کاربرد عدسی در ساعت سازی و طلا فروشی چیست؟

به گزارش مجله خبری تیرول، کاربرد عدسی در ساعت سازی و طلا فروشی عظیم نمایی اشیاء است. عدسی محدب و عدسی مقعر دو نوع اصلی انواع عدسی هستند. تصویر در عدسی مقعر همواره کوچک تر از جسم است. اما تصویر در عدسی محدب (همگرا) متغیر است و می تواند برای عظیمنمایی کاربرد داشته باشد.

کاربرد عدسی در ساعت سازی و طلا فروشی چیست؟

خبرنگاران | سرویس علوم - به منظور پی بردن به کاربرد عدسی ها، ابتدا ضروری است توضیحی در رابطه با عدسی به شما عزیزان بدهیم. عدسی یا لنز نوعی ابزار است که نور در اثر عبور از آن می شکند و همگرا یا واگرا می گردد. عدسی ها معمولا از شیشه و یا ماده های شفاف دیگر مانند پلاستیک ساخته می شوند. عینک طبی و ذره بین و لنز دوربین های عکاسی و دوربین دوچشمی همه با عدسی ساخته شده اند. در ساعت سازی و طلا فروشی ها از عدسی زیاد استفاده می گردد. همچنین در کار های دیگری که با ابزار و قطعات بسیار کوچک سر و کار داریم، استفاده از عدسی کار را راحت تر می نماید.

حال به کاربرد عدسی در دو حرفه ساعت سازی و طلا فروشی می پردازیم:

کاربرد عدسی در ساعت سازی

ساعت سازی و تعمیر ساعت کار حساس و دقیقی است؛ بطوری که در ساعت های مچی، قطعات به شدت کوچک هستند. به همین منظور در ساعت سازی به دلیل سر و کار داشتن با قطعات کوچک، برای بهتر دیدن این قطعات از عدسی استفاده می گردد.

دلیل استفاده و کاربرد عدسی در طلافروشی ها

طلا فروش ها برای بهتر انجام دادن کارشان باید برای بزرگنمایی از عدسی استفاده نمایند تا بتوانند طرحی زیبا را خلق نمایند؛ زیرا آنان نیز همانند ساعت سازها، با قطعات و طرح های ریز و ظریفی بر روی طلا روبرو هستند. همچنین در طلا فروشی یکی از کاربرد عدسی ها، تشخیص اصل یا تقلبی بودن طلا و تشخیص عیار طلا و… است.

کدام نوع عدسی در در ساعت سازی و طلا فروشی کاربرد دارد؟

معمولا عدسی محدب (همگرا) در ساعت سازی و طلافروشی برای بزرگنمایی اجسام کاربرد دارد. اگر جسم بین کانون و مرکز انحنای عدسی همگرا باشد، تصویر حقیقی، وارونه و بزرگتر است و در طرف مقابل جسم و دورتر از مرکز انحنا تشکیل می گردد. از این رو این نوع عدسی در ساعت سازی و طلافروشی کاربرد دارد.

عدسی چه ویژگی ها و مزیت هایی دارد؟

عدسی ها همانند آینه ها دارای تصاویر حقیقی و مجازی هستند. این تصاویر از پرتو های همگرا شونده و واگرا شونده بازتابی ایجاد می شوند. بر خلاف آینه ها در عدسی ها عبور نور نیز مطرح است و تصاویر ممکن است در پشت و جلوی عدسی شکل گیرد. عدسی هایی که ضخامت قسمت های کناریش بزرگتر باشد، پرتو های موازی را همگرا می نماید و عدسی محدب نام دارد، که دارای فاصله کانونی مثبت است و بر خلاف آینه ها دارای دو کانون در فضا های جلو و پشت عدسی هستند. عدسی هایی که ضخامت قسمت محوری آن ها کمتر از ضخامت قسمت کناری باشد، پرتو های موازی را از هم باز می نمایند و دارای فاصله کانونی منفی هستند و عدسی مقعر نام دارند، که این ها نیز دارای دو کانون در فضای جسم و تصویر هستند.

عدسی ها از نظر شیوه شکست نور در آن ها به دو دسته همگرا (محدب یا کوژ) و واگرا (مقعر یا کاو) تقسیم می شوند. یک عدسی ساده تنها از یک عنصر نوری تشکیل شده است. یک عدسی مرکب از یک مجموعه عدسی ساده که یک محور مشترک دارند تشکیل شده است. مزیت عدسی مرکب نسبت به عدسی ساده این است که بسیاری از شکستگی های نوری در آن قابل برطرف هستند در حالی که این کار با یک عدسی ساده امکان پذیر نیست. کاربرد عدسی تنها به امواج نوری محدود نمی گردد، هر ابزاری که سایر امواج الکترومغناطیسی در اثر عبور از آن بشکند نیز عدسی خوانده می گردد.

شما چه کاربردهای دیگری از عدسی ها می شناسید؟ نظرات خود را در انتهای این صفحه در قسمت ارسال نظر با ما و سایر مخاطبان خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1542

به "کاربرد عدسی در ساعت سازی و طلا فروشی چیست؟" امتیاز دهید

13 کاربر به "کاربرد عدسی در ساعت سازی و طلا فروشی چیست؟" امتیاز داده اند | 3.2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد عدسی در ساعت سازی و طلا فروشی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید