زاکانی: کوشش مدیریت شهری این است که مردم را به صحنه بیاورد

به گزارش مجله خبری تیرول، شهردار تهران گفت: هیچ کاری بدون حضور مردم و هیچ تحولی جز بر محور مردم، شدنی و ماندگار نیست. کوشش مدیریت شهری این است که مردم را به صحنه بیاورد و بر مدار نخبگان تحول بزرگی را رقم زند.

زاکانی: کوشش مدیریت شهری این است که مردم را به صحنه بیاورد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، علیرضا زاکانی شهردار تهران و نایب رییس سازمان متروپلیس در نشست مجازی جایزه جهانی گوانجو که 21 آبان ماه 1400 با موضوع اهداف توسعه پایدار و مدیریت شهری برگزار گردید، با بیان اینکه ما در شهر ها دارای یک میراثی هستیم که از گذشتگان برای ما برجای مانده است، گفت: به طبع در احوال گذشتگان تا به امروز که نگاه می کنیم، کار های بسیار خوبی را می بینیم که باید بر آن ها تکیه کنیم و بر آن ها بیفزاییم. عیوب و نقص هایی را مشاهده می کنیم که به برترین وجه باید از آن ها عبرت بگیریم و پرهیز کنیم. این میراثی که امروز در دست ماست آن فاصله جدی و افقی را که باید به آن سمت و سو حرکت کنیم را برای ما یادآوری میکند که ما در هر کلانشهری یک افق مطلوب داریم، که در آن با عنایت به شعار اجلاسیه که توسعه پایدار و حکمرانی شهری است، آن مطلوب را باید ترسیم کنیم و بتوانیم گام به گام خودمان را به آن نزدیک کنیم.

زاکانی هرکدام از شرکت نمایندگان در این نشست را حامل یک اعتقاد، سنت، باور و میراث بزرگ ملی دانست و اضافه نمود: در هر کلانشهری می توانیم در جهت تحقق ایده آل های آن سنت و میراث بزرگ گام برداریم و مطلوبی را بسازیم به مثابه یک گل در یک گلستانی که در سراسر جهان در کنار هم یک بوستان با طراوتی را به نمایش بگذارد. هر مجموعه ای در جهت الگو شدن تلاش می نماید و در این تلاش و تلاشی که انجام می دهد، هم میتواند گوی سبقت را از سایر جوامع برباید و هم میتواند یک درس و آموزه ای را برای دیگران فراهم کند.

او درس نخست را احتیاج متقابل شهر ها به یکدیگر معرفی کرد و اضافه نمود: بر این اساس هر کداممان برخلاف داشتن اعتقادها، سنت ها، باور ها و داشته های ملی متنوع می توانیم در کنار هم به سمت مطلوبی که به آن باور داریم حرکت کنیم و یک نقش نمای زیبایی را در منظر و مرعای عموم مردم و جهانیان قرار بدهیم. این نوع نگاه یک ضرورت اساسی است و دقیقا درمقابل نگاهی قرار گرفته است که کسانی که در پی استعمار سایر ملت ها هستند و استکبار و خوی استکباری را در جهان دنبال می نمایند، بدنبال این هستند که دیگران را در سیطره خودشان بگیرند و فرهنگ و داشته ها و میراث دیگران را به یغما ببرند و آن ها را مانند خودشان قرار بدهند، و با این یکپارچه سازی دنبال امیال خودشان هستند.

شهردار تهران اضافه نمود: لذا ما ضمن نفی این نوع فکر، توجه به آن فکر برتر را داریم، اینکه هر ملتی یک بوی و عِطری دارد و پیوستگی ملت ها باهم امکانی را فراهم میکند که ما بتوانیم در کنار هم یک بوستان باطراوتی را بسازیم و به هم یاری کنیم، از هم درس بگیریم، تا در نهایت بتوانیم یک زندگی بهتر و یک شرایط مطلوبتری را در جوامع خودمان داشته باشیم.

زاکانی با بیان اینکه در هر کلانشهری سه جزء شهر، شهروند و شهرداری مورد دقت و مطمع نظر است، گفت: هر شهری در هر نقطه ای که ایستاده باشد، یک فاصله معناداری را با نقطه مطلوب و آرمانی خودش دارد و بی شک شهری می تواند در راستا رشد و تکامل گام بردارد که شهروندان در صحنه و با قبول مسئولیت های اجتماعی را در درون خودش داشته باشد و مدیران شهری عالم و معتقد و خدمتگزاری را پیرامون خودش ببیند؛ لذا تلاش ما این است که شهر را به مثابه یک مجموعه به هم پیوسته در راستا تکامل قرار بدهیم و با رشد یافتگی یک شهر الگو بسازیم.

او توضیح داد: ما در تهران قصدمان این است که یک الگوی بزرگی را مبتنی بر اعتقادات، سنت ها و داشته های ملی خودمان برپا کنیم که خود امکان بزرگی را برای دیگران فراهم خواهد نمود.

او شهروندان را نقطه عطف فعالیت ها معرفی کرد و اضافه نمود: هیچ کاری بدون حضور مردم و هیچ تحولی جز بر محور مردم شدنی و ماندگار نیست. تلاش ما این است که مردم را به صحنه بیاوریم و تلاش ما این است که بر مدار نخبگان، با حضور مردم بتوانیم آن تحول بزرگ را رقم بزنیم.

او سومین نکته را تبدیل شهرداری از یک نهاد خدماتی ابتدایی به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی دانست و اضافه نمود: باید بتوانیم مدیریت و حکمرانی واحد شهری را آن گونه دنبال کنیم که ماحصل این حرکت، یک پیوستگی جدی بین خدمتگزاران مردم در مدیریت شهری، بین مردم عزیز و بین شهر و جامعه ما برقرار بگردد، تا بتوانیم یک الگوی سالم و درستی را برای تقدیم داشته باشیم.

بر اساس این گزارش پنجمین دوره جایزه جهانی گوانجو (Metropolis) همزمان با کنگره جهانی متروپلیس به صورت آنلاین و به میزبانی شهر گوانجو با هدف شناسایی نوآوری در بهبود پایداری اجتماعی، مالی و زیست محیطی در شهر ها و ارتقاء رفاه و کیفیت زندگی شهروندان برگزار گردید.

جایزه جهانی گوانجو از سال 2012 به صورت دو سالانه برگزار می گردد. در پنجمین دوره این مسابقه 273 درخواست پروژه از 175 شهر در 60 کشور جهان دریافت شده بود که از برگزیدگان این مسابقه قدردانی شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 تیر 1401 بروزرسانی: 26 تیر 1401 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2155

به "زاکانی: کوشش مدیریت شهری این است که مردم را به صحنه بیاورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زاکانی: کوشش مدیریت شهری این است که مردم را به صحنه بیاورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید