10 خوبی و بدی گوش دادن به موسیقی هنگام ورزش کردن

به گزارش مجله خبری تیرول، گوش دادن به موسیقی می تواند تأثیر فراوانی روی فعالیت های شما بگذارد. از تمیز کردن خانه گرفته تا ورزش کردن، موسیقی به شما یاری می نماید تا با سرعت و انگیزه بیشتری کار خود را انجام دهید و نه تنها حوصله تان سر نرود، بلکه از این کار لذت هم ببرید.

10 خوبی و بدی گوش دادن به موسیقی هنگام ورزش کردن

موسیقی می تواند یک فایده رقابتی برای شما در پی داشته باشد و هنگام انجام ورزش های گوناگون انرژی و تمرکز شما را افزایش دهد. حتی در دوران کهن هم از موسیقی برای جنگیدن استفاده می کردند و بعضی از سربازان وظیفه نواختن موسیقی های هیجانی و ضرب آهنگ های نیرومند را بر عهده داشتند تا سربازان بتوانند با قدرت و انگیزه بیشتری بجنگند.

امروزه همه ورزشکاران از موسیقی های متنوع یاری می گیرند تا جلسه تمرینی بهتری داشته باشند. اگر دقت نموده باشید در بیشتر باشگاه های ورزشی، به ویژه باشگاه های بدن سازی، می توان موسیقی های هیجانی را شنید که حس بهتری به ورزشکاران می دهند.

جالب اینجا است که علم هم از این موضوع حمایت می نماید و نشان می دهد موسیقی می تواند تأثیر بزرگی روی فعالیت بدنی داشته باشد. بنابراین، بد نیست اگر هنگام ورزش کردن یک لیست از آهنگ های مورد علاقه خود را آماده کنید تا انگیزه بیشتری داشته باشید و ورزش کردن را به یک فعالیت لذت بخش و کارآمد تبدیل کنید.

در نوشته امروز می خواهیم نگاه دقیق تری به گوش دادن به موسیقی و تأثیر آن روی ورزش کردن بیندازیم. همانگونه که گفتیم این کار می تواند فواید بسیاری در پی داشته باشد، ولی ممکن است گاهی اوقات هم تأثیر منفی روی ورزش شما بگذارید. بنابراین، در ادامه با ما همراه باشید تا 10 خوبی و بدی گوش دادن به موسیقی هنگام ورزش را آنالیز کنیم و ببینیم تأثیر موسیقی روی ورزش کردن چیست.

گوش دادن به موسیقی چه تأثیری روی ورزش کردن شما می گذارد؟

خوبی ها

1. به شما انگیزه می دهد تا به سراغ ورزش بروید

احتمالا برای شما هم پیش آمده که حوصله لباس عوض کردن و از خانه بیرون زدن را نداشته باشید. در این مواقع گوش دادن به موسیقی می تواند به شما انگیزه دهد و یاریتان کند به سراغ ورزش بروید.

اگر خود را در این شرایط پیدا کردید، می توانید به سراغ آهنگ های ضرب دار و هیجانی بروید که شما را به ورزش کردن تشویق می نمایند و انرژی تان را افزایش می دهند. حتی بعضی پژوهش ها هم نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی می تواند شما را برای آغاز دویدن یاری کند و حتی تشویقتان کند تا به دویدن ادامه دهید.

2. بدون آنکه متوجه شوید کوشش بیشتری می کنید

تا به امروز پیش آمده احساس کنید به بن بست خورده اید و دیگر پیشرفت نمی کنید؟ در این مواقع باید فشار بیشتری به خود وارد کنید و سطح سختی تمرین هایتان را افزایش دهید. ولی ممکن است انرژی کافی برای انجام تمرین های سختتر را نداشته باشید و نتوانید ورزش های سخت تری را اجرا کنید. درست همین جا است که موسیقی به یاری شما می آید!

با گوش دادن به موسیقی می توانید سرعت و نیروی ورزشی خود را افزایش دهید بدون آنکه احساس خستگی یا ناتوانی کنید. ضرب آهنگ سریع آهنگ ها و هیجانی که در پی دارند به شما اجازه می دهد فشار بیشتری به خود وارد کنید و همه توانتان را به کار بگیرید.

پژوهش های گوناگونی نشان داده اند که ورزشکاران با گوش دادن به موسیقی می توانند فشار بیشتری به خودشان بیاورند. برای نمونه، دوچرخه سواران شدیدتر رکاب می زدند و ورزشکاران دیگر هم فعالیت های تکراری و استقامتی را با انرژی بیشتری انجام می دادند.

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شما یاریتان می نماید تا کارکرد بهتری داشته باشید و تشویقتان می نماید تا بیشتر کوشش کنید. این موضوع می تواند به زمانی که خسته هستید و حوصله ورزش ندارید یا در زمستان ها که هوا سرد است و ممکن است تحرک کمی داشته باشید هم یاری کند.

البته پژوهش گران هنوز علت این رویداد را متوجه نشده اند و نمی دانند موسیقی چگونه می تواند کوشش شما را بیشتر کند. ولی در هر صورت به این نتیجه رسیده اند که با گوش دادن به موسیقی می توانید فشار بیشتری به خود وارد کنید بدون آنکه متوجه شوید و احساس خستگی یا ناتوانی کنید.

3. ضرب آهنگ موسیقی انرژی و فعالیت شما را افزایش می دهد

گوش دادن به موسیقی به شما روحیه می دهد و خلق وخویتان را تقویت می نماید تا برای ورزش و فعالیت بدنی آماده شوید. برای این موضوع نوع موسیقی ای که گوش می دهید بسیار مهم است. اگرچه سرعت و حجم صدای آهنگ هم روی روحیه و انرژی شما تأثیر می گذارد، ولی حسی که با گوش دادن به این آهنگ می گیرید بسیار مهم تر است. پس به انتخاب موسیقیِ مناسب دقت داشته باشید.

بدون شک نمی توان یک نوع موسیقی خاص را برای همه مردم مناسب در نظر گرفت. موسیقی و ترانه ها می توانند منجر به یادآوری خاطرات گوناگونی شوند. به همین علت باید ببینید کدام آهنگ ها برای شما گزینه بهتری هستند و با گوش دادن به همان ها ورزش کنید.

4. از آنجا که هماهنگی و حرکت شما را بهبود می بخشد، جلوی اجرای نادرست تمرین ها و آسیب تماشا را می گیرد

گوش دادن به موسیقی هایی که سرعت و ضرب آهنگ مناسب دارند به شما یاری می نماید تا سرعت منظم و هماهنگی داشته باشید و جلوی آسیب دیدگی را بگیرید. این فایده می تواند برای دوندگان استقامتی بسیار کارآمد باشد. دوندگان باید با نظم مشخصی بدوند و پاهایشان را به سرعت به زمین بکوبند. هماهنگ شدن پاها با ریتم آهنگ می تواند دویدن را آسان تر، منظم تر و لذت بخش تر کند. هرچه پاها سریع تر و با ریتم بهتری با زمین برخورد نمایند، فشار کمتری به آن ها وارد می شود و دوندگان از آسیب دیدگی های رایج دویدن در امان می مانند.

5. منجر به افزایش سرعت ریکاوری می شود

شما با گوش دادن به موسیقی های آرام پس از ورزش می توانید ضربان قلب خود را کاهش دهید، بدنتان را سرد کنید و سریع تر ریکاوری و بهبودی پیدا کنید. یک پژوهش با به کارگیری 60 شرکت نماینده به این نتیجه رسید که موسیقی می تواند فشار خون را کاهش دهد، ضربان قلب را پایین بیاورد و سرعت ریکاوری پس از ورزش را افزایش دهد. پژوهش گران بعلاوه خاطرنشان کردند که موسیقی های آرام برترین نتیجه را در پی دارند و نسبت به موسیقی های هیجانی یا سکوت کامل بهتر می توانند ریکاوری را بهبود ببخشند.

یک پژوهش دیگر هم با آنالیز 12 شرکت نماینده نتیجه گرفت موسیقی های سریع برای ورزش کردن مناسب هستند و موسیقی های آرام هم به سرد کردن و کاهش ضربان قلب یاری می نمایند تا در شرایط استراحت و ریکاوری قرار بگیرید.

این بدین معنا است که با گوش دادن به موسیقی پس از ورزش خواهید توانست استرس و فشار روی قلب را کاهش دهید و زودتر برای جلسه های ورزشی بعدی آماده شوید. بعلاوه می توانید جلوی استرس و مسائل روانی را هم بگیرید تا تأثیر منفی روی کارکرد فیزیکی شما نگذارند. این به ویژه برای ورزشکاران رقابتی و کسانی که مسابقه دارند مفید است، زیرا باید همواره تمرین نمایند و بدن خود را آماده نگه دارند. به همین علت باید سریع ریکاوری شوند و به مسائل ناشی از تمرین زدگی و خطرات زیاده روی در ورزش دچار نشوند.

6. منجر می شود فشار بیشتری به خود وارد کنید و از محدودیت ها فراتر بروید

موسیقی شما را تشویق می نماید تا بیشتر کوشش نموده و از همه توانایی خود بهره ببرید. بنابراین، با گوش دادن به موسیقی می توانید جلسه ورزشی کامل تری داشته باشید و با فواید بسیار بیشتری روبه رو شوید.

البته این بدین معنا نیست که می توانید به طور کامل همه محدودیت های فیزیکی خود را دور بزنید. زمانی که نهایت انرژی خود را به کار بگیرید و از همه نیروی جسمی تان بهره ببرید، دیگر فرقی ندارد موسیقی گوش بدهید یا نه! به معنای دیگر، موسیقی ناگهانی یک نیروی ماورایی به شما نمی دهد تا از محدودیت های جسمی خود فراتر بروید و رکورد بزنید.

پژوهش های گوناگونی نشان داده اند هنگامی که به نقطه بی هوازی می رسید و بدنتان به اکسیژن بالایی احتیاج دارد، دیگر موسیقی چندان تأثیرگذار نخواهد بود و نخواهد توانست شما را مجبور به ادامه ورزش و فعالیت بدنی کند.

ولی با وجود همه این ها، موسیقی به شما یاری می نماید تا به بالاترین حد از توانایی فیزیکی خود دست پیدا نموده و بتوانید از بیشینه انرژی و توانتان بهره ببرید.

7. ورزش های سخت و جلسه های تمرینی سخت را آسان تر و لذت بخش می نماید

اگر تا به امروز در باشگاه های بدن سازی یا کلاس های اسپینینگ ورزش نموده باشید، می دانید که گوش دادن به موسیقی تا چه مقدار وزنه زدن و رکاب زدن های شدید و طاقت فرسا را آسان و سرگرم نماینده می نماید. یک خوبی دیگر موسیقی این است که حواس شما را پرت می نماید و نمی گذارد به سختیِ ورزش و احساس درد و خستگی فکر کنید!

این موضوع به این علت رخ می دهد که شما غرق در موسیقی می شوید و به لذت بردن از آن فکر می کنید. بعلاوه ممکن است با ضرب آهنگ موسیقی بدن خود را تکان دهید یا ترانه آن را بخوانید و به چیزهای مختلفی فکر کنید. به همین علت دیگر کاری به حس ناخوشایند ورزش های شدید و احساس خستگی نخواهید داشت!

این به فوایدی که پیشتر اشاره کردیم هم برمی شود، یعنی بدون آنکه متوجه شوید کوشش بیشتری می کنید و از محدودیت ها فراتر می روید. هرچه بیشتر غرق در موسیقی مورد علاقه خود شوید، آگاهی کمتری نسبت به کوششی که می کنید و فشاری که به بدنتان وارد می شود خواهید داشت. بنابراین، از ورزش و گوش دادن به موسیقی لذت می برید و جلسه های ورزشی سخت و سخت را به آسانی انجام می دهید.

در نتیجه از این پس کوشش کنید همواره هدفون یا هندزفری به همراه خود داشته باشید و پیش از ورزش لیست آهنگ های هیجانی و مورد علاقه خود را آماده کنید.

8. هماهنگی و آهنگ حرکات بدن شما را بهبود می بخشد

موسیقی دارای ضرب آهنگ منظمی است و این ضرب آهنگ به شما یاری می نماید با نظم و هماهنگی بیشتری ورزش کنید. فرقی ندارد چه ورزش یا تمرینی را انجام دهید، در هر صورت موسیقی می تواند حرکات بدن شما را منظم و آهنگ دار کند.

یک پژوهش نشان داده گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان به شما یاری می نماید فعالیت مغز خود را دگرگون کنید و تأثیر مثبتی روی بخشی از مغز که مسئول هماهنگی بدن است بگذارید. به همین علت است که گوش دادن به موسیقی هنگام انجام تمرین های هوازی یا تمرین های تناوبی و تنشی منجر به آسان شدن ورزش و حرکت بهتر بدن می شود. در حقیقت بدن شما کوشش می نماید تا با ریتم آهنگ هماهنگ شده و با نظم بیشتری جابه جا شود.

بدی ها

9. همین موسیقی ممکن است سرعت و فعالیت شما را کاهش هم بدهد

بله، موسیقی می تواند انرژی و فعالیت شما را به سطح بالاتری ببرد، ولی همین موسیقی اگر ضرب آهنگ پایینی داشته باشد منجر به کاهش ضربان قلب شما می شود، دمای بدنتان را پایین می آورد، انگیزه تان را کاهش می دهد و حتی اضطراب و استرس پیش از مسابقه را هم در پی خواهد داشت!

با توجه به پژوهش ها، شما باید به سراغ آهنگ های هیجانی بروید که ریتم تندی دارند و شامل ترانه های غم انگیز هم نمی شوند. زیرا آهنگ های ملایم و ترانه های احساسی روی احساسات شما تأثیر می گذارند و اجازه نمی دهند بدنتان را به خوبی حرکت دهید و با تمام انرژی ورزش کنید.

10. ممکن است حواس شما را هم پرت کند و منجر به آسیب دیدگی شود

اگرچه موسیقی می تواند حواس شما را پرت کند تا متوجه خستگی و شدت ورزش نشوید، ولی حواس پرتی هنگام ورزش کردن گاهی اوقات منجر به آسیب دیدگی هم می شود. البته با توجه به نوع ورزش ممکن است همواره هم این رویداد رخ ندهد. برای نمونه، اگر هنگام پیاده روی، دویدن یا دوچرخه سواری حواستان پرت شود و به چیزهای گوناگون فکر کنید، باز هم می توانید به ورزش ادامه دهید و فرم مناسب بدن خود را حفظ کنید. ولی اگر حین ورزشی مانند بدن سازی حواستان پرت شود و تمرینی را به درستی انجام ندهید، بدون شک به بدن خود آسیب می زنید و با دردسرهای زیادی روبه رو می شوید!

اجرای بعضی تمرین ها به سرعت و تمرکز خاصی احتیاج دارد. شاید با گوش دادن به موسیقی حواستان پرت شود و با سرعت بیشتری وزنه را حرکت داده یا به کلی فرم بدن خود را از دست بدهید. بنابراین، در این مواقع بهتر است صدای موسیقی را کم کنید و همه حواستان را روی اجرای درست حرکت متمرکز کنید.

سخن پایانی

گوش دادن به موسیقی دارای خوبی ها و بدی های ویژه خود است و حتی پژوهش گران هم تأثیر آن را روی ورزش کردن تأیید نموده اند.

موسیقی می تواند یک جلسه تمرینی خسته نماینده را به یک فعالیت لذت بخش و سرگرم نماینده تبدیل کند تا به آسانی ورزش کنید و از فواید بی نظیر آن بهره مند شوید. آهنگ های مناسب برای ورزش به شما یاری می نمایند تا همواره باانگیزه باشید، فشار بیشتری به خود وارد کنید، ریکاوری سریع تری داشته باشید، با هماهنگی بیشتری تمرین ها را اجرا کنید، انرژی بیشتری داشته باشید و سخت تر هم کوشش کنید.

با وجود این، گوش دادن به موسیقی نمی تواند به طور جادویی شما را فراتر از محدودیت های جسمی تان ببرد. هنگامی که ضربان قلب شما به حداکثر می رسد یا زمانی که به نقطه بی هوازی دست پیدا می کنید، تأثیر موسیقی روی قدرت و استقامت بدنی بسیار ناچیز خواهد بود. بعلاوه گوش دادن به موسیقی گاهی اوقات ممکن است منجر به حواس پرتی هم شود و سرعت و فعالیت شما را کاهش دهد.

ولی به طور کلی ورزش کردن با گوش دادن به موسیقی می تواند انتخاب بهتری باشد. بنابراین، ببینید کدام آهنگ ها به شما انگیزه بیشتری می دهند و یاریتان می نمایند به طور منظم ورزش کنید. اگر تا به امروز بدون گوش دادن به موسیقی ورزش می کردید و زود خسته و بی انگیزه می شدید، به سراغ آهنگ های هیجانی بروید و آن ها را امتحان کنید. شاید موسیقی همان چیزی باشد که دنبالش می شد.

جدا از این، نوع موسیقی هم ممکن است انگیزه شما را کاهش دهد. پس اگر اهل گوش دادن به موسیقی هستید ولی گمان می کنید انرژی و انگیزه بیشتری پیدا ننموده اید، باید از موسیقی های دیگری یاری بگیرید و همواره لیست آهنگ هایتان را نو و مجذوب کننده نگه دارید. حتی گوش دادن به آهنگ های تکراری هم ممکن است پس از مدتی شما را خسته کند و حوصله تان را سر ببرد. پس با در نظر داشتن این نکات به سراغ موسیقی و ورزش کردن بروید و از فوایدی که نام بردیم بهره مند شوید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 اسفند 1400 بروزرسانی: 1 اسفند 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2024

به "10 خوبی و بدی گوش دادن به موسیقی هنگام ورزش کردن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 خوبی و بدی گوش دادن به موسیقی هنگام ورزش کردن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید