این گیاه بیشتر از یک همبرگر آهن دارد!

به گزارش مجله خبری تیرول، اسفناج خاصیت غذایی بالایی دارد و سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان، حاوی انواع ویتامین های A، C، E، B و املاح مختلف است.

این گیاه بیشتر از یک همبرگر آهن دارد!

به گزارش خبرنگاران، اسفناج گیاهی علفی و بوته ای است که برگ های مثلثی شکل با دمبرگی شیاردار، اطراف ساقه قرار گرفته اند.

این گیاه دارای خاصیت غذایی بالایی بوده و غنی از ترکیبات آنتی اکسیدان، حاوی انواع ویتامین های A، C، E، B و املاح منگنز، منیزیوم، مس، آهن، کلسیم، پتاسیم، روی، فسفر، سلنیم، اسیدهای چرب و امگا 3 است؛ بعلاوه ترکیباتی به نام روبیس کولین در اسفناج گزارش شده است که منبع فولیک اسید یا ویتامین B9 است.

اسفناج منبعی سرشار از آهن است و در 180 گرم اسفناج پخته 43.6 میلی گرم آهن وجود دارد، درحالیکه یک همبرگر آماده حداکثر حاوی 42.4 میلی گرم آهن است. ارزش غذایی آهن به جذب آن است؛ در صورتی که منابع آهن همراه ویتامین C و یا فیبر و الیاف گیاهی مصرف شوند، جذب آن افزایش پیدا می نماید.

نگهداری طولانی مدت اسفناج به صورت تازه یا پخته شده باعث تبدیل نیترات های موجود در آن به نیتریت می گردد که برای بدن مضر است. در عین حال اسفناج حاوی اندازه زیادی اگزالات است که با آهن، فراوری اگزالات آهن می نماید و باعث جلوگیری از جذب آهن در بدن می گردد.

اگزالات زیاد بعلاوه می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه گردد. اگزالات با کلسیم موجود در اسفناج، فراوری اگزالات کلسیم نموده و باعث کاهش جذب کلسیم می گردد و علی رغم بالا بودن درصد کلسیم این گیاه، بدن می تواند حدود 5 درصد آن را جذب کند.

منبع: پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 دی 1401 بروزرسانی: 11 دی 1401 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2245

به "این گیاه بیشتر از یک همبرگر آهن دارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این گیاه بیشتر از یک همبرگر آهن دارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید