اروپای پیر و فرصتی که از دست داد

به گزارش مجله خبری تیرول، همراهی نکردن اروپا با ایران و پیمودن جهت آمریکایی ها علیه ایران در اجرای برجام، نشان داد اروپایی ها هنوز نتوانسته اند تحلیل جامعی از شرایط کنونی دنیا در منطقه داشته باشند.

اروپای پیر و فرصتی که از دست داد

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، ناصر ایمانی نوشت: سابقه روابط ایران و اروپا به حدود 150 سال پیش برمی گردد. ایرانی ها تقریبا از اوایل دوره قاجاریه، به طورجدی با اروپا آشنا شدند و پیشرفت های بزرگ علمی و مالی در اروپا و ضعف شدید در اداره حکومت در ایران، موجب ارتباط سریع و نوعی خودباختگی ایرانی ها درمقابل اروپا شد. از سوی دیگر، موقعیت فوق العاده جغرافیایی و جمعیتی ایران نیز برای اروپایی ها بسیار اهمیت داشت. همین دو عامل مهم، راه را برای ارتباطی دوجانبه و البته یک سویه بین اروپا و ایران هموار کرد. دخالت های گسترده سیاسی اروپا و به ویژه انگلستان در ایران نیز لازمه طبیعی این ارتباط بود.

اهمیت ایران برای اروپا و نیز ضعف حکومت های داخلی در ایران و شیفتگی شدید جریان روشنفکری در کشور به اروپا، موجب شد اروپایی ها به سادگی در تمام ارکان سیاسی ایران دخالت می کردند و حتی با راه اندازی کودتا، سلسله قاجار را به دودمان پهلوی سپردند. به تعبیر دیگر، اروپا هیچ مانعی برای امرونهی و فرمانروایی بر ایران نداشت و سران ایرانی هم از این معادله تمکین می کردند.

اگر در بعضی مقاطع کوتاه تاریخی نیز ایرانی ها تصمیم به اداره نفت و اقتصاد خود می گرفتند. با کودتای آشکار اروپایی ها روبرو می شدند؛ زیرا قدرت مسلط بر دنیا از حیث نظامی، تکنولوژیک و مالی، اروپا و سپس آمریکا بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نیز، رابطه با اروپایی ها با اغماض رهبران انقلابی ایران روبرو و البته ضمن استقلال سیاسی از اروپا، عمدتا خصومت ها متوجه ایالات متحده آمریکا شد؛ گویی جمهوری اسلامی تا حدودی از گذشته تاریک روابط ایران و اروپا چشم پوشی کرد و رابط عادی خود را با اروپا ادامه داد.

متأسفانه اروپا به روابط تحکم آمیز و یک سویه و خصمانه خود علیه ایرانی ها ادامه داد. پذیرش تروریست ها و حمایت از آنان، حمایت های کامل از رژیم صدام علیه ایران، ارسال گسترده تسلیحات نظامی و پیشرفته به متجاوزان و همراهی با تحریم های آمریکا در مقاطع مختلف زمانی، نشان داد اروپایی ها بر همان راه و مسلک صد سال گذشته خود پایبند بودند.

با این حال، تحولات مالی و سیاسی در دنیا معاصر به سمت وسویی رفت که اروپایی ها دیگر قدرت مسلط در حوزه مالی و علمی در دنیا نماندند و جریان اقتصاد و تکنولوژی آرام آرام به سمت شرق تمایل پیدا کرد.

افزون براین، اهمیت ایران برای اروپا نیز علاوه بر موقعیت استراتژیک و ذخایر نفت و گاز که در گذشته نیز بود، از جنبه دیگری نیز بیشتر شد و آن حضور و نفوذ ایران در منطقه فوق العاده مهم خاورمیانه بود. بنابراین، به موازات ضعیف ترشدن تدریجی اروپا و پیرشدن آن، اهمیت و صندلی ایران نیز روزافزون شد.

پرونده برجام فرصت مناسبی بود که روابط تاریخی ایران و اروپا را اروپایی ها بازنگری نمایند تا با نگرش مجدد به توانایی های خودشان و تغییرات مهم در صحنه اقتصاد و تکنو لوژیک دنیا معاصر و نیز صندلی فعلی ایران، بتوانند خط مشی استراتژیک خود را درباره ایران بازتعریف نمایند. همراهی نکردن اروپا با ایران و پیمودن راستا آمریکایی ها علیه ایران در اجرای برجام، نشان داد اروپایی ها هنوز نتوانسته اند تحلیل جامعی از شرایط کنونی دنیا در منطقه داشته باشند.

بیانیه چند روز قبل سران سه کشور اروپایی و تکرار دقیق مواضع آمریکا درباره برجام، آخرین فرصت برای بازنگری در روابط اروپا و ایران را از بین برد و به گمان من، تمامی راه ها برای روابط استراتژیک ایران و اروپا را در تاریخ آینده دنیا زایل کرد و اروپا برای همیشه از داشتن روابط سالم با ایران محروم شد.

برجام برای ایرانیان مقطع بسیار مهم تاریخی بود و به شناخت مردم ایران از صحنه بین المللی دنیا و تاریخ تحولات زمان کنونی، یاری شایانی کرد و به بعضی تردیدها و نگرش های متمایل به غرب و اروپا خاتمه داد و از این پس تاریخ تحولات آینده دنیا در شرق رهگیری می گردد.

دو عامل مهم در این چرخش تاریخی ایران از اروپا و نیز آمریکا همیشه مؤثر است:

اول اینکه دوران سیطره علمی و توانمندی های مالی و نظامی از غرب متمایل به شرق شده است؛ دوم اینکه این باور در ایرانیان به وجود آمده که توانایی های زیادی در داخل کشور برای توانمندشدن وجود دارد که احتیاج به خارج از مرزها را کمرنگ تر می نماید. اروپا در این برهه زمانی، اشتباه استراتژیک و تاریخی بزرگی درباره ایران مرتکب شده است.

منبع:فارس

بازگشت به صفحه رسانهها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 آبان 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 486

به "اروپای پیر و فرصتی که از دست داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اروپای پیر و فرصتی که از دست داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید