رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران چه کتاب هایی را برای مطالعه معرفی می کند؟

به گزارش مجله خبری تیرول، به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه پویش کتابخوانی ملی گفت: پویش کتابخوانی فعالیت خوب و مثبتی است که واحد روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مبدع و پایه گذار آن است. امید است این امر بتواند برای جامعه اثرگذار باشد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران چه کتاب هایی را برای مطالعه معرفی می کند؟

وی افزود: مطالعه کتاب قابل توصیه نیست و هر فرد می تواند بر اساس داشته ها و باورهایی که دارد، به معرفی کتاب بپردازد و هریک از افراد خودشان تشخیص می دهند که چه نوع کتابی برای مطالعه مناسب است.

بروجردی با تاکید بر اهمیت مطالعه رمان افزود: به اعتقاد من رمان می تواند ما را از عالم درون منفک و راهی عالم خیال کند. این مهم به تلطیف روح ما کمک می کند. البته در صورتی که متون رمان جنبه معنوی، روحانی و عرفانی داشته باشد؛ می تواند کمک کننده بسیار خوبی برای فرد باشد تا دانش لازم را کسب و باورهای خود را تثبیت یا اصلاح کند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مطرح کرد: کتاب هایی را که برای مطالعه معرفی می کنم از چند حیث قابل تقسیم است که رمان یکی از این دسته بندی ها است. در این زمینه رمان کیمیا خاتون اثر سعیده قدس را برای مطالعه معرفی می کنم؛ این کتاب زندگی مولانا را در قالب داستان و رمان به رشته تحریر درآورده است. این اثر شاید به واقعیت نزدیک نباشد، اما جنبه ایثار و گذشت در آن مورد توجه قرار داده است. برداشت من این است که این کتاب نمی خواهد واقعیت را بازگو کند، اما تلاش دارد بگوید که همه این وقایع در قالب قدسی، عالم معنا و روحانی به شکل دیگر متجلی می شود و به عبارتی در این عوالم می توانیم مصادیق دنیایی را داشته باشیم. لذا به نظر می رسد جنبه قدسی کتاب بیش از هر مساله دیگری برای نویسنده مطرح است و خواننده می تواند این مهم را برداشت کند.

وی افزود: کتاب دیگری که در این حوزه می خواهم به معرفی آن بپردازم کتاب کلیدر اثر محمود دولت آبادی است. این کتاب شما را به زندگی واقعی و جوانمردانه ای که در جریان مقاومت مقابل افرادی که به دیگران تعرض می کنند، رهنمون می سازد. اینکه یک فرد چگونه می تواند خود و خانواده خود را از تعرض مصون بدارد و حیات واقعی و زندگی واقعی را برای خانواده فراهم آورد، در این اثر مورد توجه قرار گرفته است. البته جنبه با ارزش دیگر این کتاب در این است که ساختار ادبی در جهت تقویت ادبیات فارسی را به همراه دارد و از این جهت مطالعه آن را توصیه می کنم. اگر شخصی بخواهد در این زمینه گام بردارد و نگاهی به مباحث ادبی و سبک ادبی ایرانی داشته باشد، می تواند از این کتاب بهره ببرد.

بروجردی بیان نمود: اگر درصدد شناخت عرصه سیاسی به واسطه مطالعه کتاب هستید، در این زمینه کتاب های فراوانی منتشر شده است، اما در مذاکره و گفت وگو مطالعه کتاب بدون هراس را توصیه می کنم. مذاکره و گفت وگو اساس توسعه جوامع بشری هستند، به این معنی که اگر بخواهید منطقتان را به دیگری تفهیم و تبیین کنید، خوب است که گفت وگو را مبنای کار خود قرار دهید. در این زمینه، این کتاب نوشته وندی شرمن به عنوان عضو تیم مذاکره کننده آمریکا در ماجرای برجام است و خاطرات خوبی را در این باره به رشته تحریر درآورده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم فارغ از بحث روش های گفت وگو و مذاکره به این کتاب نگاه کنیم، می توانیم به این اثر از منظر تاریخ شفاهی هم توجه داشته باشیم. امروز در کنار توصیه به نگارش تاریخ شفاهی به آن تاکید نیز می شود، چرا که این حوادث و رخدادها تکرار نشدنی هستند، و بهتر است وقایع تاریخی در مقطع زمانی خودش ثبت شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: توصیه من به نسل جوان این است که از خواندن و مطالعه کتاب هایی که بازگو کننده خاطرات است، بهره ببرند. در این باره دو کتاب در حوزه تاریخ شفاهی را معرفی می کنم. کتاب خاطرات عزت شاهی یکی از این آثار است، این کتاب شکنجه هایی که بر فرد روا شده است را در دوره زمانی پیش از انقلاب برای ما تشریح می کند.

وی در معر فی دومین کتاب حوزه تاریخ شفاهی گفت: کتاب دا نوشته سیده زهرا حسینی، عنوان دیگری است که در این دسته آن را پسندیده ام. این کتاب شرایط سخت جنگ تحمیلی و اینکه یک فرد چگونه می تواند همه این شرایط را تحمل کند و در عین حال به خودش برای بازگشت به متن زندگی امیدواری دهد، را مورد توجه قرار داده است. مطالعه این کتاب برای نسل جوان می تواند مفید و آموزنده باشد.

بروجردی مطرح کرد: کتاب دیگری را که برای مطالعه آن را معرفی می کنم، اثری است با عنوان چرا ملت ها شکست می خورند؟، این اثر با طرح مباحث اقتصادی به بحث ارتباط توسعه و ثروت توجه می کند و می گوید میان ثروت و توسعه سیاسی باید چرخه ای را تعریف کرد. به عبارت دیگر اگر فردی می خواهد وارد عرصه اقتصادی شود، نمی تواند مباحث سیاسی زمانه خودش را نادیده بگیرد و این دو امر به هم وابسته هستند. به عبارتی می توان گفت سیاست بر اقتصاد تاثیرگذار است، البته مباحث سیاسی را شاید بتوان بدون اقتصاد در مقاطعی حل کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1444

به "رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران چه کتاب هایی را برای مطالعه معرفی می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران چه کتاب هایی را برای مطالعه معرفی می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید