خبرنگاران آموزش در فضای مجازی سهم دانشگاهیان در مقابله با کرونا

به گزارش مجله خبری تیرول، مشهد- خبرنگاران- شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی مدارس و دانشگاهها شده و ادامه آموزش حضوری را با خطر همراه کرده است که به منظور مقابله با خسارت ناشی از این ویروس، تداوم آموزش و جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان، شیوه آموزش از طریق فضای مجازی به کار گرفته شده که استادان دانشگاه در این زمینه نقش موثر دارند.

خبرنگاران آموزش در فضای مجازی سهم دانشگاهیان در مقابله با کرونا

مقابله با بحران ویروس کرونا در کشور، نیاز به عزم همگانی دارد که بدون یک اراده جمعی معطوف به مواجهه مؤثر با این بیماری، امکان رهایی از زنجیره انتقال آن وجود ندارد. برهمین اساس و به ابتکار خبرنگاران و روزنامه ایران پویشی برای فراخوان عمومی به مسؤولیت پذیری جمعی در برابر کرونا به راه افتاده است.

دانشگاه فردوسی مشهد نیز از ابتدای اعلام رسمی شیوع و فراگیری ویروس کرونا و با توجه به راه چاره عدم حضور در اماکن عمومی به عنوان بهترین راه جلوگیری از سرایت این بیماری به دیگران، وظایف آموزشی خود را به صورت مجازی پیگیری نموده تا خللی در فرایند آموزش ایجاد نشود.

آموزش از راه دور، با استفاده از اینترنت به سال های ابتدایی دهه 70 باز می شود و از آن زمان تا به امروز برخی از مراکز آموزشی با توجه به این فرصت، سعی در ارتباط با دانشجویان در خارج از ساعات کلاسی داشته اند. از آن تاریخ تا به امروز هیچگاه فرصت استفاده از تمام ظرفیت این نوع آموزش در کشور به صورت جامع وجود نداشته که با بحران موجود، این فرصت فراهم شد تا مسوولان و دست اندرکاران نقاط ضعف و قوت این نوع آموزش را پیدا نموده و با برطرف مسائل موجود، امکانات دیگر این نوع ارتباط آموزشی را گسترش دهند.

امکانی برای تدام ارتباط استاد و دانشجو

عضو هیات علمی گروه علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: فرایند آموزش طی دو سه هفته سرانجامی هر سال، به طور معمول با جدیت پیگیری نمی شد و به همین دلیل تعطیلی کلاس های آموزشی به دلیل شرایط موجود خلل غیرقابل بازگشت در فرآیند یاددهی و یادگیری ایجاد نخواهد کرد اما از سوی دیگر به خوبی درک می کنیم که رخوت در برخورد با این مسأله، بذر نومیدی را در دل شاگردان ایجاد خواهد کرد.

مجید میرزا وزیری افزود: اگر معتقد هستیم که جریان رودخانه زندگی با شیوع ویروس کرونا متوقف نشده است باید این حقیقت را با ادامه وظیفه آموزشی خود در ارتباط با دانشجویان به اثبات برسانیم.

وی ادامه داد: به دلیل بی تجربگی در آموزش غیر حضوری و فقدان زیرساخت های مجازی لازم، هنوز با این تغییر در نحوه آموزش کنار نیامده ایم اما پافشاری بر انجام آموزش غیرحضوری، حتی به شکلی دست و پا شکسته این پیام عمیق را به شاگردانمان مخابره خواهد کرد که ما به آینده امیدوار هستیم زیرا این شرایط ناخواسته گذر خواهد کرد و اجازه نخواهیم داد که اهریمن پنهان کرونا، رودخانه زندگی را مرداب سازد.

رییس گروه آموزش های آزاد کالج دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اصرار بر ارتباط مجازی با شاگردان و دانشجویان برای آموزشِ نکاتی که در کتاب ها نیز یافت می شود نیست بلکه به دلیل آموزش، آگاهی بخشی و روشن سازی این حقیقت است که رودخانه زندگی جریان دارد و اتحاد و استقامت همگی ما در برابر اهریمن پنهان، راز حفظ حیات در این کره خاکی است.

وی افزود: با این حال همه می دانیم تا رفتارها تغییر نکند بحران این ویروس با ما همراه خواهد بود و برداشت عمومی جامعه از آنچه اتفاق خواهد افتاد بیشتر نشأت گرفته از رفتار یکایک افراد جامعه و مستقل از سخن سرایی هایی است که رخ می دهد به گونه ای که حتی بچه ها نیز این حقیقت را به خوبی درک نموده اند.

میرزا وزیری ادامه داد: از این رو اراده استادان در ایجاد راستای هموار برای ادامه عملی مؤلفه های زندگی روزانه می تواند بسیار امیدبخش و روشنگر باشد به دلیل آن که اساتید در این میان رسالتی ویژه دارند زیرا نسل آینده به شدت متأثر از آموخته های عملی معلمان است و بر همین اساس با ماندن در خانه وظیفه آموزشی را که بر گردن ما قرار گرفته است ادامه خواهیم داد.

ایجاد 650 کلاس توسط استادان دانشگاه فردوسی مشهد

رییس مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: برخی استادان دانشگاه در گذشته از امکانات فضای مجازی و وبگاه های شخصی خود برای تدریس دروس و به اشتراک گذاری فایل های آموزشی استفاده می کردند و اکنون نیز آنها، هیچ مسئله ای در این موضوع ندارند ولی برخی از استادان که به صورت سنتی به امر آموزش می پرداختند هنوز نتوانسته اند با این رویکرد نوین در امر آموزش کنار بیایند.

سعید ابریشمی افزود: استادان این دانشگاه به اتفاق دیگر همکاران خود، با فراهم آوردن امکان حضور مجازی دانشجویان در پیگری فرایند درسی و تحصیلی، توانسته اند در مقابله با ویروس کرونا و شکست زنجیره انتقال آن قدم بردارند.

وی ادامه داد: از اوایل اسفند ماه 98 تا به امروز 443 کلاس آنلاین و 215 کلاس نیز به صورت آفلاین ایجاد شده تا دانشجویان از فرایند تحصیل خود عقب نمانند و مطابق با تقویم دانشگاهی، تحصیل خود را ادامه دهند.

وی گفت: تعدادی از اساتید نیز امیدوار بودند بعد از سرانجام تعطیلات نوروز بتوانند کلاس های آموزشی خود را به صورت حضوری پیگیری نمایند تا عدم برپایی کلاس به صورت حضوری جبران شود ولی با توجه به اینکه، این نوع آموزش ادامه خواهد داشت، آنها هم در این راستا قدم گذاشته اند و پیش بینی می شود پس از تعطیلات نوروز به تعداد کلاس های آموزشی مجازی اضافه نموده شود.

استادیار رشته کامپیوتر افزود: ماندن در خانه بزرگترین وظیفه ای است که بر گردن شهفرایندان در شکست ویروس کروناست و دانشجویان نیز با پیگیری کلاس های خود از منزل در این امر سهیم هستند و بر همین اساس، تا به امروز نزدیک به 9 هزار دانشجو از کلاس های آنلاین و 6 هزارو 400 نفر نیز از کلاس های آفلاین بهره برده اند و به همین دلیل با توجه به افزایش ظرفیت حضور دانشجویان، تعداد سرورهای موجود از یک به چهار عدد افزایش یافت.

وی به تفاوت آموزش آنلاین و آفلاین اشاره کرد و گفت: در شیوه آنلاین، اساتید و دانشجویان در زمان مشخص با مراجعه به سامانه آموزشی در جریان کلاس همانند کلاس حضوری قرار می گیرند و امکان پرسش و پاسخ بین استاد و دانشجویان برقرار است و اگر مورد ابهامی برای دانشجو شکل گرفته باشد در همان موقع برطرف می شود.

وی گفت: در صورت عدم پایداری اینترنت امکان پیگیری کلاس توسط دانشجو و استاد از بین می رود و چون شرایط دانلود فیلم کلاس وجود ندارد، دانشجویان فقط باید از طریق پورتال آموزشی خود کلاس درس را مشاهده نمایند.

ابریشمی افزود: در شیوه آفلاین، استاد تصویر، صدا و تمام فایل های مورد نیاز آمورشی خود را آماده نموده و بر روی سرور دانشگاه قرار می دهد تا دانشجویان بتوانند پس از دانلود آنها در تمام سیستم های قابل پخش نسبت به مشاهده به دفعات، در کامپیوتر، گوشی تلفن هوشمند یا تلویزیون بهره ببرند. استادان و دانشجویان سپس درشبکه های مجازی می توانند به گفت و گو و تبادل نظر در مورد فایل های آموزشی و سوالات پیش آمده، بپردازند.

آموزش معکوس

رییس مرکز آموزش های الکترونیکی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: تعدادی از استادان در چند سال گذشته از روش آموزش معکوس و با استفاده از امکانات فضای مجازی سعی در نوآوری در کلاس های خود داشتند که با توجه به تجربه فعلی دیگر استادان نیز در آینده می توانند از این روش بهره ببرند.

وی گفت: استادان می توانند، برخی از دروسی را که هر نیمسال ارائه می نمایند برای یک بار ضبط نموده و فایل آن را، قبل از شروع کلاس جلسه آینده در اختیار دانشجویان قرار دهند و در ابتدای هر جلسه آزمونی از دانشجویان بگیرند تا از یادگیری مطالب ارائه شده به دانشجو اطمینان حاصل نمایند، سپس به حل تمرین های جدید و برطرف ابهامات دانشجویان در کلاس بپردازند.

وی افزود: این روش در بیشتر دانشگاه های دنیا در حال اجراست تا دانشجویان و اساتید در کنار کلاس فیزیکی از آموزش مجازی نیز در دیگر زمان های غیر درسی بهره مند شوند.

این استاد رشته کامپیوتر با اشاره به آینده آموزش مجازی پیش بینی کرد در آینده این امکان برای استادان به وجود می آید تا از طریق امکانات واقعیت مجازی به آموزش سایر دروس کارگاهی نیز بپردازند و در این صورت انقلاب بزرگی در عرصه آموزشی دنیا رخ خواهد داد.

وی گفت: همچنین دانشگاه فردوسی مشهد در راستای انجام فعالیت اجتماعی خود این امکان را فراهم آورده است تا سایر علاقه مندان به آموزش های این دانشگاه بتوانند از طریق آدرس پورتال ocw.um.ac.ir به فیلم های آموزشی استادان این دانشگاه دسترسی داشته باشند.

خلاقیت در آموزش

مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: با توجه به مصوبه شورای دانشگاه فردوسی مشهد در مقابله با ویروس کرونا و تاکید در ماندن در منزل تا شکست ویروس کرونا، تمامی کلاس های درس دانشگاه فردوسی مشهد تا سرانجام سال 1398 به صورت مجازی برگزار می شود و امکان دارد این فرایند در سال 1399 نیز ادامه داشته باشد.

دکتر عادل سپهر افزود: در این چهارچوب فعالیت های آموزشی دانشگاه تعطیل نمی شود بلکه به صورت مجازی و از راه دور ادامه پیدا می کند و در صورتی که به هر دلیل استادی نتواند کلاس مجازی خود را برگزار کند در روزهای کاری و ایام تعطیل تا سرانجام نیمسال تحصیلی موظف به برگزاری کلاس های جبرانی خود خواهد بود.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس به صورت مجازی فرایندی است که تا به امروز در این دانشگاه انجام می شده است و اتفاق تازه ای محسوب نمی شود زیرا در ایّامی که استادان در حال گذراندن فرصت مطالعاتی خود در سایر کشورها هستند کلاسهای آنها به صورت مجازی برگزار می شد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: برخی از دروس که نیاز به کار عملی و آزمایشگاهی دارد از طریق آموزش مجازی به سختی آموزش داده می شود و به همین دلیل مطالب تئوری مورد نیاز دانشجو در حال حاضر تدریس می شود تا در زمان مناسب و در کلاس حضوری ادامه انتقال دانش صورت بگیرد.

وی افزود: با توجه به سبک زندگی جدید انسانها و استفاده از اینترنت، این نوع آموزش ها می تواند به جای آموزش سنتی مورد استفاده قرار گیرد تا در شرایطی که امکان حضور اساتید وجود ندارد از تکنولوژی های جدید در امر آمورش به خوبی بهره گرفته شود.

سپهر ادامه داد: این فضا امکانی را در اختیار اساتید قرار داده است تا خلاقیت های جدید خود را به منصه ظهور برسانند و دانشجو را به این نوع آموزش ترغیب نمایند تا در کنار آموزش فیزیکی و سنتی از روش های جدید آموزش مجازی نیز بهره ببرند زیرا ماندن در خانه کمک بسیار بزرگی به کاهش مبتلایان به ویروس کرونا خواهد کرد.

وی گفت: بر همین اساس نیاز است استادان در ایام فراغت خود به نحوه ارائه خلاقانه آموزش فکر نمایند و متناسب با نوع تدریس، فایل های آموزشی را از قبل فراهم نمایند.

طبق اعلام دبیر کمیته مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی به 711 نفر افزایش یافته است.

از 30 بهمن تا 28 اسفند ماه سه هزار و 829 بیمار مبتلا به عفونت حاد تنفسی و مشکوک به بیماری کرونا در بیمارستان های خراسان رضوی بستری شده اند و 66 نفر از مبتلایان به کرونا نیز جان باخته اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 928

به "خبرنگاران آموزش در فضای مجازی سهم دانشگاهیان در مقابله با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آموزش در فضای مجازی سهم دانشگاهیان در مقابله با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید