پیشرفت فناوری نانو تا سال 2050 به اوج خود می رسد

به گزارش مجله خبری تیرول، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد مصطفی(ص)، اولین کارگاه مسابقه روزنامه نگاری علم جایزه مصطفی(ص) با موضوع مرجعیت علمی، طی روزهای 17 و 18 شهریورماه 1400 از طریق بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) برگزار شد.

پیشرفت فناوری نانو تا سال 2050 به اوج خود می رسد

علی محمد سلطانی، مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در این کارگاه در مورد آینده فناوری نانو گفت: پیش بینی می شود این فناوری تا سال 2050 همچنان پیشرفت کند، تحقیقات و محصولات بیشتری ارائه شده و نانو با فناوری های دیگر همگرا شود.

وی در ادامه به توضیح چرخه سیاستگذاری در حوزه نانو پرداخت و ادامه داد: این چرخه شامل تدوین، ارزیابی و اجرا است. در مرحله تدوین ما مطالعات زیادی انجام داده و فعالیت کشورهای مختلف را پایش کردیم. بر این اساس توانستیم به مسئولان توضیح بدهیم فناوری نانو و جایگاه آن در آینده دنیا کجا واقع شده است.

مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تصریح بر اینکه برنامه تدوین شده هر سه سال یکبار بازبینی میشود گفت: تحولات علمی در دنیا به سرعت در حال وقوع است و این امر باید در برنامه لحاظ شود.

وی ادامه داد: فناوری را نمی توان فقط با یک جنبه بررسی کرد و چرخه را باید از آموزش تا بازار همه جانبه دید. ضمن اینکه متوجه شدیم برنامه های ملی بهتر است به صورت چندمرحله ای اجرا شوند.

سلطانی به مرحله اجرای این سیاستها پرداخت و گفت: در این مرحله ایجاد ساختار مناسب، تشکیل بانک اطلاعاتی و ثبت سوابق فعالیت و حمایت ها، فعالسازی امکانات موجود به جای ایجاد موسسات و زیرساخت های تازه، رتبه بندی نهادهای مختلف برای ایجاد رقابت سالم بین آنها، نگاه تشویقی به بودجه توسعه فناوری نانو از راه جذب بودجه های تخصصی و ترویج و اطلاع رسانی به گروههای مختلف جامعه با ابزارهای متنوع مد نظر ما بود.

وی در مورد ارزیابی برنامه ها هم گفت: اندازه گیری شاخصها و انتشار عمومی گزارش عملکرد سالانه و بازبینی برنامه ها هر سه سال یکبار برای ما بسیار مهم بود تا سیاست گذاری ها را بتوانیم به درستی ارزیابی کنیم.

مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در مورد دستاوردهای نانو ابتدا به حوزه ترویج پرداخت و گفت: تشکیل باشگاه دانش آموزی نانو از سال 87 راه افتاد و تا به امروز 1 میلیون و 287 هزار دانشآموز را آموزش داده است؛ ضمن اینکه 88 آزمایشگاه در کشور تجهیز شده است.

به گفته سلطانی همچنین در این مدت 66 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 23 نفر دکتری مرتبط با نانو دانش آموخته شده اند. 157 دوره و برنامه آموزشی اجرا شده، 150 مرکز تحقیقاتی و دانشگاه و 2000 عضو هیات علمی در این زمینه فعالیت میکنند.

وی همچنین به المپیاد دانش آموزی نانو و مسابقه دانشجویی نانو اشاره کرد و گفت: فرایند انتشار مقالات نانو در ایران از سال 2001 و 10 مقاله در سال به بیش از 10 هزار مقاله در سال 2021 رسید. رتبه ایران هم در ماه مه 2021 بعد از آمریکا، چین و هند رتبه چهارم است. 24 درصد کل پتنت های خارجی ایران در این زمینه است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1846

به "پیشرفت فناوری نانو تا سال 2050 به اوج خود می رسد" امتیاز دهید

1 کاربر به "پیشرفت فناوری نانو تا سال 2050 به اوج خود می رسد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشرفت فناوری نانو تا سال 2050 به اوج خود می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید