زندگی نباتی چیست؟

به گزارش مجله خبری تیرول، شرایط نباتی پایدار به نوعی از تغییر در سطح هوشیاری اشاره دارد که در آن شخص بیدار به نظر می رسد، اما نمی تواند واکنشی معنی دار به دنیای بیرون داشته باشد.

زندگی نباتی چیست؟

به گزارش گروه وبگردی خبرنگاران، دیروز بود که متأسفانه خبر درگذشت مهسا سادات آقایی دوست، دختر تکواندوکار 15 ساله پس از 2 سال زندگی نباتی منتشر شد.

این دختر نوجوان دو سال قبل هنگام بازگشت از باشگاه به دلیل بسته بودن راستا پیاده رو به وسیله سازندگان یک ساختمان ناچار به عبور از کنار خیابان شده بود که ناگهان یک خودرو با سرعت بالا به وی برخورد کرد. مهسا پس از ضربه شدید مغزی به بیمارستان منتقل شد. او و بعد از آن در منزل نگهداری می شد و زندگی نباتی داشت.

اما زندگی نباتی چیست؟

زندگی نباتی اغلب با کما اشتباه گرفته می گردد.

کما به یک بیهوشی عمیق و طولانی مدت در نتیجه یک بیماری، آسیب یا مسمومیت اطلاق می گردد. کلمه کما معمولاً به حالتی اشاره دارد که در آن فرد به ظاهر خواب است، اما قادر به بیدار شدن نیست.

شرایط نباتی پایدار به نوع دیگری از تغییر در سطح هوشیاری اشاره دارد که در آن شخص بیدار به نظر می رسد، اما نمی تواند واکنشی معنی دار به دنیای بیرون داشته باشد. در این حالت ممکن است چشمان فرد باز باشد و صدا هایی مثل خمیازه، خروپف یا دیگر اصوات از او شنیده گردد.

در هر دو حالت فرد زنده است، اما مغز او به طور کامل کار نمی نماید.

اما زندگی نباتی با مرگ مغزی هم فرق دارد.

در زندگی نباتی احتمال بهبودی وجود دارد، اما مرگ مغزی آسیبی دائمی است. فردی که در شرایط نباتی فرو رفته، ساقه مغز او هنوز کار می نماید یعنی ممکن است نوعی هوشیاری کماکان وجود داشته باشد.

اغلب افراد در شرایط نباتی پایدار بهبود پیدا نمی نمایند، اما عده اندکی هم هستند که آنقدری بهبود می یابند که شرایط آن ها تغییر به حداقل هوشیاری تشخیص داده گردد.

هیچ درمانی برای شرایط نباتی پایدار وجود ندارد و پزشکان تمرکز خود را بر مراقبت حمایتی می گذارند تا مغز بهبود پیدا کند. بیمار برای تشخیص هر گونه تغییر یا نشانه ای از بهبودی در او به دقت تحت نظر قرار می گیرد.

به طور کلی احتمال بیرون آمدن از شرایط نباتی پایدار ظرف 6 ماه ابتدایی، در مواردی که دلیل ضربه مغزی تروماتیک باشد، در افراد بزرگسال 50 درصد و در بچه ها 60 درصد است.

مواردی از بیرون آمدن شرایط نباتی پایدار هم وجود داشته. منیره عبدالله که در سال 1991 در یک سانحه رانندگی دچار آسیب مغزی شدید شده بود بعد از 28 سال زندگی نباتی، هوشیاری کامل خود را به دست آورد. او در این مدت هیچ نشانه ای که حاکی از بیدار شدن وی در آینده باشد نداشت.

منبع: روزیاتو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1887

به "زندگی نباتی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی نباتی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید