راز آدریای بزرگ تر: هشتمین قاره گمشده که 1500 کیلومتر زیر اروپا واقع شده است!

به گزارش مجله خبری تیرول، شاید در داستان ها و آثار سینمایی نام سرزمین گمشده آتلانتیس را شنیده باشید که به زیر آب فرو رفته است. این بار با خبر اکتشاف سرزمین جدیدی روبرو شده ایم که کمی به ماجرای آتلانتیس شباهت دارد.

راز آدریای بزرگ تر: هشتمین قاره گمشده که 1500 کیلومتر زیر اروپا واقع شده است!

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

در حدود 240 میلیون سال پیش، نقشه زمین با آن چه اکنون می بینیم تفاوت بسیاری داشت. در آن موقع خشکی زمین شامل یک ابر قاره بسیار بزرگ بود که پانگه آ نامیده می گردد. بعدها پانگه آ به دو قسمت تقسیم شد: لوراسیا در شمال و گُندوانا در جنوب.

مدتی بعد لوراسیا نیز به خشکی های کوچک تری تقسیم شد که اروپا، آسیا و آمریکای شمالی امروزی را تشکیل دادند. گندوانا نیز به قاره های امروزی آفریقا، آمریکای جنوبی، قطب جنوب و استرالیا تقسیم شد.

اما اکنون دانشمندان قاره پنجمی از تقسیمات گندوانا را کشف نموده اند که در واقع هشتمین قاره زمین است و نام آدریای بزرگ تر (Greater Adria) را برایش انتخاب نموده اند. نتایج یک مطالعه که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد که بین 100 تا 120 میلیون سال قبل، نیروهای ژئولوژیکی به آرامی سرزمینی در ابعاد گرین لند را جدا نموده و آن را در زیر اروپای جنوبی پنهان نموده اند.

از ابتدا، نیمی از این قاره به زیر آب فرو رفته بود؛ اما با خروشیدن آن به سمت پوسته زمین، لایه بالایی آدریای بزرگ تر نیز از سطح زمین محو شد که در نهایت باعث سر برآوردن کوهستان هایی شد که در 30 کشور کنونی در اروپا و آسیا قرار گرفته اند.

دوی ون هینسبرگن، رهبر گروه محققین، فرو رفتن آدریای بزرگ تر در زیر اروپا را به عمل هل دادن یک دست پوشیده شده با لباس، به زیر لبه میز تشبیه نموده است. او در مصاحبه با Business Insider گفته است:

آن تا شدگی های آستین که در مثال ون هینسبرگن ذکر شد، تبدیل به کمربند کوهستانی اروپا مانند کوه های آلپ در ایتالیا، دینارید در بوسنی و هرزگوین، کوه های آلپ در سوئیس، کوه های زاگرس در ایران و کوه های هیمالیا در آسیا شده است.

بازسازی تاریخ ژئولوژیکی آدریای بزرگ تر

ون هینسبرگن و همکارانش برای پی بردن به تاریخ آدریای بزرگ تر حدود یک دهه به جمع آوری داده های ژئولوژیکی از کشورهای مختلف در اروپا، آمریکای شمالی و غرب آسیا مشغول بوده اند.

آهن رباهای طبیعی تشکیل شده در پوسته زمین می تواند به دانشمندان یاری کند تا حرکت زمین ساختی این صفحه را در 240 میلیون سال قبل ردیابی نمایند. زمانی که مواد گداخته در مرز بین دو صفحه متحرک سرد شوند، سنگ هایی را به دام می اندازند که مواد معدنی مغناطیسی آن ها با قط ب های مغناطیسی زمین هم سو می شوند. این سنگ ها انطباق ایجاد شده را حفظ می نمایند؛ در نتیجه دانشمندان می توانند از جهت گیری آن ها برای محاسبه مکانی در سطح زمین یاری بگیرند که مواد مغناظیسی میلیون ها سال قبل در آنجا قرار داشتند.

دانشمندان این پروژه، سنگ های مغناطیسی 2300 مکان باستانی در سراسر منطقه مدیترانه را مورد آنالیز قرار دادند. آن ها از داده های به دست آمده برای شبیه سازی های رایانه ای حرکت صفحه های زمین ساختی در فواصل قبل، حین و بعد از غرق شدن آدریای بزرگ تر در گوشته استفاده کردند.

نتیجه این تحقیقات معین کرد که قاره مخفی مورد بحث، در حدود 220 میلیون سال قبل از آفریقای کنونی و سپس در حدود 40 میلیون سال پس از آن، از آن چه با نام ایبریا از آن یاد می گردد، جدا شده است. ون هینسبرگن می گوید که در حدود 140 میلیون سال قبل، آدریای بزرگ تر شبیه به یک مجمع الجزایز بوده است. در آن موقع، احتمالا آدریا به زیلاندیای امروزی شبیه بود. زیلاندیا مینی قاره ای است که جزایر شمالی و جنوبی نیوزلند را پی ریزی نموده است و تنها 7 درصد آن بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

بین 100 تا 120 میلیون سال قبل، فشار ناشی از حرکت پوسته های زمین باعث شد تا آدریای بزرگ تر به سمت گوشته زمین فرو برود و در زیر مکانی قرار گیرد که امروزه به عنوان جنوب قاره اروپا شناخته می گردد. رهبر گروه تحقیقاتی می گوید:

همچنین، محققان این پروژه کشف نموده اند که بخش هایی از آدریای بزرگ تر در زیر قاره اروپا مدفون نشده اند و هنوز بالای سطح دریا قرار دارند. این قسمت ها امروزه تبدیل به بخشی از اروپا، مانند تورین و ونیز در ایتالیا و منطقه استریا در کرواسی تبدیل شده اند.

اهمیت شناخت تاریخ آدریای بزرگ تر در کشف مواد معدنی

طبق گفته ون هینسبرگن، بازسازی تاریخ ژئولوژیکی سیاره ما می تواند به کشورها و شرکت هایی که به دنبال مواد معدنی ارزشمند هستند یاری کند؛ زیرا دانشمندان می توانند الگوهای محلی را به گونه ای نمایان سازند که به وسیله آن ها بتوانیم به مواد مغناطیسی انباشته در پوسته زمین دست یابیم:

به علاوه، بازسازی های ژئولوژیکی می توانند به محققان برای درک بهتر نحوه تشکیل و محل احتمالی ذخایر مواد معدنی و کانی هایی که امروزه می شناسیم، یاری نمایند.

منبع: Business Insider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 مهر 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 450

به "راز آدریای بزرگ تر: هشتمین قاره گمشده که 1500 کیلومتر زیر اروپا واقع شده است!" امتیاز دهید

1 کاربر به "راز آدریای بزرگ تر: هشتمین قاره گمشده که 1500 کیلومتر زیر اروپا واقع شده است!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز آدریای بزرگ تر: هشتمین قاره گمشده که 1500 کیلومتر زیر اروپا واقع شده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید