عایدی گردشگری غذا در جهان بیش از 200 میلیارد دلار ثبت شد

به گزارش مجله خبری تیرول، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، عایدی گردشگری غذا در جهان بیش از 200 میلیارد دلار ثبت شد.

عایدی گردشگری غذا در جهان بیش از 200 میلیارد دلار ثبت شد

محمد قاسمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست تخصصی کارشناسان گردشگری خوراک که به صورت وبینار با مشارکت استان های کشور در محل معاونت گردشگری برگزار گردید، از شروع به کار شبکه ملی کارشناسان گردشگری خوراک در کشور اطلاع داد و گفت: با توجه به اینکه تنوع بخشی به صنعت گردشگری کشور و فراوری محصولات متنوع و تمرکز بر گردشگری موضوعی یکی از اصلی ترین سیاست های این حوزه بشمار می آید، لذا با توجه به دارا بودن ظرفیت بسیار قابل توجه غذاهای بومی کشور، موضوع توسعه گردشگری خوراک در دستور کار قرار گرفته است.

او با بیان اینکه در حال حاضر ساختار اداری در قالب شبکه ای گسترده از کارشناسان در سراسر استان های کشور شکل گرفته، اضافه نمود: در پی تشکیل کارگروه گردشگری خوراک این نشست با هدف تبیین و مطلع سازی کارشناسان استانی با ظرفیت ها و ساختار اجرایی این موضوع تشکیل شده تا در بستر تعامل، همفکری و آنالیز نمونه های پیروز داخلی و خارجی از جمله خیابان خوراک بستر اجرایی قابل اتکایی شکل گیرد.

قاسمی با بیان اینکه موضوع گردشگری خوراک از دو وجه قابل آنالیز است، اظهار کرد: با توجه به اعلام رسمی سازمان دنیای گردشگری، 33 درصد یا یک سوم هزینه کرد گردشگران به موضوع خوراک اختصاص می یابد، از این رو غذا جز لاینفک این صنعت شناخته می گردد. در نتیجه بحث درباره یکی از زنجیره های اصلی سفر است.

او اضافه نمود: در وجه بعدی هدف از سفر می تواند تجربه اغذیه و اشربه مقاصد مورد بازدید و جوامع میزبان باشد، از این رو اقدامات کلان از جمله تعریف بسته های سفر و تورهای گردشگری با موضوع و انگیزه تجربه غذاهای بومی و نیز استفاده از خوراک محلی استان ها در منو مراکز پذیرایی و رستوران ها از جمله اقدامات زیربنایی مورد نظر در راستا توسعه گردشگری خوراک بشمار می آید.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی بعلاوه تاکید نمود: تمرکز بر این دو رویکرد سبب شکل گیری بستر مساعد توسعه گردشگری کشور می گردد تا ضمن ایجاد و توسعه مقاصد ملی تخصصی گردشگری خوراک و جذب گردشگران، دستاوردهای گسترده مالی، اجتماعی و فرهنگی در سطح کشور شکل گیرد.

حسین جبل عاملی، فعال و متخصص گردشگری خوراک در این نشست با تبیین مفاهیم علمی این موضوع به کارشناسان استانی گفت: گاهی بعضی از شهرها و شهرستان های کشور به تنهایی مقصد سفر نیستند و گردشگران تنها از آنها عبور می نمایند، اما وقتی پیوست گردشگری خوراک به این نوع مقاصد اضافه نموده می گردد و با ارائه غذایی متمایز می توانند سبب تغییر جهت راستا گردشگران شوند، در واقع به نوعی همچون مقاصد عبوری ایفای نقش می نمایند و می توانند در عایدیزایی جامعه محلی و رونق گردشگری منطقه خود بسیار مؤثر عمل نمایند.

او با بیان اینکه برای گردشگری غذا در دنیا بیش از 200 میلیارد دلار عایدی ثبت شده، گفت: غذا در تمام انگیزه های گردشگری مشترک است و گردشگری خوراک یکی از انواع گردشگری است که می تواند نقش مهمی در جذب گردشگران داشته باشد. این نوع گردشگری به آداب و رسوم و فرهنگ هر کشوری مرتبط است و برای بازدیدنمایندگانی که از سایر کشورهای دنیا با فرهنگی متفاوت به این کشورها قدم می گذارند و آماده تجربه فرهنگ و رسوم و غذاهای آنان هستند، بسیار جذابیت دارد.

جبل عاملی به ویژگی های گردشگری خوراک اشاره نمود و اضافه نمود: گردشگری خوراک می تواند جز مستقلی بشمار آید و محرک سفر باشد. بی نهایت رشد کند. علت بازگشت گردشگران باشد و بعلاوه با خدمات دیگر تلفیق گردد، از این رو می تواند دستاوردهای مالی وسیعی در قالب عایدیزایی مستقیم و جنبی داشته باشد و یکی از بسترهای مطمئن توسعه گردشگری کشورها شناخته گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1968

به "عایدی گردشگری غذا در جهان بیش از 200 میلیارد دلار ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عایدی گردشگری غذا در جهان بیش از 200 میلیارد دلار ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید