سرویس های غیرمجاز چالش دانش آموزان گلستانی، نظارت ها بیشتر گردد

خبرنگاران، گروه استان ها- اعظم محبی: صدای بوق جلوی در خانه؛ ساعت هفت صبح. این یکی از تصاویری است که سرویس مدارس در ذهن ها به وجود می آورد.

سرویس های غیرمجاز چالش دانش آموزان گلستانی، نظارت ها بیشتر گردد

روزهای سرانجامی ماه شهریور است و بوی مهر به مشام می رسد، بی شک یکی از دغدغه های مهمی که ذهن اولیاء دانش آموزان را به خود مشغول ساخته جابجایی فرزندانشان توسط سرویس مدارس است.

امروزه برخلاف سالیان گذشته کمتر دانش آموزی است که مسیر خانه تا مدرسه را با پای پیاده طی کند، ضمن این که وسواس خانواده ها در انتخاب مدارس باعث گردیده که مسیر خانه تا مدرسه برای بسیاری از محصلان دور باشد و به این دلیل استفاده از سرویس برای رفت و آمد امری الزام آور است.

ساماندهی بر عهده شهرداری است

حمل و نقل بیش از ظرفیت خودرو، مباحث ایمنی دانش آموزان در زمان جابجایی، هزینه سرویس و غیره از جمله مباحثی است که باید به آن دقت کرد. به این منظور با احمدعلی سالاری، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری گرگان مصاحبه کردیم، وی به خبرنگاران گفت: به استناد ماده 19 آیین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزی مدارس که در هیئت دولت تصویب و براساس نامه ای که در تاریخ 21 شهریور 1387 و 1388 به شهرداری ها ابلاغ گردیده ساماندهی و نظارت سرویس مدارس بر عهده شهرداری های شهرها و در خارج از محدوده شهر بر عهده بخشداری ها است.

وی افزود: مجوز فعالیت سرویس های مدارس در قالب شرکت های حقوقی توسط شهرداری صادر و شرکت های دارای صلاحیت می توانند برای جابجایی دانش آموزان اقدام نمایند.

11 شرکت فعال در گرگان

سالاری گفت: در شرایط فعلی در گرگان 11 شرکت در زمینه سرویس مدارس فعال هستند و حدود 650 الی 800 خودرو کار جابجایی دانش آموزان را انجام می دهند.

وی ادامه داد: حداقل ظرفیت تعریف گردیده برای این ناوگان برای هر خودرو چهار نفر است که باید آن را رعایت نمایند.

سالاری اظهار کرد: قیمت گذاری سرویس مدارس توسط کارگروهی که به استناد ماده 18 آیین نامه تشکیل گردیده، انجام می گردد و در آن نماینده شهرداری، نماینده آموزش و پرورش و نماینده انجمن و اولیا شرکت می نمایند و براساس تجربیات، بازدیدهای میدانی و گزارش های واصله و تجزیه و تحلیل هزینه ها و درآمدها قیمت را تعیین و به شورای شهر ارسال می نمایند.

وی ادامه داد: در شورای شهر قیمت آنالیز و بعد از تصویب به فرمانداری ارسال تا مغایر با قانون نباشد و پس از ابلاغ قیمت به همه شرکت ها جهت اجرا ارسال می گردد.

نظارت با همکاری پلیس راهور

سالاری تأکید کرد: نظارت مستمری بر کار شرکت ها و راننده ها با یاری پلیس راهور انجام می گردد و راننده ها موظف هستند با استفاده از علائم و آرم تعریف گردیده و لوگوی سازمان حمل و نقل فعالیت خود را در سطح شهر انجام دهند.

وی بیان نمود: هیچ مدیر مدرسه ای حق ندارد مستقیم برای انعقاد قرارداد با سرویس مدارس برای جابجایی دانش آموزان اقدام کند و هر چیزی خارج از آن خلاف است و از طریق آیین نامه های نظارتی برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

سالاری افزود: شرکت هایی هم که به عنوان مجاز تعریف می شوند باید مجموعه اقداماتی را رعایت نمایند.

مجوز فعالیت یک ساله است

وی افزود: پروانه فعالیت رانندگان یک سال بوده و اگر تخلفی توسط راننده صورت گیرد در آیین نامه انضباطی سازمان حمل و نقل آنالیز و بعضاً ممکن است منجر به ابطال مجوز فعالیت گردد.

سالاری تأکید کرد: استفاده از علائم، رعایت مسائل ایمنی و رعایت ظرفیت اسمی توسط پلیس راهور کنترل می گردد و ما هر ساله ارتباط خوب و تنگاتنگی با پلیس راهور در زمینه نظارت و ساماندهی خودروها داریم.

وی گفت: موارد تخلفی در سنوات گذشته از خودروهای فاقد مجوز داشتیم که حتی منجر به درگیری های لفظی و فیزیکی بین عوامل نظارتی و خودروی مورد نظر شد.

عدم رعایت ظرفیت اسمی؛ بیشترین تخلف راننده ها

سالاری اظهار کرد: بیشترین تخلفی هم که در راننده ها دارای مجوز مشهود بوده عدم رعایت ظرفیت اسمی تعریف گردیده در خودروها است و خانواده ها می توانند در این زمینه به ما یاری نمایند و زمان مذاکره با شرکت و خودرو حتماً به ظرفیت آن توجه نمایند.

وی گفت: قیمت ها نسبت به سال قبل حدود 20 درصد افزایش داشته است، پژو، سمند و ال 90 در سال 1396 حدود 82 هزار تومان بود که در سال 97 به 98 هزار و 400 تومان رسید.

سالاری افزود: پراید و پیکان در سال گذشته حدود 75 هزار تومان بود که اکنون 90 هزار تومان گردیده و ون هم از 63 هزار تومان به 75 هزار و 600 تومان رسیده است. همچنین قیمت مینی بوس 50 هزار تومان بود که 60 هزار تومان گردیده است.

شرکت های مجاز در سطح شهر اطلاع رسانی گردیده است

وی با بیان این که اسامی شرکت های دارای مجوز در سطح شهر اعلام گردیده، افزود: این اسامی به اداره آموزش و پرورش شهرستان هم ابلاغ و باید آن را به همه مدارس اعلام نمایند. لیست شرکت ها به همه مدارس داده می گردد و آن ها موظف هستند آن را در محلی که در منظر عمومی باشد نصب نمایند تا خانواده ها با شناخت کامل نسبت به انتخاب خودروها و شرکت های مورد نظر اقدام نمایند.

سالاری در خصوص سوار کردن خارج از ظرفیت اسمی خودروها گفت: حتماً با متخلفان برخورد می گردد هرچند که در سال گذشته نسبت به سنوات اخیر به دلیل افزایش نظارت این مورد به حداقل رسیده بود اما سال جاری هم سعی می کنیم نظارت خود را بر خودروهای دانش آموزان بیشتر کنیم.

سالاری به هوشمند شدن سرویس مدارس هم اشاره نمود و گفت: براساس نرم افزار تعریف گردیده خانواده ها می توانند از تعداد دانش آموزان، میزان توقف، مدت زمان رفت و برگشت اطلاع حاصل نمایند.

سامانه پایش ناوگان دانش آموزی

در خصوص محاسن هوشمند شدن سرویس مدارس با مسعود بیدلی نامنی رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان گلستان مصاحبه کردیم، وی خبرنگاران گفت: سامانه ای توسط وزارت کشور با همکاری وزارت راه و ترابری و آموزش و پرورش طراحی و جهت اجرا ارسال گردیده است.

بیدلی نامنی شرح داد: این سامانه با سامانه قبلی تفاوت دارد و فرآیند آن به گونه ای است که سازمان تاکسیرانی پیش ثبت نام از راننده ها و شرکت های مجوز دار را انجام می دهند. بعد از تأیید راننده توسط شهرداری این امر باید توسط آموزش و پرورش برای شهرستان ها تعریف و مدارس و خانواده ها به سامانه ورود پیدا نمایند و ثبت نام اولیه از دانش آموزان انجام گردد و در نهایت شرکت پیمانکار انتخاب گردد و البته تأیید نهایی با آموزش و پرورش است.

وی گفت: سامانه سپند سامانه پایش ناوگان دانش آموزی محاسن زیادی دارد و تصویر راننده و ماشین وی در سامانه می آید و همچنین از لحظه ورود دانش آموز به سرویس تا زمانی که به مدرسه می رود و برعکس ماشین قابل رصد است.

بیدلی نامنی افزود: از محاسن دیگر می توان به محدودیت در تعداد سرنشین اشاره نمود که با استفاده از این سامانه راه تخلف بسته می گردد.

نزدیک ترین شرکت معرفی می گردد

وی ادامه داد: شناسایی، تأیید یا رد راننده هم توسط سامانه قابل انجام است. همچنین اولیا در تماس مستقیم با راننده برای واریز وجه قرار نمی گیرند و باید پول به حساب مدرسه واریز و پس از کسورات قانونی به حساب شرکت واریز می گردد.

بیدلی نامنی گفت: بعد از تعریف آدرس مدرسه و خانه سیستم نزدیک ترین سرویس و شرکت را به خانواده ها معرفی می نماید و از طریق نقشه های اینترنتی قابل رصد است.

تقسیم بندی مدارس توسط شرکت ها صورت می گیرد

محمود آذرخش، مسئول انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش گرگان هم درباره روند ثبت نام راننده ها و خانواده ها در گرگان به خبرنگاران گفت: با برگزاری جلسات متعددی با مدیران شرکت ها و سازمان و حمل و نقل مقرر شد تقسیم بندی مدارس توسط شرکت ها صورت گیرد.

وی شرح داد: هر شرکتی که در مدرسه ای بیشترین تعداد دانش آموزان را داشته باشد عهده دار ساماندهی آن مدرسه گردیده و کار پذیرش و هماهنگی را انجام می دهد.

آذرخش گفت: سامانه سرویس مدارس در چند شهر بزرگ کشور اجرایی و با توجه به کیفیت آن به کل کشور تعمیم داده شد.

وی بیان نمود: دستورالعمل و راهنمای سرویس به مدارس اعلام گردیده و مطابق با آن باید با شرکت ها قرارداد ببندند و یک نسخه از قرارداد را به آموزش و پرورش بفرستند و ما آن را با پلیس راهور و سازمان حمل و نقل بار و مسافر هماهنگ کنیم.

آذرخش گفت: بازید از مدارس آغاز گردیده تا فرایند پذیرش و خدمات دهی به اولیا رصد گردد که در این بازدید نماینده شرکت و مسئول بازرسی سازمان حمل و نقل حضور دارند.

سرویس غیرمجاز بزرگ ترین معضل گرگان

وی بیان نمود: سرویس های غیرمجاز بزرگ ترین معضل شهر گرگان برای شرکت های دارای مجوز است و مسائل زیادی را ایجاد و انگیزه کار کردن در آن ها را پایین می آورد بنابراین دستگاه های نظارتی و دادستانی باید در این زمینه ورود نمایند.

آذرخش افزود: برای دانش آموزان دختران مخصوصاً در مقطع دبیرستان تأکید گردیده که راننده خانم باشد و درون مینی بوس هم باید مراقب خانم که توسط شرکت معرفی گردیده، وجود داشته باشد.

با توجه به این که دانش آموزان در سنی قرار دارند که همه مسائل بر روحیه و آینده آن ها تأثیر می گذارد نظارت بیشتر بر فعالیت سرویس های مدارس از سوی مسئولان از ضروریات است و باید در سرانجام هر سال آسیب شناسی صورت گیرد تا مسائل و مسائل سال قبل به سال جدید منتقل نگردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: بروزرسانی: 19 دی 1397 شناسه مطلب: 50

به "سرویس های غیرمجاز چالش دانش آموزان گلستانی، نظارت ها بیشتر گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرویس های غیرمجاز چالش دانش آموزان گلستانی، نظارت ها بیشتر گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید