معرفی تعدادی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شهرکرد

به گزارش مجله خبری تیرول، همواره وقتی نام از سفر داخلی به میان می آید، ذهنها به سمت شهرهای شمالی یا شهرهای عظیم می فرایند. اما، باید دانست که شهرهای کوچک بسیاری هم در ایران برای بازدید وجود دارند. یکی از این شهرهای دیدنی، شهرکرد بوده که فوق العاده زیباست. این شهر تاریخی، یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری است. این شهر بر طبق تحقیقات اجرا شده، قدمتی حدود چند هزار سال قبل از میلاد مسیح (ع) داشته و به دوره حکومت ساسانیان و اشکانیان بر می شود. بر همین اساس، می توان آن را در فهرست مقصدهای گردشگری ایران قرار داد. با ما در مقاله معروف ترین جاذبه های گردشگری شهرکرد همراه شوید تا شما را با شماری از بهترین جاهای دیدنی شهرکرد آشنا کنیم. سفر مجازی به دیدنی های معروف شهرکرد را از دست ندهید.

معرفی تعدادی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شهرکرد

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

فهرست مطالب

مسجد جامع شهرکردحمام تاریخی خان شهرکردمسجد آجری اتابکانقلعه چالشترپارک ملی تنگه صیادموزه باستان شناسی شهرکردقلعه شمس آبادامامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون

مسجد جامع شهرکرد

در بیشتر شهرهای ایران، یکی از مهمترین و زیباترین بناهایی که وجود دارند، مسجد جامع آن شهر است. در شهرکرد هم مسجد جامعی زیبا با قدمتی برابر با اواخر قرن 13 وجود داشته که به نوعی می توان گفت با وجود یک صحن عظیم، ایوان، غرفه های متعدد، مناره و شبستان های مختص تابستان و زمستان یکی از بهترین جاهای دیدنی شهرکرد هست. این مسجد همچنین دارای فضاهای دیگری چون سه ورودی در جهات شمال، شرق و غرب بوده و تزئینات و کاشیکاری های هفت رنگ و زیبا نیز در آن دیده می شوند. باید بدانید این مسجد به دستور حاج محمدرضا خان و در فضایی برابر با 2500 متر مربع ساخته شد.

حمام تاریخی خان شهرکرد

زمانیکه به دیدن مسجد جامع شهرکرد می روید، می توانید از حمامی زیبا و مستحکم که در جنوب غربی مسجد واقع شده و حمام تاریخی خان شهرکرد نام دارد، دیدن کنید. این حمام همانند مسجد به دستور حاج محمد رضا خان در سال 1270 هجری قمری ساخته شده و از دیدنی های معروف شهرکرد محسوب می شود.

مسجد آجری اتابکان

همانطور که از نام این مسجد زیبا پیداست، در دوره اتابکان ساخته شد. اما، نام کاملش در آن دوره، مسجد اتابکان درب امامزاده بود. فارغ از نام این مسجد که حکایت از دوره ساختش دارد، درب چوبی موجود در مسجد آجری اتابکان با داشتن قدمتی برابر با هشت قرن، تاریخی بودنش را اثبات می نماید. این مورد از معروف ترین جاذبه های گردشگری شهرکرد برای پایداری و برقراری در دوره های مختلف بارها تعمیر و بازسازی شده که می توان گفت آخرین بازسازیش اخیرا توسط مسئولین صورت گرفت.

قلعه چالشتر

یکی از بناهایی که در ایران می توان گفت از معماری اروپایی الگوبرداری شده، همین قلعه چالشتر واقع شده در 5 کیلومتری شهرستان شهرکرد هست. پس، با توجه به طرح، نقشه و ظاهری که دارد، می توان به راحتی تشخیص داد که آنچنان قدمتی نداشته و به دوره قاجار بر می شود. به نوعی می توان این مورد از بهترین جاهای دیدنی شهرکرد را مجموعه ای گرانبها از تاریخ کهن ایران نامید، زیرا دارای معماری منحصر بفرد و حجاری هایی بی نظیر هست.

پارک ملی تنگه صیاد

برای حفاظت از گیاهان و حیات وحش، منطقه محافظت شده ای را در 15 کیلومتری شهرکرد تشکیل داده اند که دارای وسعتی برابر با 27 هزار هکتار هست. پارک ملی تنگه صیاد که دارای 250 گونه گیاهی مختلف مانند گندمیان، گون و گیاهان چند ساله علفی بوده، واقعا دیدنی است. این پارک زیبا بدلیل انبوهی از گیاهانی که دارد، آب و هوایی معتدل و بسیار خوب را تشکیل داده که باعث جذب دوچندان بازدیدکنندگان می شود. همچنین، مورد دیگری که مردم را به این پارک جذب می نماید، آرامش حاکم بر آن هست. باید ذکر کرد که این منطقه دارای چشم انداز و دره های بسیار زیبایی بوده که خود یکی از دیدنی های معروف شهرکرد بشمار می آیند.

موزه باستان شناسی شهرکرد

اگر بخواهید آثار تاریخی برجای مانده را ببینید یا علاقمند به آثار تاریخی هستید، حتما باید سری به موزه باستان شناسی شهرکرد بزنید، چرا که می توانید از تمامی قرون مختلف حتی عصر نو سنگی اشیایی را ببینید. البته، این نکته حائز اهمیت است که آثار به جای مانده در چهارمحال و بختیاری با قدمتی برابر با 9 هزار سال را هم می توانید در این موزه پیدا کنید. تمامی این آثار و ابزار نشانگر مهارت مردم آن موقع و فرهنگ غنی ایران هستند. از این اشیای تاریخی و گرانبها که با مهارت خاصی ساخته شده اند، می توان به ابزاری از جنس استخوان، وسایل سنگی در ابعاد کوچک و عظیم، کتیبه ای به خط میخی متعلق به دوران پادشاهی هخامنشیان، مجسمه هایی ساخته شده از گل، ظروف سفالی نخودی مزین به نقشهای هندسی و به رنگ سیاه، کاسه و لیوان اشاره نمود.

قلعه شمس آباد

بدلیل شرایط آب و هوایی شهرکرد، بیشتر بناهای ساخته شده به صورت قلعه ای بوده اند. پس، به بنایی دیگر یا قلعه ای دیگر با قدمت 120 سال اشاره می کنیم. این بنا که به دستور یکی از خانهای وقت یعنی یوسف خان امیر مجاهد ساخته شد، در 15 کیلومتری این شهرستان واقع شده است. از مشخصات ظاهری بنا باید به دو طبقه بودن با ستونهای مکعبی شکل که با نقشهایی از گیاهان و تصاویری از انسان آراسته شده اند، اشاره نمود.

امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون

از امامزاده های مهم موجود در کشور می توان به وجود امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون اشاره نمود که نسب آنها به امام موسی بن جعفر (ع) می رسد. گفته شد که این بنا مربوط به دوره قاجار است و در دوره پهلوی بازسازی شد. اما، در اصل بنای اصلی مربوط به اتابکان فارس بوده که در هر دوره دچار تغییراتی شد. در خصوص مشخصات ظاهری بنا می توان به مصالحش یعنی ملات خشت، آجر و گچ اشاره نمود.

کلام پایانی

از آثار دیگری که در اینجا نام برده نشد، می توان به کوه قارون، پل خراجی، روستای سورک، سقاخانه ارباب میرزا، موزه کار و زندگی، امامزاده عبدالله سورک، قلعه صمصام السلطنه، کتیبه های سنگی رخ، غار تنگه خراجی، قلعه سورک، آبشار زرد لیمه، شیر سنگی، قلعه دزک، منطقه بازفت، مسجد جامع هرچگان، امامزاده سبزپوش اشاره نمود.

بیشتر بخوانیدآبشار زرد لیمه، آبشاری زیبا در چهارمحال بختیاریتاریخچه کاخ قلعه دزک، ارزشمند ترین کاخ چهارمحال بختیاریمنبع: همگردی
انتشار: 31 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1201

به "معرفی تعدادی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شهرکرد" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی تعدادی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شهرکرد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از معروف ترین جاذبه های گردشگری شهرکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید