آینده گردشگری در منطقه سراب نیلوفر کرمانشاه

به گزارش مجله خبری تیرول، ایرنا/ این خبر پیرامون آینده گردشگری در منطقه سراب نیلوفر کرمانشاه برای مخاطبان نگارش شده است.

آینده گردشگری در منطقه سراب نیلوفر کرمانشاه

داستان چیست؟

نسیم لذت بخشی که با رایحه نیلوفر آمیخته شده برای ساعاتی در روزها و شبهای گرم تابستان، آرامش و لحظات مفرح بخش را برای توریست به ارمغان می آورد.

سرابی که در حدود 20 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه واقع شده از مناطق پرجاذبه و از سرابهای عظیم استان است که بدلیل دربرگیری گل های نیلوفر به سراب نیلوفر نامگذاری شده و پس از ساماندهی محوطه آن، برای اهالی منطقه اشتغالزایی ایجاد نموده است.

این سراب بدلیل ویژگی های منحصر بفردی که دارد به عنوان پنجاه و پنجمین اثر ملی ایران در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته و در حرکت امواج آرامش، خاطرات متعددی از کرمانشاهیان و توریستان حک شده و جای گرفته است.

با وجود اینکه اقدامات ضروری همچون بازسازی سرویس های بهداشتی، نوسازی قایق ها، رنگ آمیزی، بازسازی، دیوارکشی و ایمن سازی آلاچیق ها، بازسازی و راه اندازی غرفه ها و جمع آوری بیش از 70 قلاده سگ ولگرد توسط شرکت توسعه توریستی کرمانشاه در این محوطه اجرا شده ولی باید گفت ظرفیت و جاذبه های این سراب آنقدر عظیم است که برای معرفی آن بیش از اینها باید همت کرد.

در این شبهای تابستان اگر گذرمان به این سراب بیفتد می بینیم که بیشتر توریستان با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله مناسب اجتماعی دورتادور این محوطه نشسته اند و به سراب آرام چشم دوخته اند.

از اواسط دهه هشتاد به علت خشکسالی های طولانی مدت و برداشت بی رویه آب های زیرزمینی، چشمه های تأمین نماینده آب این دریاچه چندین بار بطور کامل خشک شده و همین امر سبب از بین رفتن کامل نیلوفرهای آبی شد. با این حال با کوشش ارگانهای مربوطه در سال 1395 تعدادی بوته نیلوفر آبی کشت شده و در بستر دریاچه کاشته شد تا از نابودی کامل آن جلوگیری بعمل آید.

بازگشت مجدد آب به سراب پس از سالها خشکسالی که مرگ آبزیان و غم کرمانشاهیان را به همراه داشت، فرصتی دوباره برای رسیدگی به خدمات رفاهی در این مجموعه است، جاذبه ای که به واسطه نزدیکی به مرکزیت استان و شهر کرمانشاه می تواند بعنوان یک ظرفیت مناسب به جذب توریست بپردازد.

فعالیت آبی به صورت پراکنده در این سراب دیده می گردد، در یک بخش افرادی بدون ناظر یا داشتن ساماندهی مناسب، به بازی های آبی به صورت انفرادی می پردازند، در بخش دیگر صدای هیجان شناگران کوچک و عظیم از آبهای سراب به گوش می رسد، شناگرانی که بعضی از آنان تازه کار هستند و با خطرات و نحوه شناکردن در سرابها بیگانه اند.

از سوی دیگر بنابه گفته کارشناسان توریستی پیرامون آینده توریستی در منطقه سراب نیلوفر کرمانشاه، می توان بسیاری از ظرفیت های توریستی را با توجه به موقیعت بیابانی این سراب لحاظ کرد همانند بازی هایی که در شمال کشور مشاهده می گردد.

بدلیل ساماندهی موقت و پراکنده، هنوز هم پرسه سگ های ولگرد در این محوطه دیده می گردد، حیواناتی که برای یافتن لقمه ای نان به سفره توریستان نزدیک می شوند در حالیکه می توانند با تدبیری مستمر به مکانی امن برای داشتن زندگی بهتر منتقل شوند و با رفتنشان سیمایی بهتر در این منطقه توریستی ایجاد نمایند.

در حوزه خدمات رفاهی خلا نبود رستوران و مراکز تهیه غذا دیده می گردد و تنها فعالیت تعدادی انگشت شمار و غرفه مانند برای عرضه احتیاجهای اولیه غذایی در این مجموعه دیده می گردد در حالیکه ظرفیت اشتغالزایی این سراب فراتر از شرایط موجود است.

مخازن زباله سراب به رسیدگی سریعتر احتیاج دارد، چرا که ظرفیت آن اشباع شده و وزش باد نه تنها این پسماندها را به اطراف منتقل می نماید بلکه هرازچندگاهی موجب پخش بوی نامطبوع در این فضا می گردد.

سراب نیلوفر بدلیل موقعیت جغرافیایی و بیابانی که دارد می تواند به یک کمربند سبز و به مکانی محبوب برای دوچرخه سواران تبدیل گردد.

مساحتی از زمین های سراب نیلوفر که تجهیزات توریستی در آن وجود دارد وقف خاص است و دادگستری استان کرمانشاه نماینده واقف است و از اختیارات خود استفاده نموده و در چارچوب وظایفی که داشته، آن را به بخش خصوصی واگذار نموده است.

بهره برداران و بخشهای خصوصی که برای رسیدگی به این مجموعه معین می شوند باید در چارچوب قانون و تعریف یک برنامه جامع و منسجم بتوانند خدمات با کیفیت بهتری به توریستان ارایه دهند.

با وجود اینکه از سوی متولی جدید مجموعه تفریحی توریستی سراب نیلوفر کرمانشاه اعلام شد که خدماتی همچون افزودن قایق، جمع آوری قلیان سراها، ساماندهی روشنایی، نوسازی چمن ها، سنگفرش ها و آسفالت، پیاده راه و پارک ساحلی و پاکسازی مجموعه اجرا شده اما، ایجاد احساس رضایت در توریستان به کار مستمر و برنامه ای جامع احتیاج دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 9 مهر 1399 بروزرسانی: 9 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1216

به "آینده گردشگری در منطقه سراب نیلوفر کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده گردشگری در منطقه سراب نیلوفر کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید