چرا دوسالانه سفال و سرامیک برگزار نمی گردد؟

به گزارش مجله خبری تیرول، رییس انجمن سفالگران سمنان معتقد است: برگزار نشدن دو سالانه سفال و سرامیک نقطه ضعفی است و باید این موضوع را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری کرد که چرا این رویداد قطع گردیده و آن را دیگر برگزار نمی نمایند.

چرا دوسالانه سفال و سرامیک برگزار نمی گردد؟

فتح الله زیارتی در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: ما دو سالانه سفال و سرامیک را داشتیم که همه هنرمندان از نقاط مختلف کشور می توانستند در آن شرکت نمایند و آثارشان به نمایش درمی آمد، بازتاب مناسبی هم داشت اما آخرین دو سالانه در سال 1390 در سمنان و تهران برگزار گردید. در سال 1388 نیز نهمین دو سالانه به طور کامل در سمنان برگزار گردید و شاید یکی از دلایلی که نمایشگاه کیمیای خاک در خانه هنرمندان ایران برگزار گردید، به واسطه همین موضوع باشد که مسوولان انجمن سفالگران ایران هم متوجه توانایی هنرمندان سمنان در سال های گذشته گردیده اند.

او ادامه داد: از سال 1390 به بعد دوسالانه سفال برگزار نگردیده است؛ در حالی که باید تا سال جاری سه دو سالانه برگزار می شد. این نقطه ضعفی است که وزارت ارشاد باید درباره آن تجدید نظر کند زیرا دوسالانه ها محفل مناسبی برای هنرمندان هستند و باید این موضوع را از وزارت ارشاد پیگیری کرد که چرا این رویداد را برگزار نمی نمایند.

این هنرمند با بیان اینکه در سال های گذشته دوسالانه های نگارگری، مجسمه سازی و رشته های دیگر هنرهای تجسمی برگزار گردیده اما دو سالانه سفال و سرامیک برگزار نگردیده است، اضافه نمود: به نظر می رسد دیدگاهی در تیم قبلی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشت و ما آن را از مدیرکل استان می شنیدیم که باید سفال زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برود و جای آن در وزارت ارشاد نیست. اما باید در نظر گرفت جای سفال به مفهوم صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی و سفال و سرامیک به معنای هنرهای تجسمی در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای تجسمی است.

زیارتی اضافه نمود: این دیدگاه در سال های گذشته موجب گردیده دو سالانه سفال و سرامیک را سه دوره برگزار ننمایند و این لطمه سنگینی به این حوزه می زند. وقتی یک هنرمند می داند که قرار است در دو سال آینده چنین رویدادی اتفاق بیفتد، طبیعتا انگیزه بیشتری برای کار کردن دارد زیرا هنرمند احتیاج دارد دیده گردد و جایی برای عرضه می خواهد؛ بنابراین برگزار نشدن دو سالانه نقطه ضعفی است که باید به آن پرداخته گردد.

رییس انجمن سفالگران سمنان همچنین درباره نمایشگاه سفالگران کیمیای خاک که از ششم مهر ماه در خانه هنرمندان افتتاح گردیده است، اظهار کرد: این نخستین نمایشگاه است که بعد از گذشت 20 سال از فعالیت انجمن سفالگران سمنان در پایتخت برگزار گردیده است.

او با بیان اینکه هر انجمن یا گروهی به عنوان شخصیت حقیقی و حقوقی می تواند در تهران گالری اجاره کند و آثارش را به نمایش بگذارد، ادامه داد: اما بحث هزینه ها مطرح است. گالری زمستان خانه هنرمندان به رایگان در اختیار ما نهاده شد و همین موضوع موجب صرفه جویی در هزینه هنرمندان حاضر در این نمایشگاه شد.

زیارتی گفت: ما برای شرکت در این نمایشگاه از اداره کل ارشاد سمنان نیز یاری مالی گرفتیم و بخشی از هزینه ها را هم خودمان تامین کردیم تا بتوانیم در نمایشگاهی در مرکز کشور حضور پیدا کنیم. هزینه های حضور در یک گالری خصوصی به مراتب بیشتر می گردد و بسیاری از هنرمندان نمی توانند این هزینه ها را تامین نمایند. نبود شرایط و امکان ارائه آثار هنرمندان فعال استان ها و شهرستان ها در مرکز فقط مربوط به سمنان نمی گردد و هنرمندان کشور را دربرمی گیرد.

رییس انجمن سفالگران سمنان درباره تاثیر نمایش آثار هنرمندان سمنان در تهران و بازخورد آن اظهار کرد: مراسم افتتاحیه دور از انتظار ما بود و تصور نمی کردیم تعداد زیاد مخاطبانی که در روز افتتاحیه حاضر شدند، از نمایشگاه استقبال نمایند. از طرفی تماس هایی از سوی گالری دارها و فعالان این حوزه گرفته شد و فکر می کنم تکرار چنین نمایشگاه هایی می توانند اثرات مثبت بیشتری به همراه داشته باشد.

او با بیان اینکه ما در سمنان کمبود گالری نداریم اما بحث اصلی هزینه ها است، گفت: متولی امر که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است باید در این زمینه هزینه کند که به عقیده من چنین کاری را انجام نمی دهد. ما در سمنان محدودیتی نداریم و گالری هایی که بتوانیم آثارمان را نمایش دهیم وجود دارند اما آنچه بیشتر از همه در جهان وجود دارد سوبسیدی است که باید به هنر تعلق بگیرد اما این اتفاق در ایران آن طور که باید رخ نمی دهد.

زیارتی درباره انتخاب آثار هنرمندان در نمایشگاه کیمیای خاک نیز گفت: از طرف انجمن هنرمندان سفالگر ایران و خانه هنرمندان فرصت نمایشگاهی در اختیار انجمن سفالگران سمنان نهاده شد و طی فراخوانی به هنرمندان شهر سمنان، آثاری ارائه شد که 39 اثر از بین 15 هنرمند انتخاب شدند و به نمایش درآمدند.

به گزارش خبرنگاران، نمایشگاه سفالگران سمنان با نام کیمیای خاک از سوی انجمن سفالگران ایران از جمعه (6 مهر ماه) در گالری زمستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شد و فرصت بازدید از آن امروز 13 مهر ماه به انتها می رسد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 64

به "چرا دوسالانه سفال و سرامیک برگزار نمی گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا دوسالانه سفال و سرامیک برگزار نمی گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید