کانسپت 19، 19؛ به مناسبت صد سالگی سیتروئن
به گزارش مجله خبری تیرول، وبسایت اتوموبیل فارسی: سال جاری سیتروئن به قرن دوم فعالیت خود قدم می گذارد. یک خودروساز فرانسوری که در طول قرن گذشته ثابت نموده همیشه یکی از نو آورترین و بزرگ ترین خودروسازان در سطح جهانی بوده است. این شرکت یکی از پیشگامان خودرو های یونی بادی (ساختار یکپارچه شاسی و اتاق) و سیستم محور محرک جلو است.
سیتروئن سیستم های تعلیق بدیعی را توسعه داده و طراحی های قابل توجه ای را عرضه نموده که تا امروز نیز این روند ادامه یافته است. اتومبیل مفهومی نوی که این شرکت معرفی نموده 19، 19 نام دارد که به سابقه صد ساله فعالیت سیتروئن از 19-19 تا 2019، سالی که در آن قرار داریم، اشاره دارد. سیتروئن 19-19 نمونه جالب توجه ای است که توام با نگاهی به تاریخچه سیتروئن نگاه این خودروسازی فرانسوی نیز را به محصولات آینده اش نشان می دهد.
سیستم تعلیق جادویی
به نظر می رسد اصلی ترین ویژگی 19-19 که بیش از هر چیزی از شخصیت برند سیتروئن برداشت شده چیزی است که این شرکت آن را با عبارت سواری قالی پرنده توصیف می نماید. سیتروئن همیشه محصولات خود را طوری طراحی و ساخته است که در برابر ناهمواری ها و تلاطم جاده ها با سواری نرم و سیال خود حس شناوری را به سرنشینان منتقل نمایند. سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک که سیتروئن آن را اولین بار در سال 1954 در مدل Traction Avant عرضه کرد و بعد در سال 1955 وظیفه جذب ضربه ها را در مدل افسانه ای DS چنان انجام می داد که رولزرویس تحت لیسانس سیتروئن از این سامانه در مدل Silver Shadow سال 1965 استفاده کرد. حال سیتروئن برای توسعه اتومبیل مفهومی نوش که پیش نمایشی از محصولات آینده و آیینه ای از نوآوری های گذشته این شرکت محسوب می گردد از آخرین فناوری هایی که در اختیار دارد برای ارائه یک سواری بی مانند سود جسته است.
سیتروئن 19-19 به گونه ای طراحی شده که کابین آن به وسیله سیستم تعلیق نوی که از فناوری Progressive Hydraulic Cushions و سیستم هوشمند کنترل فعال سود می برد به خوبی شناور باشد. بعلاوه در کنار این شیوه تعلیق صندلی های جداگانه ای که هر کدام تعریف متفاوتی از آسایش را ارائه می نمایند راحتی یک اتاق نشیمن را برای سرنشینان فراهم می نمایند.
فضای کابین
شیوه مدرنی که کابین 19-19 را شکل داده نشان می دهد که فضای داخلی این کانسپت برای یک اتومبیل خودران طراحی شده است و کم تر به کابین های سنتی و مرسوم که برای راننده و مسافران هستند شباهت دارد. برای ردیف دوم سرنشینان یک جدانماینده که ظاهری شبیه به سنگ مرمر واقع شده است و در سوی دیگر قفسه کتاب کوچکی تعبیه شده است. برای جدا کردن قسمت بار از ردیف دوم سرنشینان رشته هایی به صورت ضربدری در هم تنیده شده اند که در کنار هم لوگو قدیمی و اصلی سیتروئن را تداعی می نمایند.
طراحی بدنه
طراحی بدنه سیتروئن 19-19 به شیوه نامتعارفی اجرا شده است. بخش هایی از آن از وسایل نقلیه هوایی الگو گرفته شده که به طور معین می توان به کپسول شفاف کابین آن اشاره نمود که شبیه به کابین هلی کوپتر است و کل کابین سرنشینان بین دو محور این اتومبیل آویزان شده که حالتی شناور به آن می بخشد. روی در های این اتومبیل نمایشگر هایی تعبیه شده تا از بیرون اطلاعات ضروری داده گردد. از آنجا که کابین این سیتروئن بین محور های آن قرار گرفته است بنابراین طول اوورهنگ های این اتومبیل صفر است. سیتروئن در قسمت های مختلف این کانسپت از لوگوی اصلی اولیه استفاده نموده است.
سیتروئن مدعی است که این اتومبیل تمام الکتریکی قادر به پیمودن مسافتی 800 کیلومتری با یک شارژ کامل است. اما به نظر می رسد از آنجا که 19-19 یک اتومبیل مفهومی است این شرکت واهمه ای اغراق در اندازه پیمایش آن نداشته است! 19-19 کانسپتی است سراسر پر از ایده های نو و با ویژگی های ظاهری و فنی غیرعادی که دارد فراوری آن دور از انتظار است، با این حال اگر کمپانی وجود داشته باشد که بخواهد چنین ایده های عجیبی را به واقعیت تبدیل کند، آن سیتروئن خواهد بود.
پ
منبع: برترین ها