خبرنگاران 350 هزار اصله نهال در شاهرود توزیع شد

به گزارش مجله خبری تیرول، شاهرود-خبرنگاران- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود، گفت: به مناسبت هفته درختکاری 350 هزار اصله نهال بین مردم در شهرها و روستاها و نیز شهرداری ها توزیع شد.

خبرنگاران 350 هزار اصله نهال در شاهرود توزیع شد

محمدرضا کشاورزیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از 29 بهمن توزیع نهال ها در سطح استان آغاز شد که هر شهرستان به تفکیک روزها سهمیه مورد تقاضای خود را دریافت کرد.

وی با بیان اینکه دهیاری و شهرداری ها هم تا قبل از امروز بر اساس تعداد درخواست خود نهال های در خواستی را دریافت کردند، ابراز داشت: از امروز تا 21 اسفند هم شهروندان می توانند از یک تا 50 اصله نهال از این اداره به طور رایگان تحویل گیرند.

کشاورزیان با اشاره به اینکه 2 نهالستان در استان سمنان وجود دارد، افزود: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود یکی از بزرگترین نهالستان های استان را در اختیار دارد.

به گفته وی نهال های این دوره بیشتر برای توسعه فضای سبز از جمله سرو نقره ای، کاج، سنجد، عرعر و زیتون تلخ است.

وی با بیان اینکه شهروندان به دلیل کم آبی بیشتر به تهیه نهال سنجد اقبال دارند، افزود: کاشت 50 هزار اصله سنجد برای سال آینده در دستور کار است.

کشاورزیان با بیان اینکه پایش نهال های توزیع شده توسط ناظران مقیم انجام و به این اداره گزارش داده می شود، اعلام نمود: برای توزیع این نهال ها هیچ هزینه ای دریافت نمی شود و هزینه تولید این نهال ها از محل منابع ملی و استانی تامین شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود از آغاز درختکاری بوستان روستایی به مساحت پنج هکتار در روستای ابر خبر داد و شرح داد: امسال 36 هکتار از جنگل ابر درختکاری شده است.

کشاورزیان با بیان اینکه در روستاهای طرود و میغان بوستان روستایی ایجاد شده ، ابراز داشت: هر دهیار روستا که علاقمند به ایجاد این بوستان ها باشد، این اداره زمین ملی و نهال در اختیار آنها قرار می دهد به شرط آن که تامین آب آن را خود روستا بر عهده گیرد.

وی با اشاره به اینکه امسال در پنج حوزه تاش، دهملا، ابر، میغان و ابرسج کارهای آبخیزداری اجرا شده، افزود: تا به امروز 500 هکتار عملیات نهال کاری و مراقبت در این شهرستان اجرا شده است.

وی در باره دیگر فعالیت های این اداره هم گفت : مدیریت ذخیره نزولات آسمانی در 100 هکتار، آبیاری 700 هکتار از عرصه های نهال کاری شده در سال های قبل و ایجاد کمربند حفاظتی 6 کیلومتری اجرا شده است.

کشاورزیان از اجرای بیش از 600 هکتار عملیات بیولوژیک شامل بذر پاشی، کپه کاری و حفاظت و قرق خبر داد و شرح داد: تا به امروز 10 تن جو بین بهره برداران و مرتع داران برای قرق و احیای مرتع به طور رایگان توزیع شده است.

وی یکی از مهمترین وظایف این اداره را حفاظت از اراضی و مبارزه با قاچاق چوب و زغال تاغ خواند و یاد آورشد: تا به امروز 40 نیسان حامل چوب قاچاق افزون بر 30 تن که به ارزش 6 میلیارد ریال بوده کشف و پس از اجرای حکم وجه به حساب دولت واریز شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرودبا بیان اینکه در این راستا 40 تن دستگیر شده و به مراجع قضایی تحویل داده شدند، ابراز داشت: گشت زنی به طور مستمر در مراتع و اراضی شهرستان در دستور کار است.

کشاورزیان با بیان اینکه این تعداد از کشفیات تنها برای شهرستان شاهرود نیست بلکه از شهرهای دیگر هم به صورت خودرو های عبوری توقیف شدند، تاکید کرد: این تعداد دستگیری ها بیشتر در شب توسط حافظان منابع طبیعی اجرا شده است.

وی آموزش بهره برداران را در اولویت کاری خواند و گفت: برای 80 درصد از اراضی ملی شهرستان شاهرودی نقشه های ثبتی و رقومی تهیه شده است.

وسعت مراتع و عرصه های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و 750 هزارهکتار و 2 میلیون 300 هزار هکتار است.

از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 889

به "خبرنگاران 350 هزار اصله نهال در شاهرود توزیع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 350 هزار اصله نهال در شاهرود توزیع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید