بازگشت جام سیمین رشی به موزه باستان شناسی رشت

به گزارش مجله خبری تیرول، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: جام سیمین زراندود رشی بعد از حدود 30 سال، از موزه ایران باستان به موزه باستان شناسی رشت منتقل شد.

بازگشت جام سیمین رشی به موزه باستان شناسی رشت

به گزارش خبرنگاران از رشت، مسعود حلاج پور، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از انتقال دائمی جام ارزشمند رشی پس از قریب به 3 دهه دوری به این استان خبر داد و گفت: در یک اقدام تاریخی، جام سیمین زراندود رشی پس از سال ها دوری به زادگاه خود گیلان؛ گنجینه طبیعت و تمدن بازگشت.

او با بیان اینکه جام سیمین رشی در کاوش های اوایل دهه 70 در محوطه باستانی رشی رودبار استان گیلان کشف شد، اضافه نمود: این اثر تاریخی پس از به نمایش در آمدن در نمایشگاه های مختلف خارجی از جمله تور نمایشگاه 7 هزار سال هنر ایران در موزه های متعدد اروپایی به کشور بازگشت و در این مدت در موزه ایران باستان نگهداری می شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: جام سیمین رشی با پیگیری های مجدانه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و پس از أخذ مجوز های لازم به محل نگهداری دائمی خود در موزه باستان شناسی رشت منتقل شد.

حلاج پور با اشاره به ویژگی های ظاهری این جام و دهه ها دوری آن از گیلان گفت: این ظرف سیمین زرداندود متعلق به اواخر دوره ساسانی (قرون 6 و 7 میلادی) بوده که در زیر دارای پایه حلقوی و در رویه بیرونی آن با کنده کاری های هنرمندانه مزین شده است.

او اضافه نمود: این تصاویر شامل تصاویری از صیادان ماهی و موجودات افسانه ای بالدار اعم از قوچ، اسب، شیر و بز کوهی که ملهم از اعتقادات مردمان عصر ساسانی بوده و جمیع این نقوش اعجازآمیز در هنر فلزکاری زمان خود یک شاهکار هنری را خلق کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: این جام با ویژگی های ظاهری منحصر به فرد به عنوان یکی از نماد های فرهنگی مردم این استان شناخته می شود.

حلاج پور ضمن ابراز امیدواری برای نمایش هرچه سریع تر این جام به عموم مردم گیلان یادآور شد: موزه باستان شناسی شهر رشت با جذب اعتبارات لازم در حال بازسازی اساسی است.

او شرح داد: امیدواریم با اتمام مراحل بازسازی این بنا در دهه فجر، جام فاخر سیمین زراندود رشی به عنوان میراث شاخص فرهنگی هنری این استان، در یک مراسم در معرض دید علاقه مندان و فرهیختگان استان قرار گیرد.

جام سیمین زرداندود رشی، با وزن 583 گرم در قطر 20.5 سانتی متر و ارتفاع 4.1 سانتی متر متعلق به عصر ساسانی بوده و با شماره 560 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که اکنون پس از نزدیک به 3 دهه به استان گیلان بازگشته است.

ع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2051

به "بازگشت جام سیمین رشی به موزه باستان شناسی رشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت جام سیمین رشی به موزه باستان شناسی رشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید