آیا با پرگولا آشنایی دارید!

به گزارش مجله خبری تیرول، آیا تا به حال واژه پرگولا به گوش شما خورده است؟ در ابتدا بهتر است تعریف کوتاهی از پرگولا داشته باشیم و در ادامه به معرفی خصوصیات و انواع آن ها بپردازیم. سازه پرگولا را می توان در دسته آلاچیق ها جای داد، اما باید به یاد داشت که ساختار آن ها تفاوت هایی با آلاچیق دارد. ساخت و استفاده از پرگولا به منظور ایجاد زیبایی های بصری و هم چنین به عنوان سایه بان صورت می گیرد. با این تعریف در ادامه این مطلب از ما با ما همراه باشید تا با خصوصیات این سازه بیش تر آشنا شوید.

آیا با پرگولا آشنایی دارید!

پرگولا چیست؟

پرگولا به عنوان سازه ای مسقف شناخته می گردد که از آن ها در محیط های باز و به منظور محوطه سازی استفاده می گردد. این سازه نه تنها جنبه کاربردی دارد بلکه می تواند در زیباسازی فضای مورد نظر نیز نقش داشته باشد. سقف این سازه ها عموما به صورت مشبک ساخته می شوند. در ساخت پرگولا نمونه های مختلفی از مصالح استفاده می گردد. برای مثال در گذشته برای ساخت ستون این گونه سازه ها از گچ و آجر استفاده می شد. اما امروزه استفاده از مصالح مدرن جای خود را به نمونه های سنتی داده است.

آن چه که در ساخت پرگولا مهم و حائز اهمیت می باشد، انتخاب مصالح مناسب می باشد. انتخاب مصالح برای ساخت این سازه باید با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر صورت پذیرد. برای مثال استفاده از چوب برای ساخت پرگولا در مناطق پر باران و مرطوب، انتخاب مناسبی نمی باشد. از جمله مصالحی که می توان از آن ها در ساخت پرگولا استفاده کرد، چوب، فلز، ترموود و چوب پلاست می باشد. چوب ترمو از مقاومت بالاتری نسبت به سایر چوب ها برخودار می باشد. اگر تمایل به ساخت پرگولا با استفاده از چوب دارید، بهتر است از یک رنگ مقاوم بر روی آن استفاده نمایید. این کار می تواند در بالا بردن طول عمر این سازه به شما یاری کند. اهمیت انجام این کار در شرایط آب و هوایی مرطوب بیش تر می باشد. در میان نمونه های مختلف این سازه که از آن ها نام برده شد، انواع فلزی از مقاومت بالاتری برخوردار می باشند. علاوه بر توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، نوع کاربری پرگولا نیز از عواملی است که در انتخاب مصالح مناسب برای ساخت سازه باید در نظر گرفته گردد. در کنار نوع کاربری، زیبایی و شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر، سلیقه شخصی افراد در انتخاب مصالح مناسب برای ساخت پرگولا نیز دخیل می باشد.

همان گونه که در بالا اشاره شد، ساخت پرگولا به منظور ایجاد فضایی مسقف اجرا شده و می توان از آن به عنوان سایبان و ایجاد فضایی برای نشستن استفاده کرد. از این سازه می توان در قسمت ورودی خانه نیز استفاده کرد و از تابش آفتاب به این قسمت جلوگیری به عمل آورد. از دیگر مکان هایی که می توان از پرگولا در آن استفاده کرد، بام خانه می باشد. از آن جایی که این قسمت بیش تر در معرض تابش نور آفتاب واقع شده است، باید در انتخاب مصالح مقاوم برای ساخت آن دقت لازم را داشته باشید.

انواع پرگولا

تقسیم بندی پرگولا می تواند با توجه به مصالح به کار برده شده در ساخت و شکل آن ها صورت گیرد. در بالا انواع مصالحی که می توان در ساخت پرگولا مورد استفاده قرار داد، نام برده شد. حال سوال اینجاست که تقسیم بندی پرگولا بر اساس اشکال آن ها چگونه است؟ به طور کلی می توان گفت این سازه بر اساس اشکال مختلف آن می تواند به انواع پرچین دار، دیواره دار ثابت، دیواره دار متحرک، دیواره دار پره ای، دیواره دار شیشه ای و بدون دیواره تقسیم بندی گردد. هم چنین پرگولاها به دو شکل مسطح و شیروانی قابل ساخت می باشند.

پرگولا مسطح را می توان سازه ای چند منظوره در نظر گرفت. سقف این گونه سازه ها اگر به صورت استاندارد ساخته شوند، از شیب 5 درجه برخوردار می باشند. این شیب به منظور جلوگیری از جمع شدن آب باران بر روی سقف صورت می گیرد.

پرگولای شیروانی به گونه ای است که طاق آن ها در زوایا برش خورده و در مرکز به یکدیگر متصل می شوند. این گونه سازه ها از زیبایی نیز برخوردار بوده و می تواند در زیبا سازی فضای مورد نظر نیز نقش داشته باشد.

سازه پرگولا این قابلیت را برای شما فراهم می نماید که با استفاده از گیاهان رونده نسبت به تزئین آن ها نیز اقدام نموده و فضایی بسیار زیبا در اختیار داشته باشید. هم چنین این امکان وجود دارد که از سقف های پارچه ای نیز بر روی آن ها استفاده نمایید. از دیگر مواردی که می تواند در زیبا سازی فضای پرگولا به کار رود، انتخاب جایگاه مناسب برای نشستن می باشد. این در صورتی است که در نظر داشته باشید از این فضا به منظور دورهمی های خود استفاده نمایید.

تفاوت پرگولا و آلاچیق

همان گونه که در ابتدا نیز گفته شد، پرگولا می تواند در زیر مجموعه آلاچیق قرار گیرد. اما این دو تفاوت هایی دارند و نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. برای بیان تفاوت این دو بهتر است در ابتدا آلاچیق را تعریف کنیم. ساختار آلاچیق به گونه ای است که فضای آن محصور بوده و از سقفی بسته برخوردار می باشد. این در حالی است که ساختار پرگولا عموما به شکلی است که اطراف آن باز بوده و تنها از یک سقف بر روی آن استفاده شده است.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 11 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 641

به "آیا با پرگولا آشنایی دارید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا با پرگولا آشنایی دارید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید