مجازات سفر با پاسپورت فرد دیگر چیست؟

به گزارش مجله خبری تیرول، خبرنگاران : استفاده از گذرنامه یا همان پاسپورت شخص دیگری مجازات خاص خود را دارد.

مجازات سفر با پاسپورت فرد دیگر چیست؟

پاسپورت نوعی شناسنامه فرد برای سفر به کشورهای دیگر محسوب می گردد. پاسپورت هم باید هر چند سال یک بار تمدید گردد. بعضی افراد با پاسپورت فرد دیگر به سفر می فرایند. البته که استفاده از پاسپورت فرد دیگر غیر قانونی است. مجازات سفر با پاسپورت فرد دیگر را در ادامه بخوانید.

به گزارش خبرنگاران ، طبق قانون گذرنامه برای ورود و خروج اتباع ایرانی باید گذرنامه تحصیل گردد. گذرنامه سندی است که از طرف ماموران دارای صلاحیت به افراد داده می گردد و کارکرد آن ورود و خروج از کشور است. جهت خروج یا ورود به کشور الزاماً باید گذرنامه دریافت و به علاوه با اوراق هویت خودتان آن را دریافت کنید و گذرنامه صادر شده با اطلاعات نادرست یا هویت دیگری جرم است.

خروج از کشور با پاسپورت دیگری چه مجازاتی دارد؟

طبق مواد مندرج در فصل یازدهم قانون گذرنامه؛ هر ایرانی که بدون گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه از کشور خارج گردد به حبس تأدیبی از دو ماه تا شش ماه یا پرداخت غرامت از دو هزار ریال تا بیست هزار ریال و یا به هر دو مجازات محکوم می گردد. بعلاوه هر ایرانی که از نقاط غیر مجاز وارد کشور شده یا از کشور خارج گردد به یک تا سه ماه حبس تأدیبی محکوم خواهد شد و در صورتی که مرتکب بدون داشتن گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه از نقاط غیر مجاز وارد و یا خارج شده باشد به حداکثر مجازات حبس یا غرامت مذکور در ماده 34 همان قانون محکوم می گردد.

هر کس برای دریافت گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه به نام خود یا نام دیگری اسناد و مدارک خلاف واقع یا متعلق به غیر را عالماً عامداً به مراجع مربوط تسلیم نماید به حبس تأدیبی از دو ماه تا شش ماه محکوم می گردد و در صورتی که عمل او منجر به صدور گذرنامه گردد به حبس تأدیبی از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

و نهایتاً هر کس از گذرنامه یا اسناد در حکم گذرنامه متعلق به دیگری برای ورود به کشور یا خروج از آن استفاده کند به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

ورود به کدام کشور منجر به توقیف پاسپورت می گردد؟

همانگونه که در گذرنامه درج شده ورود به فلسظین اشغالی ممنوع است و اگر شما به فلسظین اشغالی بروید هم مجازات خواهید شد و هم پاسپورت یا گذرنامه شما توقیف خواهد شد زیرا کشور ایران بعد از انقلاب اسلامی این کشور را به رسمیت نشناخته و سفر شما به این کشور ممنوع است. علاوه بر ممنوعیت سفر، مجازات شدیدی هم دارد و اخیراً نمایندگان دنبال تصویب طرحی برای تشدید مجازات آن هم هستند و کمیسیون امنیت ملی مجازات متخلفین را سه تا 5 سال حبس و محرومیت از گذرنامه را به آن افزوده است.

عوارض خروج از کشور در سال 98 چقدر است؟

برای خروج از کشور علاوه بر داشتن پاسپورت شما ملزم هستید عوارض خروج بپردازید. منظور از عوارض خروج مبلغی است که از طرف دولت مشخص شده و شما موظف به پرداخت آن هستید. در لایحه بودجه سال 98؛ عوارض خروج از کشور مبلغ 220 هزار تومان مشخص شده است. عوارض خروج از کشور زائران مبلغ 110 هزار تومان و هزینه تعویض گذرنامه مبلغ 100 هزار تومان مشخص شده است. مطابق لایحه بودجه 98، عوارض خروج از کشور برای بار دوم در یکسال 50 درصد و برای بار سوم و بیشتر 100 درصد افزایش می یابد. این مبلغ را شما باید به حساب 2110100250009 نزد بانک ملّی ایران به نام اداره کل امور مالیاتی بپردازید و فیش واریزی را به هنگام خروج از کشور به همراه سایر مدارک به همراه داشته باشید.

منبع: رکنا
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1884

به "مجازات سفر با پاسپورت فرد دیگر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجازات سفر با پاسپورت فرد دیگر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید