جیغ های شبانه در غار آبی سهولان

به گزارش مجله خبری تیرول، غار آبی سهولان

یکی از جلوه های زیبای طبیعت غارهای آبی هستند؛ غارهایی با دالان هایی مملوء از آب و قندیل هایی فعال که می توانید در حوضچه هایش قایق سواری و رسوبات دیواره هایش از نزدیک دیدن کنید. ایران چنیدن غار آبی دارد که تا به امروز درباره تعدادی از آن ها حرف زدیم. امروز قصد داریم به استان آذربایجان غربی برویم و غار آبی سهولان که به تازگی گردشگران زیادی پیدا نموده را معرفی کنیم. نکته عجیب درباره این غار صدای جیغ های مهیبی است که شب ها از آن شنیده می گردد، جیغ هایی که صدای ساکنان همیشگی این غار یعنی خفاش هاست. در ادامه خبرنگاران راهمراهی کنید تا با غار آبی سهولان بیشتر آشنا شوید.

جیغ های شبانه در غار آبی سهولان

برای بازدید از این غار آبی باید به حنوب آذربایجان غربی و جاده فرعی مهاباد- بوکان بروید، جایی در 35 کیلومتری مهاباد روستایی به نام سهولان هست که باغات سرسبز، چشمه سارها و جویبارهای زیادی را در خود جای داده است. در میان جاذبه های طبیعی این روستا، غار آبی سهولان جاذبه ای منحصربفرد و زیباست، غاری که مجموعه ای از چند حوضچه بزرگ است که با دالان های آبی به هم راه دارند. غار سهولان یکی از عجیب ترین غارهای آبی دنیاست که با دنیای شگفت انگیزش کم کم در حال تبدیل شدن به جاذبه ای پربازدید است به طوری که فقط در طول 6 ماه سال 1396 حدود 170 هزار توریست خارجی و ایرانی از آن بازدید نموده اند. با دیدن این غار ممکن است تا حدودی یاد غار علیصدر همدان بیفتید هر چند که محوطه کشف شده غار سهولان طول زیادی ندارد و در آن خبری از آن همه قندیل های دیدنیی غار علیصدر نیست اما با گشت زدن در همین غار هم می توانید قندیل های دیدنی زیادی پیدا کنید. در این غار فرصت این را دارید تا زیبایی های غارهای آبی را از نزدیک ببینید و کشف کنید.

غار در مجموع 600 متر طول دارد که 300 متر آن در خشکی و 300 متر دیگر در آب است. برای وارد شدن به این غار دو در ورودی وجود دارد که هر دو به هم ارتباط دارند و می توانید در حالی که از یکی به داخل غار رفته اید از دیگری بیرون بروید. از هر کدام از ورودی ها که دوست داشتید می توانید برای وارد شدن به غار بهره ببرید؛ با پایین رفتن از بیش از 100 پله پرپیچ و خم به عمق 30 متری زمین می روید و غاری را می بینید که در دوره دوم زمین شناسی در میلیون ها سال قبل شکل گرفته است. همین که داخل این غار را می بینید تصاویری اسرار آمیز از دنیای اعماق زمین در مقابل چشمانتان به نمایش در می آید. چیزی که در لحظه ورود به غار توجهتان را جلب می نماید خنکای دلپذیر غار است که آن را به مکان مجذوب نمایندهی برای گشت و گذار تابستانی تبدیل نموده است. پس از ورود به غار باید مسافت کمی را پیاده روی کنید تا به قایق ها برسید. تمام راستا قایق سواری روشن است و نورپردازی ها چشم اندازهای دیدنیی را برای غار رقم زده است. با قایق سواری در طول رودخانه است که می توانید رسوبات غار را از نزدیک دیدن کنید، رسوباتی که به شکل های عجیبی مثل خفاش، عروس دریایی، لاک پشت، هشت پا و … در آمده اند. در میان این رسوبات قندیل هایی را هم می بینید که حسابی ذوق زده تان می نمایند. اما یکی از مجذوب نماینده ترین بخش های این قایق سواری وقتی است که لانه کبوتران را در کنار خود می بینید؛ گاهی این لانه ها آنقدر به شما نزدینمایند که حتی می توانید به لانه و کبوتران دست هم بزنید. در انتهای راستا قایق سواری به صخره ها و دیواره هایی می رسید که ادامه راه را برایتان غیرممکن می نمایند همین لحظه است که باید راه برگشت را در پیش بگیرید. به گفته غارنوردان از اینجای راستا را فقط غواصان می توانند بروند.

در تالار اصلی غار ارتفاع سطح آب تا سقف 50 متر است. تنها ساکنان همیشگی این غار که این مکان را برای زندگی دائمی خود انتخاب نموده اند خفاش ها و یا کبوترانی هستند که بیشتر وقت ها بر روی تخم های خود خوابیده اند و یا در گوشه ای آرام نشسته و استراحت می نمایند. نور به کار رفته در غار خفاش ها را اذیت می نمایند برای همین در غار پراکنده و جاهایی را برای استراحت در نظر گرفته اند که تاریک است. البته اگر نگاهی به سقف غار بیندازید هم خفاش های زیادی را می بینید، در شب صدای جیغی که از این غار بلند می شود درواقع صدای همین خفاش هاست. اما کبوتران در قسمت های مختلف غار لانه نموده اند و معمولا هم ترسی از توریستان ندارند. زمان زیادی از معروف شدن این غار نگذشته است اما به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از مهمترین غارهای آبی ایران است. در این غار می توانید ایوان های بلندی را ببینید که نقش و نگارهای جادویی آن ها را دیدنیی نموده اند. غار پر از تندیس های طبیعی است که کسی جز دست طبیعت آن ها را نساخته است، این تندیس ها به خاطر ریزش آب و فرسایش در طول میلیون ها سال شکل گرفته اند و مطمئنا با دیدن اشکال آن ها که شبیه حیوانات و گیاهان هستند متعجب می شوید.

کشف این غار به 150 سال قبل برمی شود زمانی که یک توریست فرانسوی پیروز شد این غار زیبا را پیدا کند اما سال ها امکان بازدید از این غار وجود نداست تا اینکه بالاخره در سال 1379، غار به روی توریستان باز شد. امروز حدود 13 قایق در غار وجود دارد که امکان قایق رانی و دیدنی قسمت های مختلف غار را برایتان فراهم می نمایند. احتمالا در آینده ای نه چندان دور امکانات رفاهی و گرشگری بیشتری در کنار این غار فراهم می شود تا توریستان بازدید راحت تری از غار داشته باشند .

منبع: الی گشت
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2082

به "جیغ های شبانه در غار آبی سهولان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جیغ های شبانه در غار آبی سهولان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید