تاثیر نورپردازی در دکوراسیون داخلی

به گزارش مجله خبری تیرول، یکی از عناصری که در زیبایی و تاثیرگذاری دکوراسیون داخلی مورد توجه قرار می گیرد، نورپردازی است. یک دکوراسیون زیبا بدون نورپردازی جذابیت ندارد و تمام کوشش هایی که برای انجام آن اجرا شده بی نتیجه می ماند. برای اعمال نور در فضا در ابتدا باید جهت آن تعیین گردد، سپس میزان نور با توجه به ابعاد فضا تنظیم گردد.

تاثیر نورپردازی در دکوراسیون داخلی

جهت دریافت خدمات خرید آلاچیق شیشه ای با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

در ادامه این مطلب از ما به آنالیز تاثیر نور پردازی در دکوراسیون داخلی و مکان های مختلف می پردازیم پس تا خاتمه با ما همراه باشید.

در اینجا روش هایی را شرح می دهیم که به وسیله آن، نور می تواند فضای شما را تغییر بدهد.

  • توهم فضا

هر دو نور مصنوعی و طبیعی بر توهم فضا در یک خانه تأثیر می گذارند. اتاق های تاریک کوچک تر احساس می شوند، در حالی که اتاق های کم نور عظیمتر به نظر می رسند. اتاقی که دارای روشنایی کافی نباشد، در آن کمبود احساس می گردد و نزدیکی مبلمان به یکدیگر، این ضعف را بدتر می نماید. اگر اتاقی بسیار تاریک است، باید روش هایی را برای افزایش میزان نور طبیعی در آن اجرا کنید.

نور طبیعی را می توان به وسیله کنار زدن پرده ها وارد اتاق کرد. اگر نورپردازی طبیعی در دسترس نباشد، لامپ های گوشه دیوار و چراغ های آویزان مرکزی می توانند به ایجاد توهم فضای عظیم تر یاری نمایند. همچنین استفاده از نورپردازی توکار و مخفی، می تواند چشمان شما را به سمت روشن ترین نقطه اتاق بکشاند.

  • انتخاب نور مناسب مطابق با کاربرد

قبل از انتخاب این که از کدام نور بهره ببرید، هدف آن را درک کنید. به عنوان مثال، یک اتاق مطالعه به نورپردازی نقطه ای احتیاج دارد، در حالی که آشپزخانه، ناهار خوری و اتاق نشیمن به مدارهای مختلف نور احتیاج دارد تا عمق و بافت هر فضا را بوجود بیاورد.

  • بازتاب و سایه

    جایی که منبع نور واقع شده است، تعیین می نماید که سایه ها و برجستگی ها در کجا قرار می گیرند. بدون ایجاد سایه، نمی توانید به بافت، تنوع یا جو مناسب برسید. بسته به عملکرد فضا، نورپردازی مناسبی را اجرا کنید تا در صورت لزوم بتوانید بازتاب ها و برجستگی هایی را بوجود بیاورید یا در صورت لزوم آنها را تقویت کنید.

  • ایجاد نقطه کانونی

    در هر اتاق، روشن ترین نقطه همواره جلب توجه خواهد نمود. یک قسمت فرو رفته مانند آینه داخل دیوار می تواند به نقطه کانونی تبدیل گردد. اگر شکافی در اتاق وجود ندارد، می توانید برای ایجاد یک کانون مرکزی از یک شومینه یا مبلمان یا حتی یک قاب عکس زیبا و تاثیرگذار بهره ببرید.

تاثیر نورپردازی در فضاهای مختلف

  • نمای ساختمان

در نورپردازی نما باید به رنگ نور و شدت تابش آن توجه کرد. نوری که برای تزیین کردن نما در بیرون از ساختمان به چشم می خورد نباید وارد ساختمان گردد، زیرا در این صورت آرامش ساکنین را خدشه دار خواهد نمود. نکته ای که در نورپردازی نما باید به آن توجه کرد این است که باید تعادل بین رنگ نور با رنگ مصالح به کار رفته در بنا برقرار گردد، زیرا در این صورت هارمونی در فضا به چشم می خورد و نور با مکانی که بر آن تمرکز کرده سازگار خواهد بود.

  • راه رو و راه پله

لامپ هالوژن، لامپ آویز و لامپ دیواری می تواند انتخاب مناسبی در این بخش ساختمان باشد و فضایی امن برای تردد را بوجود بیاورد. هنگامی که ارتفاع سقف کم است، یک لامپ روشن می تواند الگوی زیبایی به فضا بدهد. اگر فضا محدود باشد، لامپ های دیواری می تواند گزینه مناسبی باشد.

  • حمام

نورپردازی دکوراتیو باعث ایجاد درخشش خاصی در حمام می گردد و فضای آن را زیباتر جلوه می دهد. وسایل روشنایی مانند لامپ ها می توانند در قسمت های مختلفی از حمام مانند قسمتی که دوش نصب شده است یا قسمتی که لوازم بهداشتی خود را قرار می دهید نصب شوند.

تنظیم نور حمام می تواند در ایجاد فضایی آرام بخش به شما یاری کند. در صورت استفاده از آینه در حمام احتیاج به نور بیش تری خواهید داشت. این در حالی است که برای ایجاد فضایی آرام بخش احتیاج به استفاده از نور ملایم تری دارید. توصیه می گردد در حمام از نورپردازی های نامتعارف و بیش از حد استفاده نگردد.

  • اتاق غذاخوری

در نورپردازی اتاق غذاخوری تمرکز اصلی باید بر روی میز نهارخوری باشد. استفاده از نورپردازی عمومی برای بهبود نور و استفاده از نورپردازی نقطه ای به منظور افزایش زیبایی میز غذاخوری می تواند تاثیر زیادی در زیبای این محل بگذارد. چراغ های دیواری، لامپ های رومیزی و لامپ های تزیینی برای ایجاد فضایی آرام و دنج در این اتاق می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

  • اتاق نشیمن

نورپردازی مناسب اتاق نشیمن می تواند تاثیر بسزایی در آرامش روحی و روانی یک فرد داشته باشد و این امکان را فراهم می نماید تا دیزاین خانه خود را به بهترین شکل به نمایش بگذارید. در نورپردازی نشیمن تعداد منابع روشنایی، میزان شدت نور و تاثیری که بر محیط می گذارند از عوامل مهم محسوب می شوند.

ترکیب درست لامپ های سقفی و دیواری با توجه به ترکیب میزها، ارتفاع سقف و نورپردازی متمرکز می تواند اثری مطلوب داشته باشد. برای اتاق های عظیم با سقف های بلند، یک چراغ آویز مناسب علاوه بر فراهم کردن نور مناسب برای فضا، زیبایی بصری نیز در آن محل بوجود می آورد.

  • اتاق خواب

نورپردازی تاثیر فوق العاده ای در زیبایی اتاق خواب ایفا می نماید. دکوراسیون اتاق خواب زمانی نمای خود را نشان می دهد که از عناصر نورپردازی در آن استفاده شده باشد. انعکاس نور در اشیاء و یا روی دیوار یا سقف، زیبایی بی نظیری به اتاق می بخشد و آن را جذاب تر می نماید. برای ایجاد فضایی آرامش بخش و دور از هیاهو، چراغ های دیواری و آباژورهای رومیزی بهترین گزینه برای اتاق خواب می باشند.

  • اتاق کار منزل

با استفاده از چراغ های دیواری و لامپ های قابل حمل در صورت وجود فضای کافی می توان نورکلی را برای اتاق کار فراهم نمود. لامپی باید انتخاب گردد که با ارتفاع اتاق همخوانی داشته باشد و فضای اتاق کار را به میزان مطلوب و مناسب روشن کند.

  • آشپزخانه

وجود یک لامپ سقفی در آشپزخانه الزامی می باشد و بکار بردن لامپ های نقطه ای می تواند نور کافی را در بخش های مختلف آشپزخانه از جمله هود، کابینت، سینک و جزیره پراکنده کند و فضایی دنج و دوست داشتنی را بوجود آورد.

  • رستوران ها

در رستوران ها برای تاثیر بیشتر بر روی مشتریان می توان از چند لایه مختلف نورپردازی استفاده کرد. بطور مثال نورپردازی عمومی برای دید بهتر مشتریان و خواندن منو و خوردن غذا، همچنین برای پیشخدمت ها و آشپزها تا وظایف خود را در سالن غذاخوری و آشپزخانه به بهترین نحو انجام دهند. همچنین بکار بردن نورپردازی تزیینی، علاوه برجنبه زیبایی که دارد، باعث بهتر و عظیم تر دیده شدن رستوران می گردد و می توان از آن برای نورپردازی بر روی تابلو ها و آثار هنری استفاده کرد.

  • مهدکودک ها

در مهدکودک ها باید از ایجاد نور شدید که باعث آزار به چشمان بچه ها می گردد اجتناب کرد. استفاده از نورهای آرام و ملایم باعث ایجاد فضایی امن و گرم برای بچه ها می گردد.از لامپ های هالوژن نیز نباید در این محیط ها استفاده کرد زیرا این چراغ های درخشان باعث ناراحتی و اضطراب کودک می گردد. به جای آن باید از وسایلی که نور پخش شده را ارائه می دهند استفاده کرد. استفاده از نورهای رنگی ولی ملایم می تواند به شادی و پرهیجان شدن بچه ها یاری کند.

  • کافی شاپ

در انتخاب نورپردازی برای کافه ها، علاوه بر فاکتورهای زیبایی شناختی و تم کلی و شخصیت کافه، باید به تجربه مشتریان و رهگذران از کافه و سلیقه عمومی مردم نیز توجه کرد. چراغ های ریلی از جمله وسایل روشنایی هستند که امروزه در کافه ها زیاد استفاده می شوند.

استفاده از نور کم و رنگ های گرم و ایجاد نقطه کانونی در این محیط ها می تواند تاثیر زیادی بر روی مشتریان بگذارد و فضایی رمانتیک و شاعرانه خلق کند.

  • هتل ها

در هتل ها، نور تاثیر بسیاری بر روحیه مشتریان می گذارد و باید به گونه ای باشد که در کنار کاربردی بودن، جذابیت هم داشته باشد و باعث آسایش مشتریان گردد. بنابراین نورپردازی هتل ها مسئله مهمی است که باید برای آن اهمیت زیادی قائل شد. برای تاثیر گذاری بیشتر این المان در هتل ها باید به نوع معماری توجه گردد تا از ایجاد خیرگی و نور نامناسب و زننده جلوگیری به عمل آید.

  • سالن های تئاتر

در سالن های تئاتر، نورپردازی به عنوان یکی از عوامل مهم به شمار می آید. اغلب در چنین فضاهایی نورپردازی متناسب با حال و هوای اجرای برنامه تغییر پیدا می نماید. تأثیر نورپردازی در تئاتر به قدری زیاد است که ضروری است هنگام اجرای نمایش تئاتر یا هر برنامه دیگری، فضای سالن با نور، گاهی شاد، گاهی غمگین، گاهی آرامش بخش و گاهی دلهره آور گردد.

اینفوگرافی زیر شما را با نورپردازی مکان های مختلف آشنا می نماید و راهکارهای مهمی در این خصوص به شما ارائه می دهد.

نکات پایانی

نورپردازی در منزل به همان اندازه ساختار خانه اهمیت دارد. اگر نورپردازی شما ضعیف باشد، ساختمان شما هر چقدر هم زیبا باشد، باز یک جای کار می لنگد. انواع نورپردازی با قیمت های مناسب و تنوع فراوان وجود دارد، بنابراین چیزی را در نظر بگیرید که هم به بودجه شما بخورد و هم جذابیت خانه شما را تقویت کند.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 6 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1150

به "تاثیر نورپردازی در دکوراسیون داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر نورپردازی در دکوراسیون داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید