بررسی قدیمی ترین لایه های استقراری یک تپه 7000 ساله

به گزارش مجله خبری تیرول، باستان شناسان ایرانی و چینی در ادامه کاوش های باستان شناسی در تپه ارگ نادری با قدمت 7 هزار سال در جستجوی قدیمی ترین لایه های استقراری این تپه تاریخی هستند.

بررسی قدیمی ترین لایه های استقراری یک تپه 7000 ساله

به گزارش خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علی اکبر وحدتی - سرپرست مشترک گروه باستان شناسان ایرانی و چینی - با اعلام این مطلب گفت: با ادامه کاوش های باستان شناسی در این تپه، امیدواریم که مقدمات ایجاد یک سایت موزه فضای باز در این مکان فراهم شود.

او گروه کاوش این پژوهش را شامل 13 متخصص در رشته های باستان شناسی، زمین شناسی، ژنومورفولوژی، مرمت، معماری و نقشه برداری اعلام کرد و گفت: یکی از اهداف اصلی این برنامه میدانی، علاوه بر مرمت و ساماندهی تپه ارگ نادری و بقایای برج و باروهای پیرامونی، دستیابی به اطلاعاتی از قدیمی ترین دوره استقرار در دره رود اترک در شمال خراسان و بررسی تبادلات فرهنگی ایران با منطقه خاور دور، به ویژه چین دانست.

این باستان شناس تاکید کرد: در این برنامه یک ترانشه طولی در منطقه مسطح پای دامنه جنوبی تپه باز شده و امیدواریم بتوانیم در آن به قدیمی ترین لایه های استقراری تپه ارگ نادری دست پیدا کنیم

به گفته وی، در جریان این کاوش ها برش ایجاد شده در اثر خاکبرداری های جدید در دامنه جنوبی تپه با هدف بررسی وضع لایه های باستان شناسی در این برش پاکسازی می شود.

علی اکبر وحدتی افزود: همزمان با برنامه کاوش در ترانشه و پاکسازی برش ضلع جنوبی، بررسی جامع و مستندسازی کامل تپه و بقایای باروی اطراف در حال انجام است.

تخریب اطراف تپه نادری براثر فعالیت های انسانی

به گفته سرپرست مشترک تیم ایران و چین در کاوش تپه ارگ نادری، در نقاطی که باروی اطراف تپه در جریان گسترش شهری و سایر فعالیت های انسانی تخریب شده و اثری از آنها در سطح دیده نمی شود، می توان با روش مته زنی محل دقیق بارو و وضع پی و بستر برج و بارو را برای برنامه های مرمتی بعدی مشخص کرد.

او با اشاره به استفاده از یک ساختار راهبری ماهواره ای با دقت بالا برای مستندسازی وضع موجود اثر را در تهیه طرح مرمت و ساماندهی ارگ نادری شیروان سودمند خواند و تاکید کرد: ارگ نادری یکی از بزرگترین استقرارهای باستانی در رود اترک است که از حدود هزاره پنجم پیش از میلاد تا دوره اسلامی زندگی در آن جریان داشته است.

وحدتی درباره تاریخچه ارگ نادری گفت: در دوران قاجار، حکمرانان محلی شیروان بر فراز این تپه باستانی قلعه ای ساخته و در گرداگرد آن بارویی ایجاد کرده بودند که منطقه مسکونی را محصور کرده بود.

این باستان شناس تصاویر تهیه شده توسط عکاس ناصرالدین شاه از برج و باروی دوره قاجار در تپه نادری و همچنین جزییات معماری قلعه و باروهای ثبت شده در مطلع الشمس توسط اعتماد السلطنه را در تهیه طرح مرمت و ساماندهی ارگ نادری بسیار سودمند دانست.

تپه نادری یکی از کهن ترین مراکز سکونتی بشر

وحدتی با اشاره به مطالعات باستان شناسی پیشین گفت: این مطالعات بیانگر این است که فلات ایران به عنوان یکی از کهن ترین مراکز سکونتی بشر و در نقش یک مولد فرهنگی، محل شکل گیری و تحول فناوری های مختلف سفالگری و فلزگری بوده و همچنین بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری نخستین بار در ایران اهلی شده و سپس به مناطق دیگر از جمله چین منتقل شده است.

او تاکید کرد: برخی از عناصر فرهنگی چین با توجه به وجود شبکه ارتباطی معروف به راه ابریشم که تمدن های شرقی را به غرب متصل می کرد، از طریق آسیای میانه به ایران و سپس مناطق غربی تر منتقل شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 875

به "بررسی قدیمی ترین لایه های استقراری یک تپه 7000 ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی قدیمی ترین لایه های استقراری یک تپه 7000 ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید