ارائه توضیحاتی درباره مجموعه کتابهای گردشگری آموزش مفاهیم اکوسیستم گردی

به گزارش مجله خبری تیرول، ایسنا/ براساس گزارشهای بدست رسیده، ارائه توضیحاتی درباره مجموعه کتابهای گردشگری آموزش مفاهیم اکوسیستم گردی صورت گرفت.

ارائه توضیحاتی درباره مجموعه کتابهای گردشگری آموزش مفاهیم اکوسیستم گردی

رضا تهامی، پژوهشگر، مولف و مدیر کتابهای دبستانک درباره مجموعه کتابهای گردشگری؛ آموزش مفاهیم اکوسیستم گردی که مباحث مختلف گردشگری را به پایه های اول تا ششم ابتدایی آموزش می دهد، گفت: در این مجموعه موضوعات مختلف گردشگری را همزمان با بحث های کتاب های درسی بچه ها پیش برده ایم؛ گردشگری یکی از چهار کتاب اصلی برای کلاس اولی هاست که علاوه بر اهداف، نظرات و خط فکری که دارد، پایه محکمی برای آموزش خواندن و نوشتن برای بچه های کلاس اول است؛ زیرا مفاهیم را نشانه به نشانه در نظر گرفته است.

او اضافه کرد: مبحث های کتاب همزمان با کتاب های درسی جلو می رود و کودک همان کلماتی را که در کتابهای درسی خوانده و یاد گرفته در متنهای گردشگری هم میخواند. خود کودک به تنهایی می تواند متن را بخواند و بر روی آنها فکر کند و این موضوع باعث می گردد خواندن و نوشتنش بسیار کاربردی و عملی انجام گردد و کاری که می نماید از یادش نرود و مفاهیم گردشگری را فراموش نکند.

این پژوهشگر با بیان اینکه این مجموعه می تواند به نهادینه شدن فرهنگ گردشگری یاری کند، شرح داد: ما چند نوع گردشگری داریم؛ یک گردشگری که زیان بار است و باید جلوی آن را بگیریم، آن گردشگری که وقتی ملت می روند انبوهی زباله به جای می گذارند یا شاخه درخت می شکنند و...گردشگری دیگر که قابل قبول و در دنیا تشویق می گردد، گردشگری همخوان با محیط زیست است. این گردشگری را که نه تنها به محیط لطمه نمی زند بلکه به آن یاری می نماید، اکوسیستم گردی می گویند. مجموعه یاد شده، آموزش اکوسیستم گردی است و همانطور که گفته شد، مباحث کتاب منطبق با مباحث کتابهای درسی است. مثلا اگر درس علوم مربوط به آشیانه پرندگان است، در کتاب هم چنین موضوعی داریم.

تهامی گفت: همخوانی مباحث درسی با مباحث کتاب، یک رابطه دو جانبه است یعنی مباحث درسی یاری می نماید گردشگری بهتر فهمیده گردد و آموزش گردشگری باعث می گردد، یادگیری مباحث درسی عمیق و داوطلبانه باشد. در انتهای هر مبحث هم بخش جست و جو کنید داریم که می خواهیم کم کم فرهنگ تحقیق کردن و یاد گرفتن را جا بیندازیم. این موضوع هم اثر قابل ملاحظه ای هم در یادگیری مباحث درسی و هم گردشگری خواهد داشت و باعث کشف منابع تازهگردشگری می گردد. در واقع بچه ها چشمشان به تماشا چیزهای تازه عادت می نماید که می تواند یکی از گزینه های غیر قابل رقابت در فرصت شغلی آینده باشد.

او یادآور شد: دبستانک نشر خاصی است و متعارف نیست. ما سالهاست داریم چراغ خاموش جلو می رویم و مجموعه وظایف آموزشی و تربیتی که آموزش و پرورش و کانون پرروش فکری بر عهده دارد، داریم قوی تر، منظم تر و به سامان تر انجام می دهیم. کتابهای دبستانک فقط به گردشگری محدود نمی گردد و مجموعه های دیگری چون سواد خواندن، فلسفیدن و یادگیری متقاطع هم دارد که با روشها و حالتهای خاص خود به بچه ها آموزش می دهد.

این کتابها که تکمیل گردد، فعالیت هایمان بیشتر دیده می گردد و در آینده نزدیک کاربردی کردن مباحث درسی در زندگی بچه ها را خواهیم دید و بچه ها متوجه می شوند مباحث درسی چه اثری در زندگیشان میگذارد. کار ما تعمیق و لذت بخشی تمامی مباحث درسی است. بارها شنیده ایم دیفرانسیل به چه دردمان میخورد یا در کجای زندگیمان قرار گرفته است و در نهایت به غلط و ناشی گری آن را حذف کردند که نتایجش را سالهای بعد در دانشگاه ها خواهیم دید.

سید رضا تهامی درباره مجموعه سواد خواندن با تأکید بر اینکه سواد خواندن با روخوانی کتاب فرق دارد، گفت: در این مجموعه نیز همزمان با مبحثهای کتابهای درسی پیش رفته ایم و با استفاده از متنهای کهن ادبیات قدیمی ایرانی، سواد خواندن را به بچه ها آموزش می دهیم؛ در کلاس اول و دوم داستانی هایی براساس کلیله و دمنه، کلاس سوم و چهارم کلیات سعدی و پایه پنجم و ششم هم مثنوی مولانا انتخاب شده اند. بر روی همه متن ها کار کارشناسی اجرا شده و با استفاده از راههای شناخت کلمات، نحو خواندن را یاد می گیرند و توانایی در خواندن افزایش می یابد. سواد خواندن مقوله مهمی است، ما در محیط دانشگاهی و در دوره کارشناسی ارشد آزمایش نموده ایم متأسفانه سواد خواندن نصف دانشجویان ضعیف است.

در معرفی این مجموعه آمده است: آموزش و توجه به گردشگری (با معنای اکوسیستم گردی) اگر در ایران نهادیه گردد، ارزش مادی آن از همه صادرات نفتی و غیرنفتی به مراتب بالاتر خواهد بود. و این بجز ثمرات معنوی بی مقدار آن است.

شش کتاب گردشگری شامل شش کتاب برای اول تا ششم دبستان است. هر عنوان از مطالب مجذوب کننده گردشگری همخوان با یکی از مباحث ریاضی، علوم و فارسی است. دانش آموز با گردشگری، مباحث درسی را بهتر فرا میگیرد و مفاهیم درسی نیز معنای اکوسیستم گردی را بهتر می فهمد.

جلد اول مجموعه به وسیله کوروس ضیایی و سید رضا تهامی با قیمت 85 هزار تومان و باقی جلدها به وسیله کوروس ضیایی و با قیمت 95 تومان در نشر دبستانک راهی بازار کتاب شده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 17 اسفند 1401 بروزرسانی: 17 اسفند 1401 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2279

به "ارائه توضیحاتی درباره مجموعه کتابهای گردشگری آموزش مفاهیم اکوسیستم گردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه توضیحاتی درباره مجموعه کتابهای گردشگری آموزش مفاهیم اکوسیستم گردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید