نقش مهم مردم در حفظ میراث فرهنگی و کشف یک میراث جدید

به گزارش مجله خبری تیرول، در واقع می توان گفت که فقط معماری و تاریخچه میراث فرهنگی و بناهای تاریخی نیستند که آن ها را ماندگار و ارزشمند می کنند، بلکه چگونگی استفاده مردم از این مکان ها و آثار هم بسیار مهم هستند که نباید به راحتی از کنار آن عبور کرد و لازم است در این زمینه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی های کافی انجام شود.

نقش مهم مردم در حفظ میراث فرهنگی و کشف یک میراث جدید

میراث فرهنگی و بناهای تاریخی یکی از جذابیت های بزرگ در صنعت توریسم به شمار می فرایند و اگر مردم به خوبی از قوانین حفاظت و نگهداری از آن ها مطلع نباشند، آنگاه می توان گفت در مدت زمان کوتاهی اعتبار و ارزش این میراث از بین می فرایند و نسل های آینده آنطور که باید از آن ها بهره نمی برند.

لازم به ذکر است که نوع رفتار مردم با یک آثار یا بنای تاریخی که حتی چندین سال کوتاه هم از عمر آن نمی گذرد، می تواند در تبدیل شدن آن به یک میراث غنی و ارزشمند نقش بسزایی را ایفا کند. به طوریکه حتی در دو سال اخیر شاهد آن بودیم که چندین میدان، بنا و یا خیابان در کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا با وجود آنکه بین 10 تا 30 سال از عمر آن ها می گذشت، به میراث فرهنگی آن کشورها تبدیل شدند و حتی نام آن ها نیز در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسید.

علت اصلی این اتفاق چیزی نبود جز استقبال شدید مردم از آن بناها و استفاده خاص و تماشایی از این آثار. بنابراین می توان گفت که هر کدام از این مکان های فوق دارای ارزش اجتماعی برجسته ای نیز هستند که سبب شده به میراث غنی آن کشور تبدیل شوند.

یکی از کارشناسان حفظ میراث فرهنگی آلمان معتقد است که این ارزش های اجتماعی آثار و رفتاری که مردم از خود نشان می دهند، قطعا می تواند به طرح و برنامه های مدون محلی و منطقه ای تبدیل شوند تا از این طریق هم از مکان ها و بناهای باارزش هر کشور محافظت شود و هم آثار جدید با ارزش و اعتبارات قابل قبول کشف شوند. چراکه مردم به دلیل نزدیکی به این مکان ها و علاقه ارثی که به میراث و بناهای تاریخی کشور خود دارند، می توانند به توسعه این صنعت هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم کمک شایانی کنند.

تمامی این عوامل دست به دست هم داده تا حتی برخی از مسئولان منطقه ای میراث فرهنگی کشورهای اروپایی به ویژه آلمان به فکر ایجاد کمپین های مشارکت مردمی در حفظ آثار فرهنگی افتاده و حتی دوره های آموزشی آنلاین را نیز برای علاقه مندان برگزار کنند.

منبع: گردشبان
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1259

به "نقش مهم مردم در حفظ میراث فرهنگی و کشف یک میراث جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش مهم مردم در حفظ میراث فرهنگی و کشف یک میراث جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید