اختیاری بودن پیش بینی سود، در بوته نظرسنجی

به گزارش مجله خبری تیرول، سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور اطلاع از دیدگاه های فعالان بازارسرمایه در مورد بخشی از ریزساختارهای بازارسرمایه اقدام به انجام نظرسنجی تخصصی جهت اطلاع از دیدگاه ها در مورد پیش بینی سود کرد.

اختیاری بودن پیش بینی سود، در بوته نظرسنجی

در این نظرسنجی از روش ارسال و دریافت پیامک استفاده شده است. از دو جهت، این روش انتخاب شده است: دلیل نخست آن که اعتبار نظرسنجی مبتنی بر اظهارنظر فعالان کارشناس بازار سرمایه است و دلیل دوم چند مرحله ای بودن نظرسنجی است. این دو خصوصیت به وسیله نظرسنجی عمومی به شیوه های مرسوم در شبکه های اجتماعی قابل انجام نبوده است. گیرندگان پیامک سه روز مهلت داشتند تا به سؤالات پاسخ دهند. از بین گیرندگان پیامک تعداد 427 نفر به سؤالات جواب دادند.

به طور بسیار مختصر می توان چنین جمع بندی کرد که پاسخگویان موافق اختیاری بودن پیش بینی سود نیستند ولی در مورد اینکه چه شخصی پیش بینی سود را به انجام رساند، پیش بینی سود در چه بازه های زمانی منتشر گردد و در زمان انتشار موجب توقف یا تعلیق نماد بگردد یا خیر، اختلاف دیدگاه وجود دارد.

خلاصه نتایج

برمبنای این نظرسنجی به طور خلاصه نتایج زیر حاصل شده است: در پاسخ به سؤال اول با عنوان با کدام یک از موارد زیر درخصوص پیش بینی سود موافق هستید؟

41 درصد از پاسخگویان معتقدند پیش بینی سود سالانه به صورت اطلاعیه جداگانه و در مقاطع میان دوره ای منتشر گردد. تعدیل آن نیز همراه با افشای اطلاعات بااهمیت و با توقف یا تعلیق نماد جهت برطرف ابهام باشد. 27 درصد پاسخگویان نیز موافق این گزینه بوده اند که پیش بینی سود به صورت اجماع تحلیلگران و نهادهای اقتصادی ارائه گردد. در صندلی سوم، 20 درصد اعتقاد داشته اند به جداول خلاصه گزارش تفسیری مدیریت بر روی سایت کدال، جدول الزامی برآوردهای آینده درآمدها و هزینه های عملیاتی ناشر اضافه گردد. همچنین الزامی نبودن پیش بینی سود، مورد اقبال قرار نگرفته و تنها 9 درصد این دیدگاه را دارند. معین مشوق برای ناشر و اختیاری بودن پیش بینی سود نیز فقط 3 درصد مدنظر بوده است.

در مرحله دوم از 41 درصدی که اعلام نموده بودند پیش بینی سود سالانه به صورت اطلاعیه جداگانه و در مقاطع میان دوره ای منتشر گردد. تعدیل آن نیز همراه با افشای اطلاعات بااهمیت و با توقف یا تعلیق نماد جهت برطرف ابهام باشد، پرسیده شد: در صورت الزامی بودن پیش بینی سود از سوی ناشر، کدام رویه اجرایی را مناسب می دانید؟ که 36 درصد اعلام داشتند ناشر پیش بینی سود (زیان) را در سه سناریوی محتاطانه، متعارف و خوش بینانه و در قالب افشای اطلاعات بااهمیت افشا نماید و این در حالی است که در رقابت تنگاتنگی 33 درصد عنوان داشتند پیش بینی سود (زیان) و تغییر بااهمیت در پیش بینی سود (زیان) در قالب اطلاعات بااهمیت منتشر گردد و همزمان با افشای سایر اطلاعات بااهمیت، پیش بینی سود نیز بازنگری گردد. این در حالی است که 20 درصد معتقد بودند ناشر ملزم باشد صرفاً در مقاطع میان دوره ای پیش بینی سود (زیان) را بازنگری کند و در صورت تغییر بااهمیت، اطلاعات پیش بینی را بازنگری کند و 11 درصد نیز ابراز داشتند پیش بینی سود به عنوان اطلاعات با اهمیت منتشر گردد و پس از افشای سایر اطلاعات با اهمیت، پیش بینی سود در قالب افشای اطلاعات با اهمیت و در اطلاعیه مجزا منتشر گردد.

در ادامه از همه افرادی که هر یک از گزینه های سؤال دوم را انتخاب نموده بودند، پرسیده شد در صورت الزام بر پیش بینی سود، نحوه توقف نماد به چه صورت باشد؟ که 68 درصد اظهار داشتند توقف نماد مانند رویه های توقف و گشایش سایر اطلاعات با اهمیت و در حالت طبیعی حداکثر تا دو روز کاری باشد. سایر گزینه ها اختلاف زیادی با گزینه فوق دارند و در مجموع 32 درصد نظرات را به خود اختصاص می دهند.

اما رتبه دوم در بین گزینه های سؤال اول (با کدام یک از موارد زیر درخصوص پیش بینی سود موافق هستید؟) با این گزینه بود که پیش بینی سود به صورت اجماع تحلیلگران و نهادهای اقتصادی ارائه گردد. در چهارمین سؤال نظرسنجی از افراد موافق با گزینه مزبور درباره ارزیابی در مورد واقعی بودن و قابلیت اتکا این اجماع سؤال شده است که 58 درصد میزان انطباق با واقع و قابلیت اتکا را زیاد و 39 درصد متوسط ارزیابی نموده اند.

نتایج به دست آمده از سؤالات به این ترتیب است:

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1644

به "اختیاری بودن پیش بینی سود، در بوته نظرسنجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختیاری بودن پیش بینی سود، در بوته نظرسنجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید