بهترین نرم افزار طراحی ساختمان کدام است؟ معرفی 10 نرم افزار برتر

به گزارش مجله خبری تیرول، بهترین نرم افزار طراحی ساختمان می تواند برای اهداف مختلف متفاوت باشد. نرم افزارهای طراحی ساختمان که به صورت های سه بعدی و دو بعدی عمل می نمایند این روزها از جنبه های مختلفی به یاری مهندسان آمده اند. در این مقاله از ویکی ساختمون قصد داریم تا برترین نرم افزارهای طراحی ساختمان را معرفی کنیم.

بهترین نرم افزار طراحی ساختمان کدام است؟ معرفی 10 نرم افزار برتر

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت چاپ کاتالوگ ارزان از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

طراحی نقشه سازه بتنی را آنلاین و بهینه با اتوسازه در کمترین زمان انجام دهید

لیست بهترین نرم افزار طراحی ساختمان

  • نرم آرشی کد (ArchiCAD)
  • اتودسک رِویت (Revit Autodesk)
  • اتوکد آرشیتکچر (AutoCAD Architecture)
  • اتوکد سیویل (3D AutoCAD Civil 3D)
  • شف آرشیتکت (chief Architect)
  • آل پلن (Nemetschek Allplan)
  • وِکتوروورکس آرشیتکت (Vectorworks Architect)
  • میکرواستیشن (MicroStation)
  • راینو (Rhino3D)
  • کتیا (CATIA)

نرم افزار آرشی کد

آرشی کَد یا آرکی کَد یا آرچی کَد (ArchiCAD) یک نرم افزار معماری توسعه یافته توسط تیم گرافی سافت است. این نرم افزار مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) یک ابزار کامل برای معماران و بدون شک یکی از بهترین ها در نوع خود است.

این نرم افزار قابلیت هایی مانند طراحی دو بعدی و سه بعدی و مدل سازی ساختمان را در اختیار شما قرار می دهد. به لطف این قابلیت ها شما قادر خواهید بود تا تمامی جنبه های مهندسی و طراحی را پیاده کنید. این نرم افزار در زمینه شبیه سازی (visualization) نیز بسیار پیشرفته است و قابلیت رِندرینگ بسیار با کیفیتی را در اختیار معماران قرار می دهد.

قابلیت ذخیره سازی حجم زیادی از اطلاعات در مدل های سه بعدی شما یکی دیگر از شناخته شده ترین مزیت های نرم افزار آرشی کد است. از این نرم افزار می توان به منظور طراحی ساختمان ها، فضاهای داخلی و همچنین مناطق شهری استفاده کرد.

نرم افزار اتودسک رِویت

اتودسک رِویت (Revit Autodesk) نیز یکی دیگر از نرم افزارهایی است که در لیست بهترین نرم افزارهای طراحی ساختمان قرار می گیرد. رویت یک برنامه مدل سازی اطلاعات ساختمان توسعه یافته توسط اتودسک است.

این ابزار قدرتمند برای شما که روی پروژه های معماری و طراحی ساختمان کار می کنید واقعاً لازم است زیرا تمام ویژگی های آن مخصوص معماران ساخته شده است. این امر به شما یاری می نماید تا طرح های کاملی از معماری مد نظر خود را ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM): سوپراستار صنعت ساخت وساز

به لطف اتودسک رویت می توان هر ساختمان و زیرساختی را طراحی و مدیریت کرد. یک مزیت عظیم این نرم افزار مدل سازی قابایت به اشتراک گذاری پروژه ها است. فرض کنید که رییس یک گروه طراحی ساختمان هستید. با استفاده از این قابلیت می توانید به سادگی به طراحی های اعضای تیم خود دسترسی داشته باشید.

قابلیت به اشتراک گذاری راه حل خوبی برای بهبود همکاری میان اعضای تیم شما است. از همه مهم تر در جلوگیری از دوباره کاری به شما یاری می نماید تا در وقت و هزینه صرفه جویی کنید.

نرم افزار اتوکد آرشیتکچر

بدون شک نرم افزار اتوکد آرشیتکچر (AutoCAD Architecture) یکی از بهترین نرم افزارها در زمینه طراحی ساختمان است. این نرم افزار توسط شرکت اتودسک توسعه یافته است. این نرم افزار با قابلیت طراحی دو بعدی و سه بعدی می تواند برای پروژه معماری شما بسیار مفید باشد.

نرم افزار اتوکد آرشیتکچر از همه نظر کامل است. هم برای طراحی سه بعدی و هم برای شبیه سازی به لطف قابلیت رندرینگ بسیار خوبی که برای آن در نظر گرفته شده است. با استفاده از ترکیب ابزارهای مدل سازی مختلفی که در اختیار شما قرار می گیرد، قادر خواهید بود مدل های بسیار واقع گرایانه ای را طراحی کنید.

بیشتر بخوانید: نرم افزارهایی که مهندس عمران باید بداند

این نرم افزار همچنین برای طراحی های دو بعدی نیز یکی از بهترین ها در نوع خود است. این نرم افزار نیز مانند دیگر محصولات اتودسک به شما این امکان را می دهد که پروژه خود را به سادگی با دیگران به اشتراک بگذارید.

نرم افزار اتوکد سیویل 3D

نرم افزار اتوکد سیویل (3D AutoCAD Civil 3D) یکی دیگر از محصولات اتودسک است که می تواند بسیار به کار معماران آید. این نرم افزار نیز مزایای دو نرم افزار قبلی از گروه اتودسک به معرفی آن ها پرداختیم را در خود جای داده است. با این تفاوت که این نرم افزار بیشتر در مهندسی عمران و ساخت و ساز کاربرد دارد.

در صورتی که طراحی هایی در رابطه با مهندسی عمران احتیاج دارید پس این نرم افزار برای شما بسیار ایده آل خواهد بود. از طرفی هم قادر خواهید بود که پروژه خود را به سادگی با نرم افزار اتودسک رویت منتقل کنید و طراحی خود را با ابزارهایی بیشتر تکمیل کنید.

نرم افزار شِف آرشیتکت

نرم افزار شف آرشیتکت (chief Architect) یکی دیگر از بهترین نرم افزارها در حوزه طراحی ساختمان است. این نرم افزار حاوی ابزارهایی اتوماتیک در ترسیمات ساختمانی از جمله انجام طراحی خانه، طراحی داخلی، طراحی آشپزخانه و حمام است که در این رابطه نما، جزئیات کد، و مدل سه بعدی را به آسانی ترسیم می نماید.

این نرم افزار از سری نرم افزار های طراحی به یاری کامپیوتر (CAD) است که در صنعت ساخت و ساز مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. این نرم افزار محصولی است که برای مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) معیار قرار می گیرد و در سال 1992 به بازار عرضه شده است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت پروژه ؛ 6 تا از بهترین ها

نرم افزار شف آرشیتکت اجازه می دهد تا کاربران مبتدی و جدید با استفاده از تکنولوژی به سرعت و به راحتی تجسم طراحی در هر دو محیط دو بعدی و رِندر سه بعدی را انجام دهند.

نرم افزار آل پلن

نرم افزار آل پلن (Nemetschek Allplan) یکی از قوی ترین و بهترین نرم افزار های طراحی پیشرفته سه بعدی ساختمان ویژه مهندسان معماری و عمران است. این نرم افزار توسط شرکت آلمانی نمسشِک (Nemetschek) توسعه داده شده است.

این نرم افزار برای کسانی که کارهای ساختمانی و عمران انجام می دهند بسیار مفید است. از نرم افزار آل پلن می توان در ارتباط بین رشته های مهندسی عمران و معماری استفاده کرد. طراحی و تجزیه و تحلیل سازه ها با توجه به تجهیزات به کار رفته شده در طرح توسط نرم افزار صورت می گیرد و می توان از طریق اینترنت طرح و پروژه را بین دیگر کارمندان و مهندسین به اشتراک بگذارید.

نرم افزار وِکتوروورکس آرشیتکت

نرم افزار وِکتوروورکس آرشیتکت (Vectorworks Architect) یکی دیگر از بهترین نرم افزارها به منظور طراحی ساختمان است. یکی از نرم افزارهایی است که برای طراحی های مهندسی و مدل سازی پروژه بر اساس بیم (BIM) مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان رقیب سرسختی برای نرم افزارهای معماری همچون اتوکد و رویت قلمداد می گردد.

این نرم افزار یکی از معروف ترین و در عین حال قدرتمندترین نرم افزارهای طراحی و شبیه سازی سه بعدی انواع لوازم و دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمانی و تاسیساتی است که با محیط گویا و حرفه ای خود به مهندسین رشته معماری، آرشیتکت ها و فراوری کنندگان لوازم داخلی، خارجی و بهداشتی منازل یاری می نماید.

نرم افزار میکرواستیشن

نرم افزار میکرواستیشن (MicroStation) را نیز می توان یکی از بهترین نرم افزار های طراحی ساختمان دانست. این نرم افزار توسط شرکت بنتلی (Bentley) که یکی از عظیم ترین و قوی ترین شرکت های فراوری کننده نرم افزارهای مهندسی به حساب می آید توسعه یافته است.

بیشتر بخوانید: نرم افزار متره و برآورد : معرفی 5 برنامه پرکاربرد مترورها!

از این نرم افزار در اجرای ساختمان های عظیم، پل ها و جاده سازی می توان استفاده کرد. محیط نرم افزار میکرواستیشن بسیار به محیط اتوکد شبیه است. از این نرم افزار به راحتی می توان در رسم نقشه های دو بعدی و سه بعدی ساختمان بهره برد.

نرم افزار راینو

اگرچه نرم افزار راینو (Rhino3D) تخصصی صنعت ساختمان سازی نیست اما با توجه به ویژگی هایی که دارد می تواند بسیار برای معماران مفید باشد. یک نرم افزار تجاری گرافیک کامپیوتری سه بعدی و طراحی به یاری کامپیوتر (CAD) است که توسط شرکت رابرت مک نیل و همکاران توسعه یافته است که یک شرکت خصوصی امریکایی است و در سال 1980 تاسیس شده است.

نرم افزار راینو (Rhinoceros) یک نرم افزار دو و سه بعدی قوی است که به شما اجازه می دهد هم در دو بعد و هم در سه بعد، طراحی و مدلینگ را به آسان ترین روش ممکن انجام دهید. در این نرم افزار، سیستم نربز (Non-uniform rational basis spline) جایگزین سیستم مش بندی (Mesh) شده است که اساس کار آن با محاسبات ریاضی است و همین سبب شده است که بتوانید مدل سازی پوسته های پیچیده را با دستورهای ساده انجام دهید.

نرم افزار کتیا

نرم افزار کتیا (CATIA) نیز در حال حاضر یکی از بهترین نرم افزار های به کار برده شده در صنعت طراحی ساختمان است که البته به مانند راینو مختص به ساختمان سازی نیست و در بسیاری دیگر از رشته ها و صنایع کاربرد دارد.

کتیا یک نرم افزار طراحی از طریق کامپیوتر (CAD)، مهندسی تحلیل با کامپیوتر (CAE) و ساخت به یاری رایانه (CAM) است که شرکت فرانسوی داسو سیستم (Dassault System) آن را توسعه داده است.

سخن آخر

نرم افزار های طراحی ساختمان که در بالا به بهترین آن ها برای معماران و مهندسان پرداخته شد، می توانند نقش مهمی در پروژه های ساختمانی و تحول این زمینه داشته باشند. برای نگارش این مقاله از وب سایت اسکاپتئو استفاده شده است.

شما از چه نرم افزاری برای طراحی ساختمان استفاده می کنید؟

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 16 آذر 1399 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1357

به "بهترین نرم افزار طراحی ساختمان کدام است؟ معرفی 10 نرم افزار برتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین نرم افزار طراحی ساختمان کدام است؟ معرفی 10 نرم افزار برتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید