آلواروس-اردبیل-ایران

به گزارش مجله خبری تیرول، از آنجا که این روستایی برفگیر و نسبتا سردسیر است پیست اسکی در 12 کیلومتری آن نیز بنا شده است.

آلواروس-اردبیل-ایران

الوارس یا آلوارس روستایی است که در استان اردبیل شهرستان سرعین بخش مرکزی، دهستان آب گرم قرار گرفته است.همگان سرعین و حومه ان را با اب گرم هایش میشناسند غافل از آن که این منطقه برای تفریحات زمستانی عالی است.

قدیم ترین روستایی که در دامنه سبلان پا به عرصه وجود گذاشته است روستای آلوارس است. مردی در زمان های قدیم در آن روستا زندگی می کرد که ادعا می نمود وارث این مکان است.بعد از درگذشت آن پیر مرد طایفه او بنام آل وارث معروف شد. گروهی می گویند در روستای آلوارس باغهای بزرگی وجود داشت که از درختان تنومندی چون شمشاد وسر و بید تبریزی انباشته بود. نجاران از آن درخت انبوه الور می بریدند و کسانی که از روستا همجوار خانه می ساختند از روستای آلوارس الوار میخریدند.به خاطر این درختان تنومند و الوار محکم این روستا به الوارستان معروف شد. گروهی هم می گویند اجداد اهالی این روستا به نژاد پارس می رسد . این روستا را پارسیان در زمانهای بسیار قدیم ساخته و مدت مدیدی در آن زندگی نموده اند.به همین خاطر نام آل پارس نیز بر روی آن می نهند.ولی از همه مصطلح تر برای این روستا ،عنوان آل پارس است.

روستای آلوارس که خیلی ها وقتی اسمش را می شنوند خیال می نمایند باید نام یک گوشه سبز و درخشان در آن سر جهان باشد، اما آلوارس آنقدرها هم دور نیست. این روستای ییلاقی از توابع بخش سرعین شهرستان اردبیل است که گفته می گردد پیش تر ییلاق چراگاهی عشایهای بزرگی وجود داشت که از درختان تنومندی چون شمشاد و سرو و بید تبریزی انباشته بود. نجاران از آن درخت انبوه الوار می بریدند و کسانی که در روستاهای همجوار خانه می ساختند از روستای آلوارس الوار می خریدند. به خاطر این درختان تنومند و الوار محکم این روستا به الوارستان معروف شد.

عده ای هم می گویند اجداد اهالی این روستا به نژاد پارس می رسد. این روستا را پارسیان در زمان های بسیار قدیم ساخته و مدت مدیدی در آن زندگی نموده اند. به همین خاطر نام آل پارس نیز روی آن می نهند. ولی از همه مصطلح تر برای این روستا عنوان آل پارس است. اما هرچه هست آلوارس را کوهنوردها بهتر از گردشگران عادی می شناسند، چون این روستا در راستا صعود به سبلان قرار گرفته و از آنجا که روستایی برفگیر و نسبتا سردسیر است پیست اسکی در 12 کیلومتری آن نیز بنا شده است.

آلوارسی ها به زبان آذری سخن می گویند و شیعه هستند. جمعیت این روستا در سال 1385، 1350 نفر گزارش شده است. مردم این روستا عمدتاً به فعالیت های زراعی و دامداری اشتغال دارند و بعضی از انواع صنایع دستی بافتنی را نیز فراوری می نمایند. محصولات عمده زراعی روستا مشتمل بر گندم و جو است، اما محصولات دامی و لبنی و عسل نیز در روستا فراوری می گردد.

به تمام کسانی که دوستدار هوای پاک کوهستان هستند پیشهاد میگردد ملاقات از الوارس را از دست ندهند.

منبع: سفرگو
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 793

به "آلواروس-اردبیل-ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلواروس-اردبیل-ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید