسب و کار و خروج بی حساب ارز از کشور و تضییع حقوق بیت المال داشته، لذا لازم است برای برطرف معضلات جامعه درباره ابطال دریافت مالیات بر ارزش افزوده از پرواز های بین المللی دستور مؤکد صادر گردد.
در پی ابلاغ سازمان امور مالیاتی، قانون مالیات بر ارزش افزوده از روز 13 دی ماه روی نرخ بلیت هواپیما به اجرا گذاشته شد.
شرکت های هواپیمایی خارجی این قانون را مغایر با قوانین بین المللی حمل و نقل و انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) دانستند و با اشاره به ابهامات این قانون، اعتراض خود را به الزام اجرای آن اعلام کردند.
آژانس داران ایرانی نیز انتقال خروج ارز از کشور و تحمیل هزینه های بیشتر به خانواده ایرانی را از تبعات اجرای این قانون دانستند. اعضای کمیسیون عمران مجلس و فراکسیون اقتصاد سفر و زیارت مجلس نیز وعده داده بودند به این اعتراض و مغایرت قانونی در سریع ترین زمان رسیدگی و حتی در بودجه 1401 قانون مربوط به آن را اصلاح نمایند.
سازمان هواپیمایی 21 بهمن ماه در اطلاعیه ای صراحتا اعلام می نماید: با توجه به این که قانون مالیات بر ارزش افزوده مختص عرضه کالا و خدمات در ایران است، لذا مشمول پرواز های خارجی نمی گردد. هرچند این سازمان پرواز های داخلی را مشمول مالیات بر ارزش افزوده می داند و درباره آن چنین توضیحی می دهد: براساس مفاد ماده دو قانون مالیات بر ارزش افزوده، عرضه کالا ها و ارائه خدمات در ایران و واردات و صادرات آن ها از لحاظ مالیات و عوارض، مشمول مقررات قانون مذبور است؛ لذا مادامی که شرکت های حمل و نقل هوایی ترتیبات حمل و نقل هوایی مسافر و بار را فراهم نمایند، مکلفند مالیات و عوارض ارائه خدمات حمل و نقل هوایی در ایران را از مسافر یا خریدار خدمت حمل، حسب مورد، مطالبه و وصول نمایند.
مالیات بر ارزش افزوده در سفر های هوایی درحالی اعمال شده که نرخ بلیت پرواز در جهت های داخلی و خارجی در سه سال اخیر به بهانه گرانی ارز با افزایش پی درپی روبرو شده که در دوران کرونا نیز محدودیت در ظرفیت پذیرش مسافر، دستاویز گرانی بیشتر در قیمت بلیت هواپیما شده که در نتیجه، سهم سفر های هوایی در سبد خانوار ایرانی را کوچک تر نموده است.
منبع: فرارو