اندونزی پل ارتباط ایران با کشورهای آ.سه.آن

به گزارش مجله خبری تیرول، به گزارش خبرنگاران به نقل از اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی با تأکید بر استقلال سیاسی اندونزی گفت: اندونزی در مجامع بین المللی همواره از یک استقلال رأی برخوردار بوده و موضع گیری های این کشور برای ایران اهمیت داشته است.

اندونزی پل ارتباط ایران با کشورهای آ.سه.آن

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

شافعی همچنین بر نقش مهم اندونزی در اقتصاد منطقه تأکید کرد و گفت: این کشور از لحاظ مالی رشد خوبی داشته است.

شافعی با اشاره به میزان مبادلات تجاری دو کشور گفت: در طول سال های زیادی مناسبات مالی ما با اندونزی سیر مثبتی داشت به ویژه تا سال 2011 که مبادلات مالی ما به دو میلیارد دلار رسید. اما پس از آن به دلیل تحریم ها حجم مبادلات به رقم 500 میلیون دلار کاهش یافت.

رئیس مجلس بخش خصوصی کشور با اشاره به برجام و تأثیر آن بر روابط مالی ایران و کشورهای دیگر، گفت: پس از تحولاتی که با امضای برجام به وجود آمد و فضای جدیدی که بر روابط مالی ایران حاکم شد، روابط مالی ایران و اندونزی هم تغییر کرد.

شافعی اضافه کرد: رفت وآمدهای تجار دو کشور در دو سال گذشته افزایش یافته و روسای جمهور دو کشور هم ملاقات نموده اند که همه این عوامل فضای جدیدی ایجاد نموده و می توان در این جهت جدید برای افزایش مبادلات مالی و سرمایه گذاری دو کشور حرکت کرد.

رئیس اتاق ایران همچنین با اشاره به سیاست های مثبت ایران در خصوص کشورهای شرقی و اسلامی گفت: کشورهای شرقی و از طرفی دیگر کشورهای مسلمان اولویت بالایی برای ایران دارند و در این میان اندونزی به عنوان کشوری شرقی و اسلامی از ظرفیت بالایی برای توسعه روابط مالی برخوردار است.

شافعی با اشاره به همکاری های دو کشور در زمینه انرژی گفت: در سفری که هیات بخش خصوصی ایران در سال 92 به اندونزی داشت، قرارداد ایجاد یک پالایشگاه در جاوه شرقی اندونزی امضا شد که راه اندازی پالایشگاه روند خوبی را طی می نماید.

رئیس اتاق ایران همچنین با تأکید بر موقعیت ایران برای ارسال کالا به کشورهای CIS و همچنین افغانستان گفت: در موقعیتی هستیم که می توانیم در اقتصاد اندونزی تأثیرگذار باشیم و کالای اندونزی را به کشورهای دیگر برسانیم.

شافعی اضافه کرد: کشور اندونزی هم می تواند در اتصال ما به کشورهای آ.سه.آن مؤثر باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: به نظر می رسد میان فعالان مالی دو کشور خلأ ارتباطی وجود دارد و ما به عنوان اتاق بازرگانی به دنبال ارتباط و رفت وآمد هر چه بیشتر فعالان مالی دو طرف هستیم تا تجار شناخت بیشتری از ظرفیت های یکدیگر پیدا نمایند و درنهایت امکان افزایش مبادلات مالی میان دو کشور فراهم گردد.

رئیس اتاق ایران همچنین با تأکید بر ایجاد شورای مشترک بازرگانی میان ایران و اندونزی گفت: ایجاد این شورا در اتاق ایران در حال پیگیری است و ما در تدارک هیاتی مالی برای اعزام به اندونزی هستیم.

لزوم بهبود تعرفه های تجاری میان ایران و اندونزی

همچنین سفیر اندونزی در تهران در ابتدای سخنان خود با اشاره به تعاملات خوب اتاق های بازرگانی ایران و اندونزی گفت: برگزاری پنج جلسه در طول یک سال گذشته میان فعالان مالی دو کشور نشانگر این است که برنامه های دو کشور برای پیشبرد اهداف مالی بسیار جدی است.

علی مودین با تأکید بر لزوم افزایش حجم مبادلات تجاری میان ایران و اندونزی گفت: با اجرایی کردن تفاهم نامه ها میان دو کشور، حجم روابط تجاری هم افزایش خواهد یافت.

مودین به روابط دو کشور در زمینه انرژی اشاره نمود و گفت: مبادلات نفتی ایران و اندونزی افزایش پیدا نموده است. از نشانه های آن این است که سال گذشته یک شرکت نفتی اندونزی 88 میلیون دلار از ایران خرید انجام داد که سال جاری این عدد به 220 میلیون دلار رسیده و همچنان هم روبه پیشرفت است.

سفیر اندونزی در تهران با تأکید بر لزوم بهبود تعرفه های تجاری میان ایران و اندونزی گفت: برای تحقق هدف گذاری دو میلیارد دلاری مبادلات تجاری میان دو کشور باید تعرفه ها بهبود یابند و برای این منظور بعد از عید فطر هیاتی به ایران می آید. هدف ما این است که نشست هایی مشترک داشته باشیم و بتوانیم مسائل و مسائل بر سر راه تجار دو کشور را برطرف کنیم.

سفیر اندونزی در تهران همچنین با اشاره به نمایشگاه اکسپو سال گذشته اندونزی و حضور تاجران ایران در این نمایشگاه گفت: سال جاری هم این نمایشگاه برگزار می گردد و ما علاقه مندیم تاجرانی از شهرهای مختلف ایران مانند زنجان و ارومیه و... در این نمایشگاه حضور یابند و علاوه بر آشنایی با تجار اندونزیایی، محصولات خود را هم معرفی نمایند.

مودین با اشاره به صحبت های رئیس اتاق ایران در خصوص نقش ایران به عنوان هاب منطقه هم گفت: ما هم این ایده را در نظر داریم و برای آنالیز بیشتر و آشنایی تجار با این ایده، کوشش می کنیم اما باید رقابت کشورهای دیگر مانند قطر را هم در نظر بگیریم.

سفیر اندونزی در تهران، صنعت، کشاورزی و معدن را از زمینه های همکاری دو کشور برشمرد و گفت: در آینده نزدیک هیات هایی به ایران می آیند و ما به آینده روابط خود با ایران بسیار امیدواریم.

لزوم حل مسائل بانکی میان ایران و اندونزی

معاون بین الملل اتاق ایران هم در نشست با سفیر اندونزی در تهران بر نقش تأثیرگذار اندونزی در آ.سه.آن و نقش مهم ایران در سازمان اکو اشاره نمود و گفت: علی رغم این موضوع، نتوانسته ایم از ظرفیت های دو کشور به خوبی استفاده کنیم و حجم روابط تجاری را افزایش دهیم.

محمدرضا کرباسی تأکید کرد: بخش خصوصی ایران مشتاق همکاری با اندونزی است اما طرف اندونزی هم باید شرایط را برای حضور بخش خصوصی ایران در آن کشور فراهم کند.

کرباسی از دلایل کاهش حجم روابط تجاری میان ایران و اندونزی را نبود سیستم تسهیل همکاری های بانکی دانست و گفت: با شرایط جدید و بعد از برجام، کشور اندونزی هم می تواند شرایط مبادلات بانکی با ایران را فراهم کند.

معاون بین الملل اتاق ایران همچنین در خصوص تأسیس اتاق مشترک با کمیته مشترک ایران و اندونزی هم گفت: تجار ایرانی علاقه مند به ایجاد این شورا هستند اما در درجه اول باید موانع بر سر راه تجار از میان برداشته گردد.

کرباسی خطاب به سفیر اندونزی گفت: از شما درخواست داریم که با مقامات اندونزیایی صحبت کنید تا مسائل مبادلات پولی میان ایران و اندونزی برطرف گردد.

سفیر اندونزی در پاسخ به سخنان کرباسی گفت: در خصوص این موضوع صحبت های زیادی با افراد متخصص شده و همین طور در فوریه 2017 تفاهم نامه ای با بانک مرکزی ایران امضاشده است. بنده این درخواست شما را پیگیری خواهم کرد.

مودین گفت: راهکار ما برای برقراری مبادلات بانکی ایران و اندونزی، مبادلات بانکی مستقیم میان دو کشور است. بانک های دو کشور باید به طور مستقیم و دوجانبه باهم مبادله داشته باشند و نه به وسیله بانک ثالث.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 شهریور 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 312

به "اندونزی پل ارتباط ایران با کشورهای آ.سه.آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندونزی پل ارتباط ایران با کشورهای آ.سه.آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید